Varför får checken inte vara elastisk?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Katten Jansson
  • Startdatum Startdatum
K

Katten Jansson

När man läser utrustningsregler för monté (säkert samma för trav) så står det att checkremmen måste vara av läder eller annat icke elastiskt material. Nu undrar jag varför. Vad är anledningen till att checken måste vara stum? Om man använder checkbett, vore det inte mildare för hästens mun om checken tilläts att "bounca" lite? Eller blir det en liten pisksnärt för varje steg istället, dvs. att huvudet rycks tillbaka för högt uppåt/bakåt? Någon som vet eller har en god teori?

Sv: Varför får checken inte vara elastisk?

Du har inte blandat ihop checkrem med tungband nu..? För i mitt reglemente vill jag minnas att det står exakt så om tungbandet ;)

Nej, det står ordagrant såhär på http://www.montetravsport.se/regler.html:

En fast check skall vara gjort av läder eller annat icke-elastisk material. Den bör inte vara så kort att den vill kunna medföra obehag för hästen när den är upp-checket.

Underbart språk för övrigt, en fin mix av danska, norska och svenska :D

Detta stämmer visserligen även på tungbandet, men där förstår jag varför det måste vara stumt.

Checken är väl till för att hästen ska kunna få stöd när den blir trött och är den då elastisk så funkar ju inte stödet så där jättebra :laugh:

Nej, det blir inte mycket till stöd om checken är lika elastisk som säg gummiremmarna man fäster slaggjorden med (kom inte på något bättre exempel). Men om man tänker hyfsat stum elasticitet som t.ex en innerslang till ett cykeldäck har och tar en liten bit sådan och skarvar checken i (mellan checkrem och sele/sadel), borde man inte komma ifrån det stumma som rycker tvärstopp i munnen vid varje steg och få en mjukare övergång mellan huvudets nedåtrörelse och där det tar stopp för att checkbettet stoppar?

När jag ser en travhäst som skrittar uppcheckad så får jag alltid samma tanke i huvudet, att den inte kan fullfölja rörelsen för att det tar stopp "för tidigt" liksom. Med en gnutta elasticitet tar det likväl stopp men inte lika brutalt?

Och för all del, jag är medveten om att hästen tävlar i trav och har en mer pendlande från sida till sida rörelse med huvudet, men jag spånar här. För det känns ju som om massa människor före mig borde ha haft liknande funderingar men varit fel ute, för travfolk är inte i mitt tycke rädda för att prova nya infall :idea:

checkrem ska nog inte vara elastisk då hästarna kan hänga sig så pass mkt i den så att de kan lyfta selen emellanåt...

Men den korta stund hästen skrittar från uppcheckning till start tror jag knappast orsakar något större obehag. Jag förstår din tanke, men samtidigt känns det som att om hästen börjar bli trött och tar stöd i en elastisk check så kan det gå hur som helst. Den går av, töjer sig osv? Men jag vet inte.

Nej, det låter rimligt att det är därför, en check är ju också en livförsäkring. Jag får väl satsa på en dalacheck, rena huvudkudden för ett trött pålle! :D

Men man kan ju alltid använda automatcheck. :idea:
Den kan man ju reglera själv. Vill man skritta hästen är det bara att släppa fram checken.

och med tanke på hur tunga framförallt palthuven blir sista varvet så skulle jag inte vilja ha en elsatisk käk. tror inte det finns nåt material som är så pass starkt så det håller upp ett tungt palthuve (eller en trött bloding för den delen) som samtidigt ska svikta i den bemärkelsen som TS vill för att det ska vara "skonsamt". så då får man välja mellan elastiskt eller stumt - och då väljer jag stumt. :)

sen läder är faktiskt ganska elastiskt utan att det töjer sig på samma sätt som annat elastiskt material.

:rofl::rofl::rofl::rofl:

Ja varför kan inte (bank)checken vara elastisk :rofl:
Då kan man ju bara draaaa ut nollorna :banana::banana:

När jag ser en travhäst som skrittar uppcheckad så får jag alltid samma tanke i huvudet, att den inte kan fullfölja rörelsen för att det tar stopp "för tidigt" liksom. Med en gnutta elasticitet tar det likväl stopp men inte lika brutalt?

Precis, i skritt blir ju hästen hämmad av checken men det är så korta sträckor man skrittar, som _Runaway_ också är inne på.
Ska man skritta längre brukar kusken be en skötare ta av checken eller att man har en automatcheck (som ju Karros Vantar påpekade)

När hästen väl börjar trava kommer checken hänga löst och vara till hjälp sedan i slutskedet av loppet. Förr däremot käkades hästarna upp hårt för att dom helt enkelt inte kunde springa fort utan att huvudet hade stöd hela tiden. Frambensauktionen funkade inte naturellt men idag efter år av avel kan hästarna springa utan stöd.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka