Varför fäller han så nu?

S

skjootan

Har en kallblodstravre som nu ger mig huvud bry genom sitt pälsfällning.
De började redan i våras då fällde han "normalt" men har aldrig riktigt sluta fälla, i juli /augusti började det igen, nu fäller han mängder! även tagel har han fällt en massa (ovanligt mycket),för övrigt sätter han sin vinter pälsa å mår bra.
Vad beror denna enorma päls fällning på?

Undrar en orolig anna

Sv: Varför fäller han så nu?

men så gräsligt å så länge,ja *funderar* hangjorde d dock inte förra åre men jag funderar på om d har med vädret att göra ochså.
Ja då pustar jag ut å väntar å ser vad som händer.
Tack för svar!

mvh anna

hejsan!
Jag har en varmblodskille som började sätta vinterpäls i slutet av aug. Han brukar få jättemycket päls på vintern,har lika som din börjat fälla enormt, ända in till skinnet nästan. funderade om det kunde vara vit. brist ,men jag har gett honom shy feed.
då var det en tjej som skrev svar till mig här att hennes häst hade en höst liknande symtom och han hade pantotenbrist b5 (HOPPAS JAG SKREV RÄTT) .Just den fanns fick jag höra inte i shy feed.
måste kolla upp det.har din fått några b -vit eller?

hej.

Jo han äter b vita min men inte skyen utan gha den man köper hos börjes kanske ska ta å kolla upp d,köper man d separat då el byter b vitamin?

Vårt kbl sto har också lite lustiga fällningsvanor, särskilt när hon tappar vinterpälsen. Först fäller hon som "normala" hästar gör, ganska tidigt, men sen brukar hon få mer päls igen, och gå halvlånghårig hela sommaren... :) men så länge hon verkar må bra och så är det nog ingen fara.

Jag har köpt nya vitaminer som innehåller pantotensyra,få se om det hjälper.Men blir det inte bättre så hade jag tänkt ringa och rådfråga vet.kanske man behöver ta blodprov och kolla om han har ett väldigt lågt vit b-vit värde i kroppen . Kanske behöver vitamin spruta.Får avvakta och se vad som händer

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 786
Hästvård Min häst har börjat fälla sin sommarpäls ovanligt tidigt i år och i väldigt stor mängd. Började strax efter midsommar och det är rejäla...
Svar
18
· Visningar
1 619
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 017
Senast: Egonson_
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 450
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Barmarksdrag/canicross