Varför dör våra hästar?

Sv: Varför dör våra hästar?

Hej!
Jag reagerade direkt på vad du skrev jag undrar samma sak. Har haft tre jättefina halvblod och alla tre har fått problem med leder mm
detta har enligt flertal vet inget med ridningen att göa. Ingen av de tre är vid livet, alla fick tas bort pga sina ben.:cry:

Min egen uppfattning är att man har helt enkelt "avlat sönder" halvbloden och kanske även travarna:confused: . Det är tydligen enl. vet. väldigt vanligt med knäledsinflammation hos kallblodstravare.
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Vad roligt att läsa vad ni skrivit! Det är en knivig fråga tycker jag och jag tror att något radikalt bör göras (vad vet jag inte ;) ).

bara_undrar. bara-undrar varför även människor dör och har ledproblem. Det enda här i livet som amn kan vara helt säker på är väl just att man kommer att dö, på ett eller annat sätt både som djur och människa.

Jo visst. Men är det verkligen rätt att femåringar slaktas pga återkommande ledinflammationer. Jag tycker kanske att det är fel att dra parallellen till att alla ska dö i alla fall. Eller missförstod jag dig (i värmen) :D

jamjam
Min egen uppfattning är att man har helt enkelt "avlat sönder" halvbloden och kanske även travarna

Tyvärr finns det väl en risk att så är fallet. Vi har koncetrerat oss på ridbarhet, gång, hoppförmåga etc. Det är självklart inte fel men vi har kanske glömt bort den ack så viktiga hållbarheten!


Sedan skulle det säkert vara superbra med någon slags hästkörkort. Tror tyvärr inte att det är genomförbart men det skulle behövas. Det känns inte bra att misstro människor men jag kan dra upp hur många exempel som helst på människor som skulle samla frimärken. De ska absolut inte ha häst!

Det är skrämmande att se hur en del hästar har det....... Och det är vårt fel.......

Och hovis Chris Johnston är otroligt bra! Har jag problem vänder jag mig till honom.

Mvh / Fia
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Jag tror också att hästarna i många fall tränas för hårt vid för ung ålder. Tyvärr är dagens unghästsystem uppbyggt så. Sedan ska hästarna vara "färdiga" för ridning vid 2,5 - 3 års ålder. Hur löser vi det?

Jo vi proppar i hästarna massa foder så de växer så det knakar och är runda och goa. De rids in, tränas, säljs och vad händer sedan. Visst en del går "hela vägen" - men resten då. De står som konvalecenter i stallarna eller får "en tredje bihåla" som tack för besväret. Det ena problemet föder det andra på något sätt.

Mvh / Fia
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Jag tror att det är så att folk (som inte har den blekaste aning) köper en massa fodertillskott nu på sommren + bete utan att ha en aning om hur mkt hästen i fråfga får. :crazy: Alldeles för många hästar jag har sett (är nu ingen expert heller iofs..) har fått hur mycket foder som helst + grönbete och vila på det. Jag tror att folk inte tänker alls utan målar upp en foderstat hej vilt som ser bäst ut när det är som mest på den. :crazy:
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Han_naH skrev:
Så är det självklart inte, om fölet inte hamnar hos samma ägare då...

Men hållbarhetsproblem beror då inte alltid på dålig ridning mig veteligen. Vet hästar som rids på dåligt underlag och i bristande form som aldrig varit halta, och sen hästar som sköts minutiöst och rids väldigt noga och väl, som inte håller. Sen finns det allt däremellan.

Det jag ville ha fram mest var, varför inte satsa på våra friska ston?

Sören Nordin förespråkade på en föreläsning på Scandinavium för så länge sedan som runt tjugo år sedan att ni inom ridsporten måste börja lära Er att avla på prestation avseende stona.

Det duger faktiskt inte att man för dagen har ett sto som "gått sönder" och sedan säger att det spelar ingen roll. vi kan ju alltid avla på den.

Spelar ingen roll vilken "super hingst" man avlar på, stoet nerärver ALLTID större genetiska förutsättningar på sin avkomma.

Detta kommer jag få jätte mkt skit för men om jag säger så här, kan en pillesnopp som befinner sig i stoet max en minut (inkl. förspel):( samt ett par milijoner spermier som simmar hit o dit och lever endast under max 48 timmar ha större inverkan än det embrio som utvecklas till ett föl och under minst sex månader lever mer eller mindre helt utifrån vad stoet ger utifrån både social och fysisk påbrå.

Av egen erfarenhet så kan jag bara påvisa ett sto som haft sex föl, alla med olika hingstar och det är alla av högt premierade hingstar och nog fasen så har ALLA avkommorna påvisat större nedärv från stoet:crazy:
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Mig får du inte skit från varje fall, jag håller med.

Förstår inte hur vissa resonerar. (EX.)
-Mitt sto är för tung för sina ben, hon kommer inte att bli frisk. Varför inte betäcka henne?
(gärna med en dunderklump som inte presterat så bra själv).

Hallå? Här borde en väckarklocka ringa, påpekar man ngt. så får man oftast till svar:
-Ja men, det är ju en sån trevlig häst!

Näe...ett hästkörkort borde finnas. Och visst det där med avel det är inte lätt!
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Jag håller också med;)

andra resonerar som så att; köp ett sto för när hon blir gammal eller inte passar till ändamålet kan du alltid ta föl på henne:crazy:
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Jag håller delvis med, i alla fall så långt att ston som gå sönder ska inte användas i aveln om skadan inte uppkommit vid olycka.
Men däremont tror jag inte på att fölet ärvt mer 50% av stoets dna, och där måste ju svageten finnas med för att fölet ska få den, men sedan kommer vi in på miljöpåverkan och där är det mest stoet som styr.
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Visst är det 50/50 av DNA men ressomanget som många har är att är det ett sämre sto så ska man ha en superduper bra hingst så fölet också blir superduper bra som sin pappa, funkar ju inte så:crazy:
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Ta inte det här personligt, men hur vet dina veterinärer hur dina hästar ridits om de inte varit med när den tränats och ridits i övrigt? Om jag hade haft tre hästar som samtliga fått problem med benen hade jag rannsakat mig själv i första hand. Nu är jag så pass gammal att jag fått lära mig att i första hand leta felen hos ryttaren och inte hos hästen, men över lag tror jag att när det gäller ledproblem ligger det mer i hur det rids och på vilket underlag, inte aveln i sig.

Samma sak när det gäller fång mm, hur många är noga med att beta in sina hästar innan de släpps på vårens nya gräs? Sånt fick man inhamrat i skallen att en häst skulle betas in under flera veckor innan den släpptes, men nu verkar det fallit mer och mer i glömska på samma sätt som att grunden i en hästs foderstat är grovfoder. Hästar är skapta till rörelse på varierat underlag och i varierat tempo, inte till att nöta på ridhusbottnar dag ut och dag in.

Allt för många lär sig att rida men allt för få hur man tar hand om en häst. :crazy:

Som sagt inte riktat till dig personligen utan mer allmänna funderingar. ;)
 
Sv: Varför dör våra hästar?

kl
Jag diskuterade detta med en vet en gång. Hennes teori var att hästen är i naturen runt 130 cm hög och våra tamhästar blir större och större. Hon trodde att hästarna helt enkelt växt mer på höjden och ökat vikten krafftigt i förhållande till ledernas storlek. Hästen är alltså för tung för sina leder och det är anledningen till att den inte håller.
Tittar man på vissa hästraser så tycker iallafall jag att det stämmer. Hästarna får smalare ben och mindre leder men ökar på höjden. Vikten kanske inte ökar men den minskar inte heller vilket gör att en mindre led ska ta upp samma vikt.
Hästarna avlas knappast på hållbarhet heller. Ibland verkar det som om man avlar på en vacker sida och en flashig gång men glömmer att hästen ska hålla också. Hur många hästar ser man inte som lovordas för att de är så fina men de är så tunna över bogen så de knappt får plats för frambenen. Detta tror iallafall inte jag är någon hållbar häst.
Förutom detta så är många hästar överviktiga (ja min också) och det hjälper knappast upp situationen.
Slutligen tror jag dålig ridning, fel underlag, dålig sadel, fel foder, för lite utevistelse, fel träning och för snabb igångsättning efter skada förstör mycket för våra redan klena hästar.
Shaggy har förövrigt själv en häst som står med ledinflamation nu troligen hovleden. Jag har ingen aning om varför detta har hänt visst har jag teorier men jag vet inte och det känns inte bra. Just nu undrar jag om jag någonsin kommer våga rida henne snabbare än skritt igen för tänk om det är min ridning som orsakat henne detta :crazy:.
 
Sv: Varför dör våra hästar?

*knapplånar*

Tänk om det faktiskt är så att det är fler som tar sina hästar till veterinären idag för att vi blivit bra på att se om de mår dåligt, och därmed hjälper upp statestiken, men förut gick kanske hästarna och mådde dåligt i hagen utan att de hamnade på något papper? Bara en fundering för att vända på allt :crazy:

Har själv en häst som fått fång, och det enda typiska fångfelet jag gjort är nog att låta henne bli så tjock :cry: . Och vad just fånget beror på tror jag kan ligga lite i vilka växter som kommer, hurpass klimatet varit under året osv. Jag har svårt att tro att vi plötsligt blivit värdelösa på att utfodra och släpper hästarna rakt ut på betet. Ibland är det en sån enkel lösning att skylla på ägarenm för att hästen är sjuk. Samma vid kotledsinflammationer etc, vissa hästar håller ju helt enkelt bara inte. Sen kan man vara hur försiktig som helst. Och det där med att 'dåliga' ston går i avel, det tror jag på. Har hört många som tar föl på sina ston för att de inte håller.

Apropå hästkörkort; idag tar man körkort för bil och det finns ändå de som inte kan köra utan är en fara för andra. Så jag tror tyvärr att usla hästägare kommer att förbli det även om de klarar en tenta, för det finns inga bra test på sunt förnuft och ett gott hjärta !
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Mitten skrev:
*knapplånar*

Tänk om det faktiskt är så att det är fler som tar sina hästar till veterinären idag för att vi blivit bra på att se om de mår dåligt, och därmed hjälper upp statestiken, men förut gick kanske hästarna och mådde dåligt i hagen utan att de hamnade på något papper? Bara en fundering för att vända på allt :crazy:
Två själar, samma tanke...;) Jag tänkte faktiskt precis detsamma! Jag undrar om det inte i viss mån kan vara så... när det gäller tex fång som du tar upp kanske både hovslagare blivit mer uppmärksamma och kunniga och informerar hästägaren om blödningar eller fångkänningar. Hästägare själva kanske också ser MER än vad man gjorde förr? Det kan ju vara en sida av myntet så att säga...
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Mitten skrev:
*knapplånar*
Apropå hästkörkort; idag tar man körkort för bil och det finns ändå de som inte kan köra utan är en fara för andra. Så jag tror tyvärr att usla hästägare kommer att förbli det även om de klarar en tenta, för det finns inga bra test på sunt förnuft och ett gott hjärta !

Smart! Har aldrig tänkt i de banorna...
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Ja, mitt sto har tydligen haft fång innan jag köpte henne, trodde de på kliniken. Men hon har då aldrig blivit behandlad för det :crazy: Så hon har förmodligen gått med hovbensrotation, och blivit riden, och inte visat nån hälta eller ovilja. Hur många har inte gått så länge tro?
När hon ömmade och hovslagaren sa att det var fång åkte jag ju raka spåret till kliniken - och då hamnade hon 'på papper' att hon var dålig.

Jag tycker inte att vi ska skriva ner alla hästägare så mycket - ibland klankas det så mycket på att alla är så dumma och okunniga, men jag tror det finns fantastiskt många kloka och godhjärtade (och KUNNIGA) hästägare där ute, och kanske är all 'sjukdomsökning' bara ett tecken på att vi bryr oss om våra älsklingar mer än förr :love: !
(man kan ju alltid hoppas iallafall)
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Mitten skrev:
Jag tycker inte att vi ska skriva ner alla hästägare så mycket - ibland klankas det så mycket på att alla är så dumma och okunniga, men jag tror det finns fantastiskt många kloka och godhjärtade (och KUNNIGA) hästägare där ute, och kanske är all 'sjukdomsökning' bara ett tecken på att vi bryr oss om våra älsklingar mer än förr :love: !
(man kan ju alltid hoppas iallafall)
Ja, i viss mån kan det säkert vara så. Jag tror att det var vanligare förr att istället ta bort sina djur när de blev sjuka. Jag har svårt att tänka mig att särskilt många hästar var veterinärvårdsförsäkrade för 40 år sen? Och det lär ju ha avspeglat sig i behandlingsfrekvensen. Dessutom var ju inte veterinärmedicinen lika långt gången då heller.

Det finns ju ett skäl till att man har mycket mer kunskap om hur man ska behandla sjukdomar hos hundar än hos katter tex. Det är mycket vanligare att katter inte är försäkrade och då blir alternativet med en sjuk katt inte behandling utan avlivning. Och då "syns" ju aldrig sjukdomen så att säga.

Säkert kan det finnas en del såna mekanismer inom hästvärlden också.
 
Sv: Varför dör våra hästar?

*lånar*

Jag tror tvärtom att de är de hästar som har gått och skräpat i hagen i 4 år och inte gjort någonting som blir de som inte håller.

Plötsligt så är hästen 4 år och så pang på med sadeln och sedan upp med ryttaren. Bråttom, bråttom är det för hur ser det ut med en 6-åring som knappt är riden.

Medan om man börjar lite försiktigt med tex inkörning vid tidig ålder, för att sedan övergå i lätt ridning ( tex start och stopp) när hästen har blivit lite äldre. I så fall ger jag min häst 4 år på sig att utvecklas i lugn och ro. Börjar vid 2 och "slutar" vid 6. Alltså får den 2 år mer på sig att anpassa sig till ridning.

Problemet är nog att de flesta sätter ett likamedtecken mellan ridning och harva runt i manegen 6 dar i veckan. Men något sådant är det inte frågan om.

Man måste ha sunt förnuft och framför allt kunna ge hästen tid för vila mellan arbetet.

Är det inte Flyinge som har gått tillbaka till "Flyinge metoden", dvs man kör in hästen ganska tidigt och fortsätter därifrån? Just för att det skall ge mer hållbara hästar.

Mvh

Tora
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Många intressanta synpunkter här. En personlig och väldigt ovetenskaplig reflektion: vi går mot allt större hästar. Konstruktionen är inte gjort för att bära en tyngd på 750 kg eller mer. Jämför inom hundvärlden där de största hundarna har den kortaste livslängden.

Skulle vara intressant att se statistik över ledskador kopplat till hästens mankhöjd och vikt och se om jag har rätt.
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Vad jag tror att hovis menar är att stoet påverkar mer än 50% av totalresultatet, eftersom hon präglar fölet under graviditet och digivning. Genetiken är ju inte allt.
 
Sv: Varför dör våra hästar?

Björk skrev:
Jag tror att det var vanligare förr att istället ta bort sina djur när de blev sjuka. Jag har svårt att tänka mig att särskilt många hästar var veterinärvårdsförsäkrade för 40 år sen? Och det lär ju ha avspeglat sig i behandlingsfrekvensen. Dessutom var ju inte veterinärmedicinen lika långt gången då heller.
Jag får det inte att gå ihop. Skulle det dömmas ut fler hästar pga ledproblem idag än för ca 40 år sedan, pga att man med större framgång kan behandla det nu än då? Det borde väl snarare isf varit fler hästar som dömdes ut förr än idag när metoderna är bättre?

Bara för att man upptäcker ett problem tidigare så innebär det ju inte att hästen döms ut istället för att behandlas, snarare tvärt om! Chansen måste vara mycket större att man får tillbaka sin häst i kondition igen än att man fortsätter rida tills det inte går längre.

Det kan inte ligga ngt i att fler väljer att avliva idag istället för att ge hästen och naturen chans att läka ut en skada även om det tar lång tid? Vem har råd att låta sin häst skrota i hagen under ett års tid när man har en hög stallhyra att betala och tävlingar att rida? :angel: Jag har hört många säga att det är bättre att avliva än vänta på en lång konvalecens eftersom man inte vet till 100% att hästen kan fungera som tänkt efteråt. :smirk: :mad:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag befinner mig mitt i alla hästälskares mardröm.. Var hos veterinären i förrgår med vår 4åring pga att han var lite halt på ena...
Svar
7
· Visningar
3 510
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Vet inte om det hör till hästvård eller hantering egentligen.. Pratade med hovis häromdagen om ponnyns mentala status. Vi har haft...
2
Svar
30
· Visningar
3 882
Senast: skuggi
·
Utrustning Kortar ner historien lite, vill mest se om någon hamnat i liknande situation och hur det löst sig. Jag hade ute en sadel på annons...
Svar
10
· Visningar
2 311
Senast: Draumsyn
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp