Varför dör våra hästar?

S

Sofia72

Dramatisk fråga, men hur mycket sanning ligger det i det. Jag satt och pratade med en högt uppsatt försäkringsbolags representant. Vi kom in på behandling av ledinflammationer på hästar, både travare (i travträning) och ridhästar (alla raser men främst halvblod). Jag har en fot i ”traveriet” och en i ridhästsektorn (mest där ).

Jag vet av erfarenhet att travhästar i träning sprutas mycket i lederna och trodde att de var klart överrepresenterade hos vet. Men mannen berättade att det behandlas ”hej vilt” på ridhästsidan och det döms ut otroligt mycket hästar pga ledproblem. Vems är felet?

En av Sveriges mest kända vet berättade också att de ALDRIG haft så mycket fång (ingen ny fångtråd dock ;) ). De tyska veterinärer jag haft kontakt med säger också att det varit en fångexplosion i år, aldrig har så många hästar avlivats. Vad gör vi med våra hästar?

Men varför? Rider vi sämre? Åker vi till vet för sent? Ger dem inte tid att läka ut? Är okunskapen kring hur hästen fungerar och SKA fungerar för dålig?

Någon som har någon tanke…

Mvh / Fia
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Mina, alldeles högst personliga, åsikter:

Många gånger rids hästarna in för tidigt. Känns ganska naturligt att hållbarheten blir sämre om hästen börjar bära ryttare och tränas tidigare. Inridningen tycks ske tidigare och tidigare, var det inte 4 år som gällde förr?

För mycket stallvistelse. Speciellt unghästar tror jag inte alls mår bra av att stå i stall. Släpp dom på lösdrift, med flock, i kuperad terräng, så behöver inte inridningen påbörjas så tidigt heller, eftersom hästen då tränar upp sin styrka och kondition på ett naturligt sätt. Hantera dom kan man göra i samband med kraftutfodring, och även i individuella pass utöver det om man vill.

Var på föreläsning av en Ultunaveterinär för några år sen, som berättade att det efter 12 timmar i box börjar hända tråkiga saker i hästens leder, eftersom ledvätskan/ledbrosket inte kan fungera normalt vid stillastående. Att utsätta en växande unghäst för det låtr inte riktigt fiffigt i mina öron:crazy: Självklart har inte alla sina hästar inne så mycket som 12 timmar om dan, men många.

Överutfodring. Många hästar får mer kraftfoder än nödvändigt (och för lite grovfoder för att inte bli tjocka). Har hört *obs! vet ej helt säkert* att ammoniaklukt beror på för mycket kväve i urinen pga proteinöverskott = onödig belastning på njurarna.
Man har nyligen upptäckt att människor i träning inte alls behöver så mycket protein som man tidigare trott, och antar att det mycket väl kan gälla hästar också.

Säkert är det också många gånger så att man är för otålig för att låta skador läka ut helt och hållet, det är dyrt att ha en häst som inte går att använda.

Fångexplosionen i år har jag ingen teori om, kan det ha nåt med den långa vintern att göra? Typ att gräset blir mer näringsrikt när det väl kommer upp eller så? Ingen aning... Borde vara nån form av "naturliga" omständigheter i alla fall, det låter inte troligt att en massa människor plötsligt skulle övergöda sina hästar så mycket just i år.
 
Sv: Varför dör våra hästar?

det finns en veterinär i Tyskland som har mycket intressanta teorier om detta.
Hon hävdar att det inte alls är träningen eller fodringen i första hand som orsakar dessa skador, utan vår hästhållning, och, framför allt, järnskon och hovformen som är idealet på hästarna idag.

Skall följa den här debatten med intresse, tycker att det är horribelt många hästar med led och hovproblem som avlivas hela tiden!!


/Migo
www.hovvardsforbundet.org
The original and best;)
 
Senast ändrad:
Sv: Varför dör våra hästar?

Japp, samma veterinär som inte publicerat en enda forskarrapport bortsett från simblåsans funktion hos flundror. Jätteseriöst, verkligen. :angel:
 
Sv: Varför dör våra hästar?

och samma veterinär som botat flera "obotliga" led och hovsjukdomar... jätteoseriöst!
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Vilka obotliga led- och hovsjukdomar har botats då? Askungen som oftast dras upp som exempel på en häst som "räddats" i Sverige fick tydligen avlivas året därpå, pga fång. :smirk:
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Järnskon har ju använts i flera hundra år, så vad är skillnaden på de senaste åren?
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Jag vet av erfarenhet att travhästar i träning sprutas mycket i lederna och trodde att de var klart överrepresenterade hos vet. Men mannen berättade att det behandlas ”hej vilt” på ridhästsidan och det döms ut otroligt mycket hästar pga ledproblem. Vems är felet?

Egentligen vet jag inte alls varför det är så men när jag läste ovanstående citat så kom mina funderingar fram:D
I USA kör man ju stenhårt med unga travare och dom som inte håller för det tas bort medans dom som pallar blir super bra travare. Travarna som är kvar används ju sen också till avel.

Hos ridhästarna är det ju tvärtom och dom som blir utdömda går ju ofta till avel istället. Alltså travarna borde föra vidare lite starkare gener eftersom dom svaga travarna sållas bort. Ridhästarna borde då i sin tur föra vidare sin "vekhet". Eller är jag helt ute och cyklar?
 
Sv: Varför dör våra hästar?

precis, och för flera hundra år sedan kunde man säkert mer om hästen än vad man gör nu?? det är nog lite mer "tradition" att man fortfarande använder järnsko, man har väl inte uppfunnit nåt bra kanske..? järnskor har då aldrig varit bra att slå på hästens hovar då det hämmar rörelserna i hoven, skulle inte tro att en enda hovslagare eller veterinär skulle säga (seriöst) att järnskor är bra för hästen..
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Rider för hårt och dåligt och blundar för hästens signaler om att något är fel, och man sprutar istället för att ge tid...
:mad:
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Detta är väldigt intressant tycker jag.

Har en teori vad gäller ledskador, men det är min teori.

Idag rids unghästen in vid 2,5 års ålder för att kunna delta i 3årstestet vilket innebär att leder o ligament inte kan vara färdiga o hållbara, som någon skrev tidigare så reds knappt några hästar in förrens vid 4 års ålder förr. Det ju alltid att shettisar o islänningar var sena i utvecklingen o skulle därför inte ridas förrens vid 5 års ålder, vilken shettis o isis är inte riden i minst ett par år när den fyllt 5 idag? Järnskor har används i alla tider så det tror jag inte är orsaken. Dessutom kommer det fler o fler alternativ hovisar som inte har nån större kunskap om hur hovens mekanism fungerar, många har dessutom aldrig haft med hästar att göra tidigare.

Ang. fång är min o min vets. teori att det har blivit så populärt det här med att räkna foderstat (inget fel i det) men att många har för dåliga värden på sitt grovfoder o ger då minimalt för att kontra upp med mkt kraftfoder och div. proteinfoder för att få rätt balans. Hästaran rids/körs inte på samma sätt som förr o tillgodoser sig inte den stora kraftfodermängden. Grovfodret är ju grunden i hästens foderstat.
Dessuton släpper man hästarna allt tidigare på bete, så fort det kommer lite grönt o det blir + grader ska hästarna ut o äta grönt nyspirande gräs med mkt högt näringinnehåll, bara 10-15 år tillbaka var det nästan otänkbart att släppa en häst före 1/6, allra hellst efter midsommar o då har ju näringsvärdet sjunkit betydligt.

Nu är ju detta min teori o ja jag har fånghästar så ja jag känner mig delvis skyldig till mina hästars sjukdom.
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Intressant diskussion!:)
Mina svar är nog ganska lika "lotusojags".

Det allra främsta problemet enligt mig är att hästarna tas alllldeles för tidigt. Hästar i allmänhet, men travare och galoppörer i synnerhet (säker ridhästar oxå, men jag vet inte så mk om det). Det ställs alldeles för höga krav, på individer som är långt ifårn färdigutvecklade. Hade man tagit det lugnare så hade mkt av de skador som idag är "vardag" gått att undvika. Lugnare träning hade gett mkt stabilare och hållbarare hästar.
Försöka att ha de på lösdrift och låta de röra så mkt som möjligt på sig i frihet redan fårn det att de föds. Det stärker leder, psyke och hälsa något oerhört, och problem som infammationer, olater och istadighet blir mkt ovanligare. Hästen måste få tid att utvecklas i SIN takt. Det finns en andledning till att inte barn ska träna styrketräning, så oxå med hästar anser jag. (men jag är långt ifrån expert);)
Bete tycker jag är naturligt, och jag har aldrig nånsin haft en fånghäst....men det där är en helt annan diskussion....
 
Sv: Varför dör våra hästar?

jag tror nog med att det är att det ställs för höga krav på hästarna såg en annons där de stog " 3årigt ponny sto inridet i 3veckor går i fprm i alla gångarter och hoppad 80cm"
Hallå den är 3år ta de lite lungt men nej den ska tävlas och upp i klasserna tänk lite mer på hästarna jag blir så sur på såna mäniskor:mad:
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Sofia72 skrev:
Dramatisk fråga, men hur mycket sanning ligger det i det. Jag satt och pratade med en högt uppsatt försäkringsbolags representant. Vi kom in på behandling av ledinflammationer på hästar, både travare (i travträning) och ridhästar (alla raser men främst halvblod). Jag har en fot i ”traveriet” och en i ridhästsektorn (mest där ).

Jag vet av erfarenhet att travhästar i träning sprutas mycket i lederna och trodde att de var klart överrepresenterade hos vet. Men mannen berättade att det behandlas ”hej vilt” på ridhästsidan och det döms ut otroligt mycket hästar pga ledproblem. Vems är felet?

En av Sveriges mest kända vet berättade också att de ALDRIG haft så mycket fång (ingen ny fångtråd dock ;) ). De tyska veterinärer jag haft kontakt med säger också att det varit en fångexplosion i år, aldrig har så många hästar avlivats. Vad gör vi med våra hästar?

Men varför? Rider vi sämre? Åker vi till vet för sent? Ger dem inte tid att läka ut? Är okunskapen kring hur hästen fungerar och SKA fungerar för dålig?

Någon som har någon tanke…

Mvh / Fia

Citat från Vet. Chris Johnston på en föreläsning i våras under Faluns ryttartävlingar.

Citat: hästens tre största fienden är sadeln,ryttaren och underlaget. Slut Citat.

Min personliga erfarenhet. Dagens otillräckliga hästkunskap utifrån "moderna"hästägare. Jag tjatar vidare om att det snarast bör krävas körkort för hästägande i dag. (vilket jag vet att jag även får medhåll ifrån från försäkringsbolagen)
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Migo skrev:
och samma veterinär som botat flera "obotliga" led och hovsjukdomar... jätteoseriöst!


Och detta helt utan uppvisande av ngn som helst forsknings resultat utan enbart utifrån egna påståenden!!!!

Jätteseriöst:angel:
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Migo skrev:
det finns en veterinär i Tyskland som har mycket intressanta teorier om detta.
Hon hävdar att det inte alls är träningen eller fodringen i första hand som orsakar dessa skador, utan vår hästhållning, och, framför allt, järnskon och hovformen som är idealet på hästarna idag.

Skall följa den här debatten med intresse, tycker att det är horribelt många hästar med led och hovproblem som avlivas hela tiden!!


/Migo
www.hovvardsforbundet.se
The original and best;)


Skojar du???
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Athos skrev:
Hos ridhästarna är det ju tvärtom och dom som blir utdömda går ju ofta till avel istället. Alltså travarna borde föra vidare lite starkare gener eftersom dom svaga travarna sållas bort. Ridhästarna borde då i sin tur föra vidare sin "vekhet". Eller är jag helt ute och cyklar?

Där håller jag med dig!
Vet folk som avlat på hästar med hovbroskförbening :crazy:
Sen vet jag andra som avlat på ston som gått sönder. Jag skulle personligen inte avla på ett sto som inte håller, risken finns ju att det går i arv, säker kan man ju aldrig vara, men risken känns större att fölet kan få tex. kotledsinflammationer.
Sen beror det ju självklart på hur hästen har ådragit sig skadan. Rullar den tex. in en pinne i leden som senare gör hästen oridbar, så då är det ju inte ett hållbarhetsproblem utan då har ju skadan upkommit pga. yttre åverkan eller hur man ska säga.
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Han_naH skrev:
Sen vet jag andra som avlat på ston som gått sönder. Jag skulle personligen inte avla på ett sto som inte håller, risken finns ju att det går i arv, säker kan man ju aldrig vara, men risken känns större att fölet kan få tex. kotledsinflammationer.

bara-undrar om dålig ridning på ett fölsto går i arv på fölet:confused:
 
Sv: Varför dör våra hästar?

bara-undrar varför även människor dör och har ledproblem. Det enda här i livet som amn kan vara helt säker på är väl just att man kommer att dö, på ett eller annat sätt både som djur och människa.
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Så är det självklart inte, om fölet inte hamnar hos samma ägare då...

Men hållbarhetsproblem beror då inte alltid på dålig ridning mig veteligen. Vet hästar som rids på dåligt underlag och i bristande form som aldrig varit halta, och sen hästar som sköts minutiöst och rids väldigt noga och väl, som inte håller. Sen finns det allt däremellan.

Det jag ville ha fram mest var, varför inte satsa på våra friska ston?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag befinner mig mitt i alla hästälskares mardröm.. Var hos veterinären i förrgår med vår 4åring pga att han var lite halt på ena...
Svar
7
· Visningar
3 510
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Vet inte om det hör till hästvård eller hantering egentligen.. Pratade med hovis häromdagen om ponnyns mentala status. Vi har haft...
2
Svar
30
· Visningar
3 882
Senast: skuggi
·
Utrustning Kortar ner historien lite, vill mest se om någon hamnat i liknande situation och hur det löst sig. Jag hade ute en sadel på annons...
Svar
10
· Visningar
2 311
Senast: Draumsyn
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp