Varför ej Influensavaccinering?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare **BORTTAGEN**
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 131
B

**BORTTAGEN**

Vet inte om jag lägger denna tråd rätt nu men jag testar... :angel:

Varför vaccineras travhästar inte mot influensa? Bara en undran alltså... I andra tävlingssammanhang med häst så är dom ju stenhårda med influensavaccinering.

Har två teorier (tror inte heller att tråden är på rätt ställe).

1. Kanske blir för dyrt, allt handlar om pengar.
2. Hade det funnits ett riktigt bra skäl till att hålla sin häst vaccinerad så hade säkert även travet haft lag på det. Men bortsett från att hästar som inte är vaccinerade kan drabbas hårdare än hästar som är vaccinerade, så finns det egentligen inget skäl. En vaccinerad häst kan både få smitta, sprida smitta och drabbas av samma följdsjukdomar som en ovaccinerad. Det finns absolut inga belägg för att den ovaccinerade hästen skulle sänka sin prestationsförmåga efter att ha drabbats, med andra ord spelar det därför inte särskilt stor roll om hästen är vaccinerad eller inte. Vad jag fått veta av vår veterinär som jobbar på atg-kliniken (jag har dock inga belägg för att det är så) så tar det ungefär lika lång tid för en vaccinerad som en ickevaccinerad häst att repa sig efter sjukdomen.

Travet HAR haft krav på vaccinering. Det slopades dock för 10 år sedan (eller nåt sånt jag har tappat räkningen).
Anledningen till slopandet minns jag inte...

Jag har bestämt för mig att vaccinationstvånget inom travet togs bort för att influensavaccinet ÄNDÅ INTE tog bort influensan utan bara lindrar symptomen. Vitsen med att ha alla hästar vaccinerade är ju att man inte ska sprida sjukdomen, men det funkade ju inte... :crazy:

det var krav på att vacc travhästar men det togs bort av lite olika skäl.Dels så vart dom vacc hästarna lika sjuka som dom som inte var vacc.Och sen så presterade hästarna sämmre i loppen.
När A2 började härja så hade jag 1 häst som var vacc hos den jag jobbade ett är när det var A2. den dog medans övriga 5 klarade sig.och alla var stort sett jämnåriga.

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
506
Senast: Elo
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
394
Senast: animalasia
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 145
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka