Varför dubbla täcken?

TheRedLightning

Trådstartare
I jobbet så åker jag dagligen förbi ett stall, där hästarna går i små fyrkantiga hagar ensamma. I vintras tänkte jag inte så mycket på att de hade dubbla täcken, men nu när det är nästan +15 grader ute.. varför?
Hästarna lär ju knappast frysa när de hade samma täcken när det var -10 (om inte mer), sen ser det ut att vara lite tjockare täcken också.

Hur är dubbla täcken ur säkerhetssynpunkt? Jag har hört historier när hästar fastnat i sitt täcke (då bara haft ett på sig), så jag blir självklart nyfiken på hur det blir med det dubbla.

Jag är nog en sån som helst inte vill använda täcken, så långt det går.

Sv: Varför dubbla täcken?

Jag är försiktig med att över-täcka, även fast han är klippt så några plusgrader och sol åker täckena av min häst.
Men jag använder ofta dubbla täcken vintertid. Jag har gärna ett ofodrat regntäcke överst och ett innetäcke under, då behöver inte stallägaren täcka om under natten utan drar bara av regntäcket. Tycker det är enklare med lager på lager, så som på en själv?
Just nu har min varit konvalecent en längre period men när han går med andra så har han även ett gammalt regntäcke överst, eftersom de leker väldigt hårt och sliter i varandras täcken.
Så det fknns flera skäl att ha flera täcken.
Sedan skaderisken, jag har aldrig varit med om skador pga täcken, mina hästar har visat att de kan ta av sig täcken oöppnade i hagen när de har lust så jag är inte så orolig för det.

I vintras kan de ha haft tex ett 200g innetäcke under ett 100g utetäcke och nu har de ett ofodrat innetäcke under sitt 100g utetäcke (eller en miljon av de andra kombinationerna som finns). Pga av att de som släpper ut enbart lägger på ett täcke utanpå antingen en naken häst eller innetäcket. Då måste man variera innetäcke och utetäcke beroende på väder så nu när det blir varmare har de tunnare täcke på under det vattentäta som de har ute.

Att man har dubbla täcken när man i ett stall enbart har tjänsten att man lägger på ett täcke vid utsläpp och tar av ett täcke vid insläpp är inte alls ovanlig. Och många vill inte ha sin häst naken om ryggen inne på natten när de står still om de är klippta tex. Och då måste de ju ha dubbla täcken på sig om de ska ha ett vattentätt täcke ute. Men då har man två tunna täcken som blir lika tjocka som om man hade haft ett tjock täcke för den dagen. Inget konstigt alls. Och har man bra sittande täcken anpassade för att bäras dubbelt så är det inga problem. :)

De kan ju ha haft helt olika täcken under beroende på temperatur men samma vattentäta täcke utanpå och hästarna håller lagom temp under. :)

Senast ändrad:

Jag har dubbla täcke på min unge herr häst. Alltid ett ofodrat regntäcke utanpå. Nu är det även ett ofodrat regntäcke under, på vintern ett täcke med ett tunnt foder. Anledningen till att han får ha dubbla täcken är att jag tröttnade på trasiga täcken så nu har han ett lappat och lagat utanpå ett helt och fint täcke. Jag har två yttertäcken att byta med så jag hinner sy och lappa på dem :mad:

Dubbla täcken har folk oftast därför att det bara ingår täckespåsättning (personalen lägger bara på ett täcke på morgonen, men tar inte av ev innetäcke), så om man inte vill ha hästen naken på natten så blir det dubbla täcken ute.

Jag tror att många utgår ifrån sig själv och om själv fryser sedan klär man på hästarna. Andra gör det säkert av ren lathet, finns risk att hästarna haft samma täcken hela vintern kanske inte ens haft av dom på flera månader.

Det mest skrämmande jag sett var några hästar som jag kört då och då hela vintern. Dom hade rejält tjocka vintertäcken (hade likadana själv då) och en vårdag när jag passerade mitt på dagen i strålande solsken gick hästarna med vintertäckena på sig och ingen skugga alls i hagen. Bara det är ju lite illa för hästarnas välbefinnande. Men vid sidan om hagen gick ägaren i bikinitopp och shorts och klippte gräset......så varmt var det ute den dagen.....

Troligtvis sjuka hästar, om inte annat så ökar risken för att de blir det :banghead:

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Jag tror tyvärr att hästar som täckas så ofta täckas utefter hur temperaturen är när dem går ut.

Är det kallt på morgonen täckar många därefter = övertäckade sedan under dagen.

Vi går efter "majoritetsväder" när vi täckar så att det ska bli lagomt över hela dagen de är ute och inte bara utefter hur det är när de går ut.

Mina har "alltid" dubbla täcken på sej, ett innetäcke samt ett under höst/vår ofodrat regntäcke, under vintern fodrat regn/vintertäcke.
Då kan jag byta efter alla möjliga scenarion, tex för en vecka sen när det ju ändå va VARMT så gick tex den oklippta naken och den klippta med endast ofodrat regntäcke. Till att som sagt ha tjocka innetäcken + fodrade vintertäcken om det är svinkallt.

Så fort det är torrt och varmt så går mina nakna igen =)

*kl*

Så många intressanta och olika svar. Att det fanns något som kallades "täckestjänst" visste jag inte och att de tar av ett täcke.. men tycker ändå det är lite konstigt. Om nu hästen inte får stå "naken" inne, så är det bara för dom att inte ta av täcket, om det bara är ett täcke på hästen. Borde spara massa tid, särskilt när det blir lite varmare ute. :confused:

Att många kanske täcker för att dom själva fryser tror jag det ligger mycket i. Var på en föreläsning om just det för ett tag sedan och hon som föreläste berättade att hästarna är egentligen byggda för att kunna gå utan täcken, å så visade hon hur man kunde klippa dom så att dom inte fryser och inte svettas. Det finns självklart undantag, hon hade själv varmblod och de kunde stå ute i värsta snöstormen, men ändå vara torra längst in på håret, och så finns det araber som inte är avlade för vårt klimat här uppe.

Själv kommer jag nog troligen stanna vid regntäcke. Då jag läste på en intressant sida att då hästarna skakat av kyla har varit vid nederbörd, aldrig vid kyla det är just ihållande regn i kombination med blåst som de oftast har svårt för.

Det finns ju även de som vill ha täcke på för att slippa ha en smutsig häst när de ska rida...

Själv kör jag naken häst så mycket som möjligt, men då har jag ju fluffiga isisar.

Att man har täckesservice eller regler kring täckesbyten överlag är inget konstigt om man står installad. Allt handlar om tid och att byta täcken hur många gånger som helst går bara inte om det är flera hästar.
Speciellt inte om man sköter vissa delar kollektivt, men bara en sån sak som att begränsa övertäckning också har faktiskt en stallägare sagt till mig och det är ett bra argument i sig så att man tvingas tänka sig för/planera vad för sorts täcke hästen ska ha inom vissa ramar så att det inte spårar ur helt..

Vi har en regel som säger: ett på eller ett av vid in/utsläpp.
Det funkar alldeles utmärkt om man lär sig att "täcka underifrån", dvs hitta en balans mellan inne och utetäcket om hästen kommer att få 2st täcken ute, man får lära sig tänka på hur många grams fodring hästen kommer ha på sig tex.
Undantag har vi givetvis, men inte att vi byter en massa täcken huller om buller. Har hästen innetäcke på får den altså utetäcke ovanpå det..skulle det däremot bli ruskigt varmt ute så självklart tar man av det. Vi täckar i sunt förnuft. När det gäller utetäcken så väljer alla lämplig fodring beroende på årstid och väderlek (3 olika alternativ hänger alltid framme på boxen), till det väljer man lämpligt innetäcke alternativt inte innetäcke om det inte behövs..eller vill snarare kalla det undertäcke i detta fallet.

Sen kan väder skiftas nåt oerhört vår och höst tex. Den som då kommer ut på dagen brukar meddela att man bytt täcken..om det tex blivit skitväder eller att hästarna står och flåsar i hagen en vårdag - då tar man av täckena.

Sen ang att hästar inte behöver täcken/är gjorda för att klara sig utan är en sanning med modifikation tycker jag. Att säga att alla hästar behöver täcken är precis lika korkat som att säga att ingen behöver på det sättet som våra hästar hålls idag..
Täcken är en individuell fråga i kombination med väder, temperatur och andra faktorer så som utetid, möjlighet till skydd, foder etc för varje häst..vad den klarar utan att frysa eller bli för varm.

Senast ändrad:

Det finns ju även de som vill ha täcke på för att slippa ha en smutsig häst när de ska rida...

Själv kör jag naken häst så mycket som möjligt, men då har jag ju fluffiga isisar.

Du skrev precis en sak jag också tänkt på och som jag tycker är lite snevriden, även om du har täcke på hästen så måste du ändå borsta den innan ridning. Förvisso kanske man slipper den där värsta lerinpackningen hästarna verkar älska. ;)

Tittar man på ursprungshästen så märker man att vi människor har drastiskt format om hästarna och jag tycker det verkar komma ytterligare faser vad som är bra för hästen men kanske inte naturligt för den. Jag tror att en häst mår som bäst när den får vara häst så långt det går (finns självklart undantag). :)

Absolut ! Mina hästars ofodrade regntäcken som är de som alltid är på utom vid torrt och varmt är såklart halstäcken ... Så när de rullar sej är det bara huvvet och benen som behöver tas bort lera från...

För att spara tid och skavrisk. och mina lungor från damm...

Det står jag 110 bakom.

Tycker de är helt sjukt ibland med hästar som har dubbla fodrade täcken ute vid 10+ o sen även inne med när de står i ett uppvärmt stall
Men jag håller tyst o sköter min häst som jag vill, skulle bara bli´dålig stämning i stallet.
Har haft så många medryttarhästar, jobbat o praktiserat i stall att jag vet att det finns nästan ingen som har precis samma syn på allt när det gäller häst ;)

Kl
Men varför inte kolla smhi kvällen innan / samma morgon?
Jag kollar smhi varje dag och täckar eller väljer täcke av beroende på vad smhi säger.
visst att de kan ha fel, men det är enligt mig den bästa lösningen om man inte har möjlighet att ta av / lägga på täcke under dagen. Jag får tok-ångest om min häst har 100 g täcke ute när det är 8+ och sol.

*kl*

Så många intressanta och olika svar. Att det fanns något som kallades "täckestjänst" visste jag inte och att de tar av ett täcke.. men tycker ändå det är lite konstigt. Om nu hästen inte får stå "naken" inne, så är det bara för dom att inte ta av täcket, om det bara är ett täcke på hästen. Borde spara massa tid, särskilt när det blir lite varmare ute. :confused:

Att många kanske täcker för att dom själva fryser tror jag det ligger mycket i. Var på en föreläsning om just det för ett tag sedan och hon som föreläste berättade att hästarna är egentligen byggda för att kunna gå utan täcken, å så visade hon hur man kunde klippa dom så att dom inte fryser och inte svettas. Det finns självklart undantag, hon hade själv varmblod och de kunde stå ute i värsta snöstormen, men ändå vara torra längst in på håret, och så finns det araber som inte är avlade för vårt klimat här uppe.

Själv kommer jag nog troligen stanna vid regntäcke. Då jag läste på en intressant sida att då hästarna skakat av kyla har varit vid nederbörd, aldrig vid kyla det är just ihållande regn i kombination med blåst som de oftast har svårt för.

Innan du har en specifik individ så kan du aldrig säga att du kommer stanna vid regntäcke eller att hästar inte behöver täcken på sig i snöstorm. Jag har haft en fjording som behövde ett 300 grams täcke på sig vid 3-4 minusgrader och ett 400 grams när det blåste eller var kallare än 10 minusgrader även om det var uppehåll. Var det varmare än nollan och upp till ca 8 grader så hade hon ett fleecefodrat täcke eller ett 150 grams täcke på sig. Hon var inte klippt och hon hade ordentlig päls men hon frös ändå.

Den hästen jag har idag, en islandshästkorsning som förmodligen har någon ädlare ras i sig om man tittar på hennes päls har päls som är som babyfjun. Pälsen är lång och tjock som en islandshästs på vintern men håren är tunna och mycket mjuka. Hon fryser också så fort det blir kallare eller är nederbörd även om det råkar vara 10 plusgrader. Hennes päls står inte emot något regn överhuvudtaget utan hon blir blöt in på skinnet på en gång. Hon behöver också ha ett 300 grams täcke vid 3-4 minusgrader och särskilt om det blåser. Idag när det är 5 plusgrader och kraftig blåst går hon med ett 150 grams täcke på sig och är precis lagom varm under. Skulle jag ta på min häst ett regntäcke utan foder vid regn så hade hon varit iskall på huden och frusit ordentligt. Är det neråt 4-5 plusgrader så kan man inte ta på enbart ett skaltäcke eftersom pälsen inte kan resa på sig så att det bildas ett värmande lager när täcket ligger på och då fryser hästen istället. Då är det bättre för hästen att vara helt utan täcke och istället ha en lösdrift där hästen kan gå in. Det blir samma effekt som att ta på sig en regnjacka på bar hud och gå ut i regnet. Även om du inte hade frusit om det inte regnade så gör du det när det kommer kallt vatten på regnjackan.
Visst kan man använda skaltäcke men då med något under. Det är ju därför de ofodrade regntäckena kallas just för skaltäcke eftersom det är ett skal som ska användas utanpå ett annat täcke. Ska man ha enbart regntäcke på hästen när det regnar och är runt 4-5 plusgrader så behöver det finnas någon sorts foder i. Antingen något tjockare bomullsfoder som det fanns i den gamla sortens täcke (jag har iallafall inte sett några med ett tjockare bomullsfoder i på de senaste 8 åren) eller fleece eller någon annan sorts fodring.

Ett skaltäcke använder ju många när hagarna är leriga och risken för nederbörd är låg för att slippa försöka gräva fram hästen ur en lerhög när man har bråttom och ska hinna rida innan det blir mörkt och till det duger ju ett skaltäcke utmärkt men inte när det regnar. Det är lika dumt som att folk släpper sina hästar på sommarbete och struntar i att regnet öser ner i dagar eller till och med veckor och sedan undrar de varför hästen har ont i ryggen. Då har hästen ofta haft tjocka täcken på sig även när det varit 15 grader varmt men sedan bara för att det är sommar (då hästen dessutom har jättetunn hårrem) så tar man inte på hästen något regntäcke även om det är 5 grader varmt.

Det här med täcken måste man utgå ifrån individen, känna under täcket ofta, helst flera gånger/dag och vara uppmärksam på hur hästen känns vid olika temperaturer så att man lär sig hur just ens egna häst känns vid olika temperaturer och vad den ev. behöver för något täcke. Jag tycker inte att en häst ska behöva stå och frysa eller få ont i ryggen för att den har blivit kall. Om vi kräver att hästarna ska prestera och bära oss på sina ryggar så måste vi också ta hand om dem på bästa sätt och se till att de varken är för varma eller för kalla.

Jag har inte täcken i onödan heller men mina hästar behöver inte stå och frysa och stå och skaka eller för den delen vara för varma heller för att vara för varm är nästan värre än att vara för kall.

Du skrev precis en sak jag också tänkt på och som jag tycker är lite snevriden, även om du har täcke på hästen så måste du ändå borsta den innan ridning. Förvisso kanske man slipper den där värsta lerinpackningen hästarna verkar älska. ;)

En blöt, lerig häst går ju inte att borsta ren? Alternativet är att ta in den vid lunch för att kunna rida på kvällen, eller spola hela hästen varje dag. Tror att ett täcke är den bästa lösningen även ur hästperspektiv då.

Kl
Men varför inte kolla smhi kvällen innan / samma morgon?

Jag håller med och hur många idag har inte en telefon med sig som klarar detta? :D
(jag gör det när jag kommer till stallet, hittills har det hänt 1 enda gång att det blev missvisande/lite feltäckat)

Men det är väldigt många som fortfarande täckar utefter hur väderlek/temperatur är just när hästarna går ut..och det är därför många är övertäckade främst vår och höst tror jag. Man tror att det ska vara kyligt eller dåligt väder hela dagen och så blir det varmt under dagen..

Liknande trådar

Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 186
Senast: ako
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 607
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 769
Senast: Calmiche
·
Utrustning Min häst stod den senaste vintern med fri tillgång på hö i hagen, och var endast halvklippt. Pga detta så fick han endast täcke på sig...
Svar
9
· Visningar
1 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka