Varför buktalar hästar?

Sv: Varför buktalar hästar?

Jag hörde för några år sen att det är när "killhästarna" (;)) drar in och ut snoppen det låter? Kanske när de slappnar av? :p

Det trodde jag också, tills jag hörde det från en löslongerad valack utan minsta utrustning på. :rofl:

fast hingsten jag rider han kör inte snoppen ut och in i traven när det är 3 minus (som det var i söndags) :D den håller han inne :rofl: kan köpa som nån sa att de gör så när de spänner sig.

jag har hört att i allafall på valacker så är det så för när man kastrerar dem och medans det läker ihop, så kommer det in luft och det är det som "kluckar" även kattalt klapphingst, men vet ej om det stämmer?!

Jag har hört att dom "suger" luft in i skapet liknande som vissa märrar gör. Det finns ju en utrustnings detalj på travshopen som man fäster "över" skapet så hingstarna/valackerna inte kan suga in luft.

Jaha jag trodde du menade när de låter med munnen liksom:angel: Som att de stönar liksom:rofl:
För det gör två av mina hästar nämligen:D

Frågade dotterns ridlärare och hon svarade att det var för att de får in luft i skapet....

Det är bara valacker som låter, om jag minns rätt, är det där kulorna har legat som är luftfylld typ :confused: (jag har ett sto = jag har inte detta problem ;) )

Jag har hört ston med det karakteristiska kluckandet...
Mestadels valacker, men det beror nog på att jag mest umgås med sådana...

Jag har träffat flera hästar som brummar ur munnen (stönar typ) när de slappnar av och börjar jobba ordentligt. Hittills har jag tolkat det som att de gör det för att det är jobbigt eller att "spänningar" i kroppen släpper.

Jag har hört av en gammal erfaren hästmänniska att det är skapet på hingstar och valackar som låter.

*KL*

Jag har hört att det där "kluckande" ljudet man ibland kan höra från hästar som travar kommer från mjälten.

Russin8 som igentligen inte har en aning:)

Liknande trådar

Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
304
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 140
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar