Varför bukighet?

Sv: Varför bukighet?

Det beror väl lite på vad man definierar som bukighet med.
För så fort en häst inte har en spikrak buklinje så ska man nog inte ropa "proteinbrist!", som jag förstått det kan det lika gärna vara att bukmusklerna helt enkelt är otränade eller avslappnade.

Intressant infallsvinkel! Sånna fall lär det ju finnas en del av.
Men å anda sidan så ser ju en häst med lite muskler annorlunda ut än en häst som är "fet". Så länge inte muskelbristen döljs av ett ordentligt fettlager förstås. ;)

Ja det har du ju iofs rätt i. :d Det var bara en tanke som slog mig, har träffat flera hästar som varit bukiga (oftast många stora halvblod av lite grövre typ) som går på snåldiet ca. 6-8 kg hösilage om dan. Mitt lilla nätta sto på 155 tuggar i sig mellan 10-12 kg hösilage/dag och ännu mer till våren när hon börjar brunsta och fälla, då brukar även hennes vikt rasa :crazy:

Fölston upplever jag ibland som bukiga. Beror det kanske på att musklerna då blir förslappade?

Ja det har du ju iofs rätt i. :d Det var bara en tanke som slog mig, har träffat flera hästar som varit bukiga (oftast många stora halvblod av lite grövre typ) som går på snåldiet ca. 6-8 kg hösilage om dan. Mitt lilla nätta sto på 155 tuggar i sig mellan 10-12 kg hösilage/dag och ännu mer till våren när hon börjar brunsta och fälla, då brukar även hennes vikt rasa :crazy:

Jo, några sådana har jag också stött på. STORA halvblod som får 8 kg blött hösilage/dag. :( Man funderar ju på hur deras magar mår.

Fölston upplever jag ibland som bukiga. Beror det kanske på att musklerna då blir förslappade?

Det låter ju ganska troligt. Det förekommer ju bland människor också.
Sedan tränas väl inte alltid avelsston lika aktivt som hästar i riktig träning.
Och självklart så inser nog inte alla som har fölston hur mycket protein dom verkligen behöver.

Jo, några sådana har jag också stött på. STORA halvblod som får 8 kg blött hösilage/dag. :( Man funderar ju på hur deras magar mår.

Ja, det är nog ingen höjdare. Jag tycker att det är bra att räkna på foderstaten så jag får ett humm om vad min pålla ska äta. Alla gör ju inte det, och det är inget fel med det, bara man inte svälter sin häst! :o Eller för den delen överutfodrar med diverse kraftfoder och tillskott. Om man har en häst som konstant är lös i magen, eller är helt omöjlig att hantera så borde tänka till lite.

Det låter ju ganska troligt. Det förekommer ju bland människor också.
Sedan tränas väl inte alltid avelsston lika aktivt som hästar i riktig träning.
Och självklart så inser nog inte alla som har fölston hur mycket protein dom verkligen behöver.

Nää, men det beror ju antagligen på okunskap. En bukig häst ser ju "fet" ut och då tror säkert många att den behöver banta. Jag ska ärligt säga att jag inte visste att bukighet kan bero på proteinbrist, men till mitt försvar har jag aldrig haft en bukig häst. :p Tycker som sagt att det är bra att räkna ut foderstaten och är man osäker finns det jätteduktiga foderrådgivare man kan vända sig till. :laugh:

Det är det som är så bra med Buke, om man bara vill så kan man lära sig nya saker hela tiden. :)

Okunskap är ändå så farligt och så otroligt lätt att "bekämpa".

kl

jättebra tråd!
Jag har samma problem med min häst. bukighet. Han har rund och fin överlinje men en stor buk!

Facit kom häromdagen med hö-analysen. proteinbrist.

kl

jättebra tråd!
Jag har samma problem med min häst. bukighet. Han har rund och fin överlinje men en stor buk!

Facit kom häromdagen med hö-analysen. proteinbrist.

Men det måste ju vara skönt ändå att få reda på orsaken?
Jag ska själv analysera silaget här hemma nästa år, så kan man vara helt säker. (Och så är det så kul att räkna foderstat!)

En ny fundering har dykt upp, angående bukigheten.

Unghästar i åldern 1-2 år brukar ofta vara lite bukiga.
Men det här tycker jag är så otroligt vanligt förekommande så jag har svårt att tro att det är proteinbrist. Har jag fel, eller är det bara för mycket tarmar och för lite mage att förvara dom i? ;)
Kan det vara så vanligt att unghästar får för lite protein?

Men det måste ju vara skönt ändå att få reda på orsaken?
Jag ska själv analysera silaget här hemma nästa år, så kan man vara helt säker. (Och så är det så kul att räkna foderstat!)

Ja, jag hade ju misstanke om att det var lågt med protein i höet med tanke på buken. Men nu vet man ju HUR lågt det är, och hur mycket jag bör ge :D

Det här är första gången jag kan analysera :bump:

*kl* Att säga att bukighet = proteinbrist är fel!
Hästar som äter stor mängd grovfoder blir per automatik mer bukiga då de har en större volym i blindtarmen. Många tror då att sin häst är tjock och börjar banta hästen. Känn istället hus hästen känns över revbenen samt hur den ser ut i rörelse. När hästen rör på sig så pressar magmuskelaturen (förutsatt att de har ngn :angel:) upp blindtarmen varpå bukigheten försvinner och hästen ser inte längre bukig ut.

Detta kan vara bra att tänka på då det finns många skräckexempel på hästar som bantar för de är tjocka då revbenen står rakt ut men de har "hängmage". Och eftersom det är GROVFODRET de blir "tjocka" av så drar man ner på detta och ger KRAFTFODER ist :crazy: Och visst har det gått så långt så revbenen står ut så är det nog både energi och proteinbrist på hästen....

AHA! Mycket intressant tråd detta.....Jag har en fundering på gaser hos hästen. Min häst ser ut som en ballong, mer eller mindre emellanåt. Hon har över 100kgsövervikt som jag försöker, sakta men säkert få ner på henne. Hon är alltid väldigt gasig och man kan dra sadelgjorden hur mycket mer som helst när man är ute. Finns det nåt man kan ge å hjälpa dom med när det blir så?

Oavsett mängden grovfoder kan hästen drabbas av protein brist till trots, det är inte kvantiteten foder som är avgörande utan kvaliteten.

Nejmen oj, nu blev det här ännu mer spännande.
Faktum är att jag köper både din och Bojs förklaringar.

Men det jag undrar är hur då det kan vara så stor skillnad på två hästar om båda har fri tillgång till grovfoder?
Visst, den ena kan äta mer, men det kan ändå variera en hel del från häst till häst.

Och om hästar har en rakare buklinje även i vila kan alltså vara ett tecken på för lite grovfoder?
Om det är så stöder det i alla fall min teori om att en välmående häst har en lite rundad buk när den inte jobbar.

AHA! Mycket intressant tråd detta.....Jag har en fundering på gaser hos hästen. Min häst ser ut som en ballong, mer eller mindre emellanåt. Hon har över 100kgsövervikt som jag försöker, sakta men säkert få ner på henne. Hon är alltid väldigt gasig och man kan dra sadelgjorden hur mycket mer som helst när man är ute. Finns det nåt man kan ge å hjälpa dom med när det blir så?

Jag har också en äldre herre med mycket gaser. Han brukar få en omgång loppfrön varje vinter och det blir han mycket bättre av.

Att det däremot är gaserna som gör att sadelgjorden skulle gå att dra åt mer senare är väl inte så troligt? Eftersom sadelgjorde sitter runt bröstkorgen och gaserna sitter i tarmarna som ligger längre bak, och förmodligen inte kan "töja ut" bröstkorgen. Det bildas ju också förmodligen nya gaser i samma takt som hästen lättar på dom gamla, så mängden gaser är nog den samma.

Vad jag menar med mitt inlägg är, ponera att du har fri tillgång av grovfoder. Din häst häst kräver ett intag av ca 600 smrp per dygn, den äter ca 25 kg av detta grovfoder och har ett näringsinnehåll av 20 smrp per kg foder. Det krävs inget geni för att räkna ut att det uppstår en brist om inga andra fodermedel ges. Så visst blir hästen bukig, och anses ha höbuk.;)

Exakt :bow:

Bukighet hos friska hästar beror vanligen på bristande buk- och ryggmuskulatur och ska inte förväxlas med övervikt. En proteinbrist i foderstaten leder på sikt till minskad muskelmassa och därför kan bukighet vara ett tecken på en längre tids proteinbrist, men kan även bero på bristande träning. Det krävs starka bukmuskler för att hålla in det tunga tarmpaketet och det kan ta tid att träna upp dessa muskler igen om de väl gått förlorade.

Proteinbrist är med andra ord en orsak

Dåliga bukmuskler en annan

Vissa hästar kan se bukiga ut i vilande tillstånd men under arbete ser de inte det minsta bukiga ut pga av att de använder bukmusklerna "håller in" tarmpaketet.

Natti natti :grin:

Vad jag menar med mitt inlägg är, ponera att du har fri tillgång av grovfoder. Din häst häst kräver ett intag av ca 600 smrp per dygn, den äter ca 25 kg av detta grovfoder och har ett näringsinnehåll av 20 smrp per kg foder. Det krävs inget geni för att räkna ut att det uppstår en brist om inga andra fodermedel ges. Så visst blir hästen bukig, och anses ha höbuk.;)

Så sant, så sant.

Det bästa är väl helt enkelt att räkna ut en foderstat, eller åtminstone lära sig hur olika fodermedel fungerar och vilka behov olika hästar har.

Sunt förnuft :love:

Du sammanfattar precis det jag tänker, men misslyckas med att uttrycka!
Det finns helt enkelt inte en lösning på frågan utan fler.

Nu blir jag givetvis nyfiken på om det finns ännu fler orsaker än dom som redan nämts. ;)

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Hej! Har haft problem med att min häst blivit halt efter varje vintervila. Vet. har inte klurat ut vad det har varit förrän nyligen, då...
Svar
4
· Visningar
1 141
Senast: hag391
·
Hästmänniskan Min vanliga identitet här på forumet är rätt välkänd, och jag har inte direkt varit hemlig med vart jag bor, så jag valde att lägga den...
Svar
4
· Visningar
2 152
Senast: Anna-KarinO
·
Hästmänniskan Såhär är det: Jag har eget stall där 2 av mina 3 hästar står (en är utlånad). För ca 2 mån sedan tog jag in en numera kompis, då...
2
Svar
28
· Visningar
3 340
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar