Varför får hästen spatt?

Seabaz

Trådstartare
Varför får en häst spatt egentligen?
Jag vet några spatt-fall då hästarna är väldigt unga (mellan 2-6 år). Är det något medfött eller varför får vissa hästar spatt?

Kan det komma när hästarna är äldre med, typ 10+ ?

orsaken till spatt är....?

Sv: Varför får hästen spatt?

Här finns en del information om spatt. Den är lite låmg för att lägga in som ett eget inlägg. Visserligen nog mest inriktad på islänningar men de är ju ofta mer benägna att få det än många andra raser. Det verkar vara lite som reumatism hos människor fast det sätter sig bara i hasen på häst. Reumatism har ärftliga faktorer hos människa.
http://www.geocities.com/ishestur/benspatt.htm

Senast ändrad:

Varför får en häst spatt egentligen?
Jag vet några spatt-fall då hästarna är väldigt unga (mellan 2-6 år). Är det något medfött eller varför får vissa hästar spatt?

Kan det komma när hästarna är äldre med, typ 10+ ?

orsaken till spatt är....?

Spatt är artros i en av hasens leder. En inflammation. Det startar med extra broskbildning, som kan synas på röntgen, och inflammation. Om man behandlar leden kan man häva inflammationen, men spatten är obotlig. Bara inaktiv. Då kan hästen må bra och användas till så mycket den tål.

Spatt har man insett är genetiskt. Man kan även se att den kan bli aktiv av dålig mineralbalans i foderstaten vid hästens uppväxt eller om hästen ansträngs utöver vad den tål. Det är därför den kan bli aktiv - visa sig - redan hos unghästen, eller hos hästen som blivit äldre och fått göra lite mer än vad den egentligen tål då den har sin inaktiva spatt.

Själv har jag artros i fingrar och knän, som hålls inaktiv, så länge jag göra lagom mycket. Får jag för mig att snickra en hel dag, så svullnar mina fingerleder upp och värker. Då är det antiinflammatoriskt som gäller och vila. Så länge jag gör lagom mycket mår jag bra.

Så en spatthäst kan fungera som allround, och även som tävlingshäst, om det blir på en nivå den tål. Själv skulle jag dock aldrig satsa på en spatthäst till tävling.

Jag har en åttaåring i stallet, som fått sin andra behandling i lederna och ännu ej är frisk. Mina planer på att ha honom till tävlingshäst har jag lagt ner. Dels vill jag inte lägga tid och träning på ett osäkert kort och dels vill jag givetvis inte orsaka honom någon onödigt lidande. För det är svårt att veta just när hans haser värker. Han är ju dessutom arbetsnarkoman och det skall mycket till innan han visar något. När han är halt ja, då är det redan riktigt illa.

Hälsning Maja

Spatt har man insett är genetiskt. Man kan även se att den kan bli aktiv av dålig mineralbalans i foderstaten vid hästens uppväxt eller om hästen ansträngs utöver vad den tål.
Var hittar man fakta om detta?
Jag har bara hittat att man inte har kunnat bevisa det ena eller andra mer än att hasvinklarna verkar ha betydelse för spatt. Ju rakare vinklar ju mer spatt.

Spatt är en kronisk inflammation i hasledens glidyta, förbeningen kommer när läkningsprocessen inleds och det är den som så småningom kallas för spattknöl.

Varför, ja här finns flera faktorer. Dålig uppfödning, genetiskt samt i tyskland har man även påvisat genom en studie att dålig hovvård kan påverka. Dock tror jag att ovanstående faktorer medverkar här.

Här finns den senaste avhandlingen om spatt, gjord av isländska veterinärer.

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1831549

*Halvt knapp*

Om det handlar om genetiskt spatt så kan en anledning vara hästens extriör.
Oftast handlar det om att de belastar lederna fel just pg. att de är felbyggda.
Och det är utifrån detta man säger att det handlar om genetisk spatt, alltså ett extriör fel.
Annars har det också en stor betydelse till hur uppfödningen av hästen har varit.
Detta är två orsaker till spatt hos unga oinridna hästar..

Fakta taget från agneta.li hemsida.
På den unga hästen kan en torr, kronisk inflammation uppträda i hasleden, så kallad spatt.
Den uppträder vanligtvis vid ett-två års ålder och beror i många fall på för lite mineraler under uppväxten.

Spatt är en progressiv ledinflammation orsakad av upprepade kompressioner (sammantryckningar) och rotationsrörelser. De nedre lederna som oftast drabbas, är sk glidleder och inte direkt involverade i böjrörelsen av bakbenet - till skillnad från den översta leden, som har störst betydelse för hasens totala rörelse. Det är tur eftersom sjukdomen alltid resulterar i en sammanväxning (fusion) av lederna (och därför ingen smärta förenad med rörelse).

Fusionen medför alltså att två benbitar växer samman och leden upphör att existera och kan inte medverka till hasens rörelse över huvud taget. Den hälta som uppstår vid spatt och som förvärrats ju längre spattförloppet fått fortskrida, minskar när de berörda lederna väl har vuxit ihop för att slutligen i stort sett upphöra helt.

Senast ändrad:

Så om häst A är efter häst B vars exteriör är "gynsam" för spatt, men inte har ärft den delen efter häst B bör den inte få spatt?

Det finns även ärftlig spatt, det har man påvisat genom en stor undersökning på Island. Oavsett, så har spatt flera orsaker, drabbas hästen är det svårt att veta vilken orsak som är grunden för åkomman. Spatt är alltså en avelsdefekt på flera plan, dels dålig exteriör men även en ärftlighet för åkomman finns och hästar med spatt oavsett sto eller hingst ska ej verka i avel.

Det är en 50/50 fråga.
Vid fel sorters ansträgning kan både den som har anlag för extriörspatt så som den som inte har det bilda detta.
Om hästen i sin tur inte ärver eller visar det under sitt liv är en ganska stor chansning.
Och jag tror det är just därför man inte avlar på spatt hästar, för man vet inte.
Den kan födas och direkt visa anlagen, men den kan också sättas i ridning och visa längre fram.
Det är nästan detsamma som att man inte avlar på en häst med 'fel' extriör.

Jag har idag en 5 åring som är efter ett sto som för 4 år sen blev borttagen för spatt.
Vi vet inte om detta är genetiskt eller något hon fått efter sin skada.
Jag ser ingen tindens hos honom att han ska ha spatt, men jag vet också att det är 50% chans att han utvecklar det.
Hade jag vetat om att hans mamma haft detta tidigare hade vi aldrig avlat.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 254
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 204
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka