Sv: Varför dör våra hästar?
Nej, jag uttryckte mig klumpigt. Snarare att det är så att förr dömdes de ut bara, punkt. Det vill säga ingen visste varför de dömdes ut. Kanske tog man inte ens ut veterinär eller så sa vet att "hästen är halt, det kommer att kosta xx kronor att kolla upp vad det är" och ägaren (utan försäkring?) sa att "då tar vi bort den". Alltså: fler hästar dog innan man ens visste orsaken till problemen. Och då fick naturligtvis veterinärerna för få hästar att "utveckla sin kunskap på" så att säga.Mia_R skrev:Jag får det inte att gå ihop. Skulle det dömmas ut fler hästar pga ledproblem idag än för ca 40 år sedan, pga att man med större framgång kan behandla det nu än då? Det borde väl snarare isf varit fler hästar som dömdes ut förr än idag när metoderna är bättre?
Ja, kanske är det också en faktor.Mia_R skrev:Det kan inte ligga ngt i att fler väljer att avliva idag istället för att ge hästen och naturen chans att läka ut en skada även om det tar lång tid? Vem har råd att låta sin häst skrota i hagen under ett års tid när man har en hög stallhyra att betala och tävlingar att rida? Jag har hört många säga att det är bättre att avliva än vänta på en lång konvalecens eftersom man inte vet till 100% att hästen kan fungera som tänkt efteråt. :smirk: