Varför den akademiska ridningen inte finns.

A

Antti

När upphör kunskap att vara kunskap, eller när blir kunskap kunskap?
För varje person som klättrar upp på en häst så finns det en bakom som väntar på sin tur att klättra upp på en häst. Så var och en som har kommit upp kan ha en elev på marken som inte har den kunskapen som den på hästryggen har.
För varje instruktion man ger, som man har fått, är det kunskap?
För varje text man skriver av, men med andra ord, är det en kunskap?
Varje citat man använder, är det kunskap?
Kan kunskap köpas?
Kan papegojan ha kunskap?
Hur förintas kunskapen?
Hur tar man bort dess existens?
AR är kanske ett av dom största hoten mot rid & häst kunskapen i landet. Endast djurskyddsvännerna är farligare.
Och varför?

Sv: Varför den akademiska ridningen inte finns.

Jag säger som Sokrates: "Det enda jag vet, är att jag ingenting vet"

Lite kunskap är farligt - ofta är man då alltför säker på sin sak....(känner du igen dig)

Allt eftersom man lär sig mer, inser man hur lite man egentligen vet. Intelligens är en törst efter kunskap men även en vilja att ifrågasätta denna - det är det vi kallar akademi.

Kontentan av detta måste bli att akademisk ridning är intelligent ridning...

Alkemisten skrev:

Lite kunskap är farligt - ofta är man då alltför säker på sin sak....(känner du igen dig)

Allt eftersom man lär sig mer, inser man hur lite man egentligen vet. Intelligens är en törst efter kunskap men även en vilja att ifrågasätta denna - det är det vi kallar akademi.

:bow: :bow: :bow:

//LG

Ibland får jag intrycket av att inom hästbranchen så finns det en ovilja att dela med sig av kunskap. Den kunskap som människor besitter antyds heller inte vara värd något då det kommer från någon annan, man efterapar.

Nästan allt jag kan i mitt jobb har jag lärt mig av andra. Det jag har lärt mig av andra har jag sedan i min tur lärt ut till andra. Vissa saker jag har lärt mig av andra har jag kunnat optimera och förbättra, men grunden har jag fortfarande fått av andra människor. Ingen jag har mött har varit sur över för att andra kan mer eller använder metoder som de har lärt sig av andra.

Men i hästvärlden ser man att ibland behöver folk inte säga många ord av det de lärt sig under åren förrän de får höra att det har de ju lärt sig av någon annan. Det där skrev ju den och den i den och den boken. Det där sa ju den och den på den kursen. Har de inget eget att komma med. Lite hårddraget, men ni kanske förstår mig poäng.

Så min fråga är: Varför verkar det ibland vara så farligt med Kunskap bland hästmännikor?

Senast ändrad av en moderator:

Hmmmm... jag förstår vad du vill med detta...
Skapa eftertanke, eller hur.
Du säger inte rent ut vad du menar...kommer med ord som kan bemötas med ilska, frustration osv. De ger upphov till att ställa sig i försvarsställnig och endel blir förbannade utan att tänka efter... så även jag ibland *Oooops*

Men samtidigt så ger orden (när de sjunkit in), behov av att tänka efter på vad det är som gör att jag har annamat AR. Och hittils så har jag inte hittat något som jag med den kunskapen jag har just nu som är bättre.

Du är så välkommen att för en gång skull verkligen på ett bra sätt berätta VARFÖR du förkastar ett helt tankesätt när det gäller AR.

Kanske du tycker att du är tydlig, men då måste jag erkänna att jag inte har förstått var du står.

Men jag är villig att lära mig, men för att lära måste jag ha en som förklarar för mig. Och om det behövs på en femårings nivå... jag då är det, det som krävs för att jag skall förstå.

Jag vill inte ha krig mellan de olika tankesätten bakom hästhållningen man har av en anledning har valt, det är det ingen som är hjälpt av... allra minst våra underbara vänner...hästarna.

Ja du Antti... en vacker dag står Gottfrid och knackar på dörren hos dig... för nu känner jag att du måste förklara dig...TYDLIGT.

För annars så är det inte många som förstår vad du menar, och ditt budskap går om miste....och det är väl inte riktigt din tanke med de inläggen du gör... eller hur?

Så knack...knack...på Anttis dörr...och kanske så finns det en nyckel som passar i en dörr bland alla de dörrar man skall öppna på livets väg och utveckling....

Men att möta någon som tror att han har en nyckel... men väljer att gömma den... borde kanske ge nyckeln till någon annan...så dörren kan öppnas....

Alla dörrar måste inte alltid kärva och vara så jobbiga att öppna...eller??

//Madde

Vad gör du den dagen det inte finns någon som kan mer?
Det är inte farligt med kunskap bland hästfolk. Tvärtom det är vad som ska till. Det är bristen på kunskapen som är så farlig. OBS. det är bristen.
Det är bristen på kunskapen bland dom som borde ha den som är så farlig.
Dom som ska ha kunskapen är dom som ska förmedla den.
Nu är det dom som inte har kunskapen som står för förmedlandet.
Det är där faran finns. Inte i att hästfolk skulle kunna.
Ni anar inte hur många som åker runt och ger kurser och träningar som inte kan något mer än det dom kan rabbla upp som en papegoja. Och andeln som kallar sig AR eller NH är väl representerat.
Innom dom två ämnena kan man bli föredrags hållare efter en helgkurs. Guru efter två helger.

Förutom att jag inte tycker om din ton så tycker jag att du har en poäng.
Jag tycker att för att bli lärare eller tränare, så ska man verkligen kunna sin sak, inte bara teoretiskt, utan man ska veta precis vad man sysslar med. Som ridlärare kan jag inte nöja mig med mindre än att hon/han kan det mesta som finns att veta om hästens och ryttarens anatomi och veta precis hur de olika fysiska lagarna påverkar alla deras kroppsdelar i olika skeden. Sen skiter jag i om det kallas för akademiskt eller nh eller baflux.
Och ovanpå allt det här så ska h*n vara en skicklig pedagog och kunna tala ett språk som är tydligt och Omöjligt att missförstå.

Hittills har jag hittat EN ENDA person som har allt detta. Och jag har varit på mången "AR" helgkurser.....
Det skulle vara intressant att se hur Du är som ridlärare och tränare, hur mycket du kan och hur du kan förmedla din kunskap så att den blir till erfarenhet hos dina elever.
Vad känner dem efter en lektion med dig?
Kan de tillgodogöra sig teorin i praktiken?

"Vad gör du den dagen det inte finns någon som kan mer?"

Det är då man går från att vara amatör/hobbypraktiker till forskare. Men som tur väl är så är samhället uppbyggt så att inte alla behöver vara forskare, utan vissa forskar och lär ut second-hand information dock på ett sånt sätt att eleverna kan tillgodogöra sig kunskapen och praktisera själva, och andra blir elever till dessa.
Och eleverna kanske själva är forskare, fast inom helt andra områden.

Zora skrev:
Ibland får jag intrycket av att inom hästbranchen så finns det en ovilja att dela med sig av kunskap. Den kunskap som människor besitter antyds heller inte vara värd något då det kommer från någon annan, man efterapar.

Nästan allt jag kan i mitt jobb har jag lärt mig av andra. Det jag har lärt mig av andra har jag sedan i min tur lärt ut till andra. Vissa saker jag har lärt mig av andra har jag kunnat optimera och förbättra, men grunden har jag fortfarande fått av andra människor. Ingen jag har mött har varit sur över för att andra kan mer eller använder metoder som de har lärt sig av andra.

Men i hästvärlden ser man att ibland behöver folk inte säga många ord av det de lärt sig under åren förrän de får höra att det har de ju lärt sig av någon annan. Det där skrev ju den och den i den och den boken. Det där sa ju den och den på den kursen. Har de inget eget att komma med. Lite hårddraget, men ni kanske förstår mig poäng.

Så min fråga är: Varför verkar det ibland vara så farligt med Kunskap bland hästmännikor?

Inte bara ovilja att dela med sig, utan jag märker framförallt en ovilja att ta in! Få är de ryttare som man träffat genom åren som har blivit glada för ett delat råd. Nej tvärtom så kan man minsann själv.
Jag tycker det är så oerhört lustigt. För jag har lite andra intressen, och där så blir man jätteglad om någon tar sig tid att rätta en eller komma med tips som gör att man blir duktigare.

Självklart är inte alla råd bra. Men man kan väl tacka ändå och kanske är det inte så dumt vid ett senare tillfälle?

Hur jag skulle vara som ridlärare får vi aldrig veta.
Jag är hästtränare och jobbar med hästen, inte den som sitter ovanpå. Det finns andra i huset som har det som jobb.

Antti skrev:
När upphör kunskap att vara kunskap, eller när blir kunskap kunskap?
För varje person som klättrar upp på en häst så finns det en bakom som väntar på sin tur att klättra upp på en häst. Så var och en som har kommit upp kan ha en elev på marken som inte har den kunskapen som den på hästryggen har.
För varje instruktion man ger, som man har fått, är det kunskap?
För varje text man skriver av, men med andra ord, är det en kunskap?
Varje citat man använder, är det kunskap?
Kan kunskap köpas?
Kan papegojan ha kunskap?
Hur förintas kunskapen?
Hur tar man bort dess existens?
AR är kanske ett av dom största hoten mot rid & häst kunskapen i landet. Endast djurskyddsvännerna är farligare.
Och varför?

Hade varit intressant att veta
-varför du är så emot AR?
-varför du uppenbart känner dig hotad av AR?
-vad har du att komma med själv som är så mycket mera djuvänligt än AR ?

Då kanske det varit lättare att förstå dina inlägg här.
Mvh Aker

Visste inte att det förväntas att allt ska hackas i bitar.
Det mesta var ju fel utom Sokrates för det kan jag inte bedömma då jag inte samlar citat.

Alkemisten skrev:

TACK :bow: :bow: :bow:

Antti du som är en så stor hästkännare kan väl berätta för oss andra som förstör våra hästar med AR vad vi gör som är så fel??

Hade varit intressant att veta

-varför du är så emot AR?
Därför att det inte finns utan är en ursäkt för bedrövligt dåliga ryttare att hänga på utrustning dom inte klarar av, en ursäkt för att hästar som skulle ha varit i Italien för länge sen fortfarande används innom avel.

-varför du uppenbart känner dig hotad av AR? Jag är inte hotad då dom som blir sk. AR ryttare inte kommer innanför grindarna hos oss. Däremot så skappar det falska förhoppningar hos många och genererar motsättningar. Förstör det ekonomiska underlaget för många bra lärare. Finns mängder av bieffekter som är till nackdel för häst sverige.

-vad har du att komma med själv som är så mycket mera djuvänligt än AR ? :) som föregångare för allternativ ridning/träning och utrustning så har jag gjort livet lättare och bättre för tusentals hästar. Så där ligger hela AR rörelsen i lä.

Det somliga tar upp som AR är tekniker och metoder som har varit självklara och användna hur länge som helst. Skillnaden är att ingen har försökt göra sig till gud för detta och fylla sin kassakista. Ingen har dunkat sig för bröstet och försökt verka bäst.
Många av dom som här omnäms som duktiga är i själva verket bara bluffmakera och kan just inget. Men de har blivit duktiga på att duppera folk och sko sig på deras okunskap. För det finns alltid en som ståt bakom i kön.

Detta är så typiskt. De som uttalar sig kritiskt mot AR blir angripna på ett personligt plan. "Vad har Du emot AR, varför känner Du dig hotad, vad gör Du som är så mycket bättre". För mig handlar det inte om det. Det är synd att inte diskussionsnivån kan höjas.

Eh? när har jag sagt att nån har förstört sin häst? Dom kan väl inte förstöras just något genom att såsa sig genom ridpasset. Ska ju vara att de somnar och faller omkull och slår sig i läppen. Dålig handhavande finns däremot i all hästeri. Har liksom inget med vad det kallas att göra.

Kan du förklara vad som var fel? Jag vill så gärna veta så jag kan lära mig mer....

du får tro va du vill i din insnöade lilla värld,välkommen ut när du e såpass mogen

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 293
Senast: Jealle
·
Ridning Har hållit på med hästar i snart sexton år. Har alltid varit hästtjej by heart, men det här med att tävla och träna "seriöst" har aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 717
Senast: holymary
·
Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 084
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar