Varför ej Influensavaccinering?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare **BORTTAGEN**
  • Startdatum Startdatum
B

**BORTTAGEN**

Vet inte om jag lägger denna tråd rätt nu men jag testar... :angel:

Varför vaccineras travhästar inte mot influensa? Bara en undran alltså... I andra tävlingssammanhang med häst så är dom ju stenhårda med influensavaccinering.

Har två teorier (tror inte heller att tråden är på rätt ställe).

1. Kanske blir för dyrt, allt handlar om pengar.
2. Hade det funnits ett riktigt bra skäl till att hålla sin häst vaccinerad så hade säkert även travet haft lag på det. Men bortsett från att hästar som inte är vaccinerade kan drabbas hårdare än hästar som är vaccinerade, så finns det egentligen inget skäl. En vaccinerad häst kan både få smitta, sprida smitta och drabbas av samma följdsjukdomar som en ovaccinerad. Det finns absolut inga belägg för att den ovaccinerade hästen skulle sänka sin prestationsförmåga efter att ha drabbats, med andra ord spelar det därför inte särskilt stor roll om hästen är vaccinerad eller inte. Vad jag fått veta av vår veterinär som jobbar på atg-kliniken (jag har dock inga belägg för att det är så) så tar det ungefär lika lång tid för en vaccinerad som en ickevaccinerad häst att repa sig efter sjukdomen.

Travet HAR haft krav på vaccinering. Det slopades dock för 10 år sedan (eller nåt sånt jag har tappat räkningen).
Anledningen till slopandet minns jag inte...

Jag har bestämt för mig att vaccinationstvånget inom travet togs bort för att influensavaccinet ÄNDÅ INTE tog bort influensan utan bara lindrar symptomen. Vitsen med att ha alla hästar vaccinerade är ju att man inte ska sprida sjukdomen, men det funkade ju inte... :crazy:

det var krav på att vacc travhästar men det togs bort av lite olika skäl.Dels så vart dom vacc hästarna lika sjuka som dom som inte var vacc.Och sen så presterade hästarna sämmre i loppen.
När A2 började härja så hade jag 1 häst som var vacc hos den jag jobbade ett är när det var A2. den dog medans övriga 5 klarade sig.och alla var stort sett jämnåriga.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
839
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 849
Senast: Lutten
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 498
Senast: Gunnar
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 306
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila