Vallen blommar oftast runt midsommar och får det gå efter det så brukar det ha sjunkit. Jag vet med att man helst inte ska ha hö som är taget på gödslade vallar. Han hade iaf aldrig mera fång efter att jag följde dom rekommendationerna. Den hästen hade gått på oanalyserat foder i nästan 17år innan han avlivades pga slitage i framkotorna. Eller rättare sagt, dom sista årena fanns det analys av höet, men kände att det inte fanns någon som anledning att hålla på och krångla till det, när det iaf inte stämde.. Hade en kompis som gjorde en "korrekt" foderstat åt mig, men jag tänker inte proppa hästen full av havre, när den knappt gör nåt. Allra helst inte när hästen har ett skapligt överhull och blev fet av två korslagda grässtrån.
Även unghästarna jag haft under årens lopp har tagit sig mycket väl, även om dom får/fått oanalyserat foder. Som jag sagt ganska många gånger nu, så har man bara tillräckligt kunnit folk, även hö och foder bönder, som tagit analyser några gånger, och ändå lyckats gissa sig fram till vad det är för hö dom har just det året. För att sedan fått det bekräftat av analysen..
Det kvittar hur många "bevis" som det läggs fram för varför man ska analysera så kommer jag med mycket stor sannolikhet inte att göra det. Jag tar hellre hjälp av kunnit folk, hästkarlar. Det finns mycket outnyttjad kunskap om hästar och foder som dom besitter, men ingen vill ta reda på..