Varför bukighet?

Sv: Varför bukighet?

Och vad beror en bristande muskulatur på då, om inte en proteinbrist? Vid brist tillbakabildas muskler. En häst som tränats och inte har haft någon brist blir inte bukig trots att den inte tränas, jag har flera fölston här som då enligt din teori bör vara duktigt bukiga pga bristande träning. Buken syns under dräktigheten med försvinner när de fölat.

Oavsett mängden grovfoder kan hästen drabbas av protein brist till trots, det är inte kvantiteten foder som är avgörande utan kvaliteten.

Självklart! Jag säger inte emot, MEN en häst som äter mycket grovfoder ser bukigare ut än en häst som äter en mer kraftfoderbaserad diet pga av blindtarmasinnehållet, även om proteintillskottet är tillgodosett

Min egen farbror äter mkt grovfoder (och har dessutom ett stort överskott av protein...) och ser bukig ut. Har fått höra att han är tjock :grin: varpå jag tog ut den tjejen till ridbanan och sa: Titta nu när han sprungit lite.... Blindtarmen är uppressad av bukmuskelaturen och han ser ut som vilket fullblod på Täby som helst (nästan iaf :angel:) med sin vinthundsmage

Och vad beror en bristande muskulatur på då, om inte en proteinbrist? Vid brist tillbakabildas muskler. En häst som tränats och inte har haft någon brist blir inte bukig trots att den inte tränas, jag har flera fölston här som då enligt din teori bör vara duktigt bukiga pga bristande träning. Buken syns under dräktigheten med försvinner när de fölat.

Rätta mig om jag har fel, men menar du att håller man bara proteinbehovet tillgodosett så tappar hästen inga muskler?
Borde inte hästens muskler fungera som andras, alltså att dom behöver träning för att underhållas, annars "försvinner" dom?

De behöver i varje fall inte tappa så mycket muskler, ursäkta att jag går in och svara på en fråga du ställt till annan användare.
Har du en tränad häst, förser den med nödvändiga proteiner trots att den inte är aktivt tränad längre så kommer den att tappa sina rid och upptränade muskler men även här behöver det inte bli i så ofantlig omfattning i de fall hästen kan erbjudas en stor och varierande miljö som den kan röra sig på.

En häst som har fått en brist och inte tränas, kommer att få en viss bukighet trots att foderstaten har korrigerats och för att nå det sista kommer det att krävas träning i någon form.

Men jag har sett exempel på detta, där hästarna haft stora kuperade marker där de faktiskt fått en viss träning genom lek och mycket rörelser och på så sätt minskat sin vad man kallar för höbuk.;)

Jo det är ganska vanligt, fick alltid höra att min förra häst var tjock eftersom han var bukig, hade i och för sej proteinbrist ett tag :crazy: men har alltid haft lite stor buk, men han har typ gått på fri tillgång oxå, han vägde 500kg och klämde i sig runt 20 kg hösilage på en dag med 68 % TS. Men han hade inte mkt fett över revbenen, men man orkar liksom inte ta diskussionen utan de i stallet fick väl tycka att han var tjock då :grin:

Kan ju visa på min förra häst som hade fri tillgång på grovfoder

Går inte super på den här bilden, men jobbar med ryggen iaf :)
http://bilddagboken.se/p/main.html?#15

i vila:
http://bilddagboken.se/p/main.html?#18

(bilderna är från samma dag)

Är ju ganska stor skillnad när han står avslappnad och när han rör på sig och jobbar lite.
+ att han bara varit igång en månad innan den här bilden är tagen och innan det stått 3 månader...

Puttar. Tuvisen...Jag ser inte dina bilder *nyfiken ju!*

hmm har alltid trott det gått och länkat direkt till användaren :o
men annars om man söker på Mandisenh och är bilderna på 5 mars...
Lite ot men nån som vet nån bättre sida man kan lägga upp bilder på och sedan länka ?

De behöver i varje fall inte tappa så mycket muskler, ursäkta att jag går in och svara på en fråga du ställt till annan användare..
Det är lugnt! Bara jag får svar så är jag glad.

Har du en tränad häst, förser den med nödvändiga proteiner trots att den inte är aktivt tränad längre så kommer den att tappa sina rid och upptränade muskler men även här behöver det inte bli i så ofantlig omfattning i de fall hästen kan erbjudas en stor och varierande miljö som den kan röra sig på.

En häst som har fått en brist och inte tränas, kommer att få en viss bukighet trots att foderstaten har korrigerats och för att nå det sista kommer det att krävas träning i någon form.

Men jag har sett exempel på detta, där hästarna haft stora kuperade marker där de faktiskt fått en viss träning genom lek och mycket rörelser och på så sätt minskat sin vad man kallar för höbuk.;)
Men det är alltså snarare hur hästen rör sig som avgör mängden "förlorad" muskelmassa. Inte om den får tillräckligt med proteiner.

Oj, det här låter helsnurrigt, men jag har koll på det i huvudet.
Om hästen har "upparbetade" muskler så krävs det mer än bara tillräckligt med protein för att dom ska behållas i vila? Det är ju egentligen ganska logiskt när man tänker på det.

Jag hade en lärare som påstod att hästar både förlorar och bygger muskler långsammare än människor. Tror ni det stämmer och i så fall varför?

*delvis kl*

Jag har en ganska stor och tung ras, ardenner. Jag har fått lärt mig att unghästar ska ha mycket protein för att bygga muskler, utan det så får man bukiga och pinniga unghästar, dom sätter inte någon massa. kanske är det extremt på en häst som blir en meter bred och väger runt tonnet..

Synd att datorn pajjade i somras. Alla foton sen tidigare är borta inkl när hästarna var unghästar.

En spekulation.. Åringar har en tendens att vara bukiga.. Har det med att göra höet och kraftfodret eller har dom svårare att tillgodogöra sig proteinet? Eller är det för att dom växer så pass?

Rätta mig om jag har fel, men menar du att håller man bara proteinbehovet tillgodosett så tappar hästen inga muskler?
Borde inte hästens muskler fungera som andras, alltså att dom behöver träning för att underhållas, annars "försvinner" dom?

Måste bara citera HelenaHandberg :bow: ur en annan tråd:

"Tror du Belgian Blue tränas för att få sin muskelmassa? Eller gäller ditt resonemang bara hästar och människor?

Precis som Ameo säger får hästar muskler av tillräckligt mängd och kvalité av byggstenar=aminosyror (under förutsättning att energitillförseln är tillräcklig). Men starka blir musklerna inte förrän de tränats.HH "

"Tror du Belgian Blue tränas för att få sin muskelmassa? Eller gäller ditt resonemang bara hästar och människor?

Precis som Ameo säger får hästar muskler av tillräckligt mängd och kvalité av byggstenar=aminosyror (under förutsättning att energitillförseln är tillräcklig). Men starka blir musklerna inte förrän de tränats.HH "

Oh, det var riktigt smart!

Men det har väl med avel att göra också? Jag kan tänka mig att BB är avlad för att ta upp alla proteiner och göra dom till just stora muskler. Ungefär som quarterhästen har (som jag förstått) lättare för att bli "biffig".
Men nu är jag ute på riktigt djupt vatten, det vet jag.

"saxat" av Anne Lundén, Inst för Husdjursgenetik, SLU, Uppsala

”Dubbel-lår” kallas det utseende (fenotyp) hos köttdjur som utmärks av extrem muskelmassa, särskilt i bakdelen. De svällande musklerna kombinerat med mycket lite underhudsfett gör att djuren ser ut att ha ”dubbla” lårmuskler, därav namnet. Fenotypen beror på en eller flera ”loss-of-function”- mutationer i genen för myostatin, vilket resulterar i att inget myostatin bildas. Myostatin är en tillväxt- och differentieringsfaktor vars roll är att aktivt bromsa tillväxten av muskelceller, både till antal och storlek. ”Dubbel-lår” orsakas av en spontant uppkommen mutation, inte genom genmodifiering(!) Egenskapen finns spridd hos ett flertal olika nötköttsraser. Dock har långt ifrån alla individer inom dessa raser ”dubbel-lår”, med undantag för rasen Belgisk Blå där de flesta djur bär egenskapen.

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Hej! Har haft problem med att min häst blivit halt efter varje vintervila. Vet. har inte klurat ut vad det har varit förrän nyligen, då...
Svar
4
· Visningar
1 141
Senast: hag391
·
Hästmänniskan Min vanliga identitet här på forumet är rätt välkänd, och jag har inte direkt varit hemlig med vart jag bor, så jag valde att lägga den...
Svar
4
· Visningar
2 152
Senast: Anna-KarinO
·
Hästmänniskan Såhär är det: Jag har eget stall där 2 av mina 3 hästar står (en är utlånad). För ca 2 mån sedan tog jag in en numera kompis, då...
2
Svar
28
· Visningar
3 340
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar