Varför draglinor?

tess91a

Trådstartare
Ja, nu kankse jag verkar helt "dum i huvudet" men jag noll erfarnhet inom körning på så sätt, så varför har man draglinor?

rent intresse, vi har bara skakler när vi kör, så undrar vad draglinorna gör för effekt eller vad man ska säga?:)

Sv: Varför draglinor?

Hästen drar vagnen med draglinorna och styr den med skacklerna.
Draglinor gör hästens arbete mycket bekvämare och du som kusk upplever mindre rörelser i vagnen.
Har du sk. "rekade" skackler på vagnen (förenklat; finns på vissa 4-hjuliga, 2-axlade vagnar) behövs inte draglinor.
Lägg ut bild så hjälper jag dig! :)

Sv: Varför draglinor?

Hästen drar vagnen med draglinorna och styr den med skacklerna.
Draglinor gör hästens arbete mycket bekvämare och du som kusk upplever mindre rörelser i vagnen.
Har du sk. "rekade" skackler på vagnen (förenklat; finns på vissa 4-hjuliga, 2-axlade vagnar) behövs inte draglinor.
Lägg ut bild så hjälper jag dig! :)

Jaha, då vet:) tack för svaret=)

Liknande trådar

Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
507
Senast: yamyam
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 2024 var verkligen förändringarnas år för min del. Nytt hem, nytt jobb, ny valp, ny ponny i familjen. Nya bekantskaper, nya intressen...
Svar
0
· Visningar
441
Senast: MML
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka