Varför buktalar hästar?

G

guppyy

Hej

Är det någon som vet varför hästar buktalar när man rider?:angel:

Med Vänliga Hälsningar

Martina

Sv: Varför buktalar hästar?

Menar du när de låter så där brummande??:angel:

Min gjorde det i somras men slutade med det efter avmaskning. Vet inte, men tror att det hade ett samband. Han hade rätt mycket mask o magrade av också.

Jag har alltid antagit att det är luft som rör sig i magen och tarmarna när man rider. Säker på att det är så är jag dock inte ;)

Det är bara valacker som låter, om jag minns rätt, är det där kulorna har legat som är luftfylld typ :confused: (jag har ett sto = jag har inte detta problem ;) )

Eller menar du det här kluckande ljudet som bara valacker och hingstar (tror jag) får i traven ibland? Det undrar jag med!

Det är bara valacker som låter, om jag minns rätt, är det där kulorna har legat som är luftfylld typ :confused: (jag har ett sto = jag har inte detta problem ;) )

Jag har hört det på vår hingstar också, så det är inte bara valacker. Men vad sjutton är det?! Jag blir alltid jätteirriterad när det låter för att jag inte vet vad det är :p

*kl*
vad pinsamt, har alltid trott att det beror på lufthålen mellan schabraket/vojlocken och sadel. :o :rofl:

Som jag har lärt mig låter det i hingstar o valackar när de är spända.

Så var det i alla fall på mina hingstar. Så fort de slappnade av o började JOBBA vart det tyst men så länge de skrek o fjantade lät det i magen på dem...

*kl* jag trodde oxå att det var tomrummet efter kulorna på valacker, den förklaringen fick vi som små av ridläraren, men min kompis ena hingst låter oxå så..:)

jag är oxå en undrare utav detta fenomen...har bara träffat på valacker o hingstar som låter, dock låter inte alla, men har aldirg hört ett sto "klocka" så...
har frågat en bunt vet. ridlärare, uppfödare m.m. men det är ingen som jag frågat som har haft en ordentlig föklaring...
så jag undrar iaf fortfarande....

Som jag har lärt mig låter det i hingstar o valackar när de är spända.

Så var det i alla fall på mina hingstar. Så fort de slappnade av o började JOBBA vart det tyst men så länge de skrek o fjantade lät det i magen på dem...

Jag har alltid fått höra att det är tvärtom, alltså att när dom slappnar av i "bakkärran" så kan det komma ett kluckande ljud..min travarhingst gör så när man joggar honom efter ett snabbjobb..
Ett mysterium är det helt klart.

Jag har aldrig frågat någon eller så om varför hästarnas magar kan "klucka" ibland. Det har heller aldrig stått skrivet i några hästböcker. Det kanske inte är någon som vet? Haha! Farligt är det väl i alla fall inte. :D

Men det är tomrummet - det som finns i buken !

Kulorna vandrar ju ner i påsen, så tomrummet finns ju oavsett om det är en hingst eller valack.

Ja, förklaringen jag har fått på det är att de har ju en "hopfällbar" grej...:p o det är i ihopfällningen det låter... jag vet inte flummigt men jaja...:rofl:

Min låter bara när skapet är smutsigt, när jag har "spolat ur det" och "grävt ur " (gud va mysigt det låter) allt intorkat äckel så slutar det låta.

Liknande trådar

Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
304
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 140
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar