varför drar han av sig skorna jämt???

I

Icebabe_1

ja...
jag har ett MEGA PROBLEM med att min häst skall behålla skorna på sig.under en månad har han dragit av sig skorna ett antall gånger,nu har jag fått varning av hovslagaren som har varit såååå snäll å komma på en gång när jag har ringt in,att han får absolut inte dra av dom igjen,hovarna taklar det inte.
behöver jag säga att jag är hård på vem bete han går på?
he he.
alltså.
jag ubndrar,kan det va för regnet eller är han bara mestare på att dra av dom?
jag måste ha lite konklusjoner här.
hur ungår jag att han drar av dom?
har flera dette problem och isåfall,vad gör ni åt det?

Våran häst trampar av sig framskorna lite då och då . Han är 6år och vi fick höra att unghästar kan göra det ofta pga att dom inte har riktig koll .Han gör alltid det ute i hagen

spricker hovväggen eller dras sömmarna ut samma väg dom kom in? spricker hovväggen så ge biotin, går sömmarna ur så be hovis att förankra sömmarna bättre..
hur sitter skorna? sticker de ut mycket i trakterna? isf används kortare skor..
sedan så borde det finnas någon sorts hovcement att lägga på under skon på hästen som verkligen drar av sig skorna utan att skorna sitter konstigt eller att hovarna är sköra.. skulle lösa en del problem..

hovslagaren är rätt nyutbildad,om jag skall va ärlig.
skorna ligger som på dom andra jag har haft,( hästar alltså)

han ä bara 8 år,så jag vet inte om det har nått att säga.
skall prova ge biotin som du säger.
han saknar hov vägg nu tacket va att han har rivit av sig skorna

Jag red en häst som oxå plockade av sig skorna jämt. Han fick biotin och så fick han gå med boots i hagen.

Lat en annan hovslagare sko hasten och se om det har nagon betydelse vem det ar som skor hasten.

Har du aven kollat sa att hasten inte har for stora skor pa sej? Om skorna sticker ut nagonstans, sa ar det lattare att trampa av skorna.

Mitt rad ar att lata en annan hovslagare kolla pa hasten. Det ar aldrig fel att fa fler asikter pa ett problem.

Jag skulle oxå prova men en annan hovslagare för att se om det blir nån skillnad!

En gång stack skon ut lite på min häst, och då rekomenderade hovslagaren att jag skulle lägga ett lager med plasticpadding för att få bort "kanten" så att hon inte skulle trampa av sig skon. Det funkade!

/ Maris

okey,tack för tipset.
jag skall boka in en annan hovis nesta gång

Jag har en uppgift (har läst nånstans) om att hästar som är sneda i ryggen/höften kan bli benägna att trampa av sig skorna eftersom de är okoordinerade i sina rörelser.

Jag hade under en period problem med min ena häst som trampade av sig skor med jämna mellanrum. Under samma period hade jag problem med galoppen, han var oren och gick gärna i korsgalopp.
När jag sedan efter en längre tids ridning inspirerad av barockridning med mycket böj, öppna och sluta (för rakriktning) blev galoppen långsamt bättre och fastän han är skodd med större storlek idag tappar han inte skor lika ofta.
En kiropraktor kan också vara ett alternativ.

Hästar med porösa hovar tappar också lättare skor när de går i mycket blöta, i gengäld håller deras hovar bättre när det blir extrem torka och andras hovar blir som flinta.

Kokopelli Mana

Det finns ingen dokumenterad effekt av biotin och det skulle i alla fall ta ganska lång tid, 6 mån, innan det skulle bli skillnad.
Be hovslagaren att slipa ner kanterna på skorna rejält, det hjälper på min häst som trampar av skorna lätt.
Trångsko lite grann kan ju vara en kortsiktig lösning så att hornet växer ut.

han är ömfotad,jag har forsökt låta han gå utan en gång,han viker sig då i bena

tack,jag skall be min förra hovis sko han,han varmskor dock,men får nog kallsko min pålle,han har lång erfaring och kan nog ge mig dom råd och vägledning jag behöver.

betene har ju varit rätt blöta,men inte så blöta att dm kan suga av skorna.

Självfallet har ju det i hållande regnandet bidragit till tappskor i sommar...här har vi haft tappskor hela tiden...vilket vi normalt aldrig har. Tja, du säger inte vilka fötter skorna ryker av på ? Fram ? Bak ? Under andra årstider då ? Brukar skorna ryka då också ? Mer info...annars är det svårt att ge några speciella råd.

Har du fått en varning? :smirk:
Det kan ju inte du0 göra mkt åt.

jag har haft hästen 4 månader,alltså inte så lång tid.
sen jag fick han har han tappat skor hela tiden,både fram och bak

Det kan vara en av de mycket få nackdelarna med att ha fullblod :angel: hovkvaliten är inte alltid den bästa :crazy: men ordentligt neslipade kanter på skorna, boots på och kanske ett tillskott av "steeljoint" så löser det sig nog! Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka