Varför dricker han så lite ?

mimus

Trådstartare
Har en 18 årig halvblodsvalack uppstallad hos mig. Han är ca 170 cm och gör iofs inget större jobb men promenadrids.
Han är krubbbitare, men en lindrig sån. Har tagit bort vattenkoppen just därför han tar stöd där och hängt in 2 vattenhinkar till honom.
Har alltid en hink ute okså just för att han dricker så lite. Ute rör han ej vattnet vintertid, ja det är ljummet.
Inne dricker han så att vattennivån i hinken kanske sjunkit 10 cm. Vissa dar har han druckit en halv hink.
Vissa dar ser det orört ut. Han får hö, som han gärna doppar i hinken och plaskar runt med.
Har vid upprepade tillfällen haft kolik symptom, ofta innan kvällsfodring, brukar ta en promenad med honom då.
Han har normalljud i magen.
I våras fick han foderstrupsförstoppning en gång ute i hagen.

Hur i helsike klarar han sig med så lite vatten?

Sv: Varför dricker han så lite ?

Han klarar sig inte (garanterat är koliksymtomen kopplade till vattnet), men frågan är varför han dricker så lite.

Kan det vara njurarna som krånglar? Jag skulle ta ut en vet illa kvickt!

Han har druckit så lite vatten i 2 vintrar i rad. Dricker mer på sommaren.
Jag har funderat på njurarna och vet har kollat honom då och då. Bara allmäntillstånd, ej blodprov.
Funderat på att föröka ta ett urinprov.
Samtidigt är det hästägaren som måste vilja göra en utredning.
Konstigt nog verkar han må bra, pigg och glad, brallar i hagen osv, så inget tyder på att han mår akut dåligt.
Jag känner dock ett ansvar när han står i mitt stall.
MEN det finns ju ett scenario att han har något allvarligt som kommer smygande, och det oroar mig.

En del hästar förstår inte att dom behöver mer vatten än vad dom dricker.

Jag hade börjat med att ge honom extra salt för att han ska dricka mer.

Mvh

Camilla

ch791022 skrev:
En del hästar förstår inte att dom behöver mer vatten än vad dom dricker.

Jag hade börjat med att ge honom extra salt för att han ska dricka mer.

Mvh

Camilla

Ja det ska jag göra. :idea:
Han rör inte sin saltsten.

Många hästar brukar tycka det är smaskens om man blandar i äppeldricka i vattnet, brukar göra det me min under tävling då dricker hon bättre... Du kan ju också blanda betfor med jätte mycket vatten... och som någon skrev så kan du även prova ge salt... Lycka till!!

Jo, han får betfor 2ggr dag som är rejält blött, men har jag i för mycket vatten så låter han det vara.

Inatt hade han inte druckit nånting.
Men i boxen är det som vanligt och ungefär samma mängd kiss att ta ut som hos de andra.

Får de verkligen i sig vätska av att gå och beta gammalt gräs i hagen nu när det är så blött ?
Trodde inte att det skulle ha så stor betydelse.

De andra dricker ca 2 - 3 hinkar dag, men har även vattenkopp så det är lite svårt att veta mängden.

Håller med om salt det är min första rekomendation. Med för lite salt i kroppen känner hästen inte av när den behöver dricka.
PL

peter_lundin skrev:
Håller med om salt det är min första rekomendation. Med för lite salt i kroppen känner hästen inte av när den behöver dricka.
PL

Hur mycket ?
Är 1 tsk för lagom?

Han plaskar med höet i vattenhinken säger du. Provat blöta höet år honom? Finns ju studier på krubbitare där man visat på att de ofta har magproblem, och magproblemshästar vill ofta doppa höet/få det blött.

Sen en annan sak ang det där plaskandet med höet i vattnet. hur ofta gör du ren hinken?

Min valack dricker lite vintertid, men han får hållas, han visar inga tecken på att något är fel, inga koliktecken etc och har 'alltid' varit så. Iaf, han har sin hink bredvid höhäcken (inte riktigt planerat då jag inte hade höhäck först och när den skulle sättas upp fanns det bara ett bra ställa, och det finns inget annat ställe att hänga hinken på nu heller..). Iaf så när han drar hö ur häcken hamnar det gärna hö i hinken. Om jag INTE är 'duktig' med att ta bort höet, skölja ur hinken varje dag och diska ur den varannan dag så dricker han väldigt dåligt. det blir nämligen 'slemmigt' (som när det blir grön beläggning i badkar på sommaren) i hinken av höet, och det går fort att fåd et slemmigt.

Så en kinkig häst kan anse vattnet som det legat hö i i X timmar som otjänligt. Kanske värt att fundera på?

Och så salt då som de andra redan sagt.

Är tänderna kollade nyligen?Att hästen doppar höet i hinken kan ju bero på att han har svårt att tugga höet ordentligt.

Likaså att han inte gärna vill dricka kallt vatten, det kan isa i tänderna!
Spec om han är krubbitare och har slitet ner emaljen på framtänderna, han kan förknippa vattnet på vintern med obehag!?

Sen finns det hästar som har lustiga ideer..har en häst som dricker mer vatten om hon får det ur en ljus hink, mot en svart.. lustigt va!!
Vet inte varför men sån är hon bara..men såna ideer är nog ovanliga!!

Var alltid noga med att göra rent hinken noga varje dag ,minsta lukt kan få en känslig häst att vägra dricka vattnet..

Alexandra_W skrev:
Han plaskar med höet i vattenhinken säger du. Provat blöta höet år honom? Finns ju studier på krubbitare där man visat på att de ofta har magproblem, och magproblemshästar vill ofta doppa höet/få det blött..

Det där har jag funderat på och även vet tyckte man kunde prova medicinera.
Just för att jag läste en del av en sån studie.
MEN matte trodde inte han krubbade av den orsaken, utan att det var betingat sen "barnsben". Ej heller att han har magproblem.

Hon kunde däremot efter senaste koliksymptomet tänka sig att prova probimin eller protexin 1 mån, men det är ju mera mag/tarm balans.
Så, jag tycker kanske att det är mer problem än matte gör, men jag ser ju honom hela dagarna.
Han fick tidigare horsehage och det doppade han med.
Kanske ska prova och byta vatten vid kvällsfodringarna.
Hinkarna skuras ur med diskborste varje dag.

Salttipset är mycket bra. Skäms för att jag inte räknat ut det själv
:(

Lilla Skutt skrev:
Är tänderna kollade nyligen?Att hästen doppar höet i hinken kan ju bero på att han har svårt att tugga höet ordentligt.

Likaså att han inte gärna vill dricka kallt vatten, det kan isa i tänderna!..

Nej, inte nyligen, men i augusti och då raspades han på ena sidans överkäke.
MEN det var inte "min" vet som tittade ihans mun och jag litar bara på dem som jag personligen vet KAN tänder........

Ang temp på vatten så ger vi alltid ljummet, men visst kan det där stämma att han inte dricker ute på vintern, vattnet kallnar fortare.
På vår, sommar, höst dricker han direkt när han kommer ut. Har inte tänkt på det. Tack!!

Betr hinkarna så har han en vit och en blå, så han kan välja. :D

Liknande trådar

Hästvård Jag tarvar assistans! Jag funderar lite (mycket) på vad jag ska göra med min häst som dricker hemskt dåligt ute nu när det är varmt...
Svar
3
· Visningar
1 383
Senast: Qodrofenia
·
Hästvård Hittade en del trådar här på buke om hästar som dricker för lite men jag har ett helt annat dilemma. Min 9 åriga, nyinköpta...
Svar
19
· Visningar
1 716
Senast: Krockodil
·
T
Foder & Strö Min ponny dricker väldigt dåligt och jag kan aldrig tänka mej att han får i sej så mycket han egentligen behöver... Det enda vatten han...
Svar
4
· Visningar
713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka