Varför bukighet?

P

pannkakssmet

Vet inte om tråden hamnar rätt nu, men eftersom problemet är foderbaserat för det mesta så förmodar jag att den ska ligga här.

Det jag undrar är varför en häst bli bukig. Så vitt jag förstår det så borde det ju vara något som ansamlas eller sväller upp i buken, men vad och varför? Bukfett låter inte riktigt som en rimlig förklaring eftersom det ofta är näringsfattiga fodermedel som orsakar bukigheten.
Gärna hänvisning till källor och undersökningar om det finns.

Är det någon fara för en häst att vara bukig eller är det ett estetiskt problem?

När jag läste foderlära var det mest "hästen kan bli bukig, det är dåligt". Jag har inte funderat på det förrän nu.

Tack!

Sv: Varför bukighet?

Jo, så långt är jag med.
Men beror det på en förlust av bukmuskler som får buken att falla igenom eller hur fungerar det?
Du får gärna bli mer invecklad, mycket mer om du så önskar.

Proteinbrist ger en muskeltillbakabildning, ofta visar sig det först i bukmuskler för att sen gå vidare över hela kroppen.

Tack så mycket! Det var ett sånt svar jag behövde.

Men att säga att halm ger bukiga hästar är alltså vilseledande, det är proteinbristen som gör det. Am I right?

Har man taskiga värden på grovfodret o ger halm utöver det så blir kvoten knas o hästen får i sig mer energi än den behöver o blir då bukig för att den får för lite protein i förhållande till energin. En häst behöver ha i sig mellan 24-30g smrp/kg halm den sstoppar i sig. Halm innehåller inga proteiner, väl 4-5mj.

Beror på i vilken form halmen tillämpas, för att öka tuggtiden sänka kvoten men ändå inte under det normala så kan det vara ok och hästen bör inte bli bukig.

Att ge enbart halm lär ju ge en duktigt bukig häst, om proteinintaget inte säkras i någon annan foderform.

Tack för alla svar!

Jag hoppas bara nu ingen tror att jag tänkt fodra med endast halm eller har en jättebukig häst. :o

Proteinbrist ger en muskeltillbakabildning, ofta visar sig det först i bukmuskler för att sen gå vidare över hela kroppen.

Varför visar det sig först i bukmusklerna?
Min personliga gissning ligger på att musklerna tillbakabildas lika snabbt överallt, men eftersom bukmusklerna ska "hålla uppe" hela bukinnehållet så är det lättast att se om dom börjar försvinna. Eller?

Den största muskeln syns det tydligast på, protein är kroppens byggstenar. Brister ger i sämre fall en avsaknad utav muskelbildning, i sämsta fall vid större brister en tillbakabildning. Det innebär att muskler bryts ner, vilket medför smärta i hästen ungefär som att gå runt med en influensa.

Den största muskeln syns det tydligast på, protein är kroppens byggstenar. Brister ger i sämre fall en avsaknad utav muskelbildning, i sämsta fall vid större brister en tillbakabildning. Det innebär att muskler bryts ner, vilket medför smärta i hästen ungefär som att gå runt med en influensa.

Usch då! Det är ju jättemånga hästar som är bukiga :crazy: Mitt lilla sto är åt andra hållet, hon blir lätt "uppdragen" i buken fast bara när hon är vältränad :angel: Nu är hon lite smårund, men absolut inte bukig. Ofta tycker jag att hästar som anses behöva gå ner i vikt, och därmed får lite grovfoder och kraftfoder är bukiga. Beror det alltså på att de faktiskt får för lite protein(för lite grovfoder?)

Intressant tråd det här! :)

Tack.
Det här visade sig visst vara mer intressant än jag först trodde!
Är bukmusklerna verkligen hästens största?
Det känns skönt att ha lite mer kött på benen nu, avelshästar som inte får tillräckligt med protein har jag ofta stött på. Nu har jag (förhoppningsvis) lite mer fakta att luta mig mot i dom diskussionerna.

Usch då! Det är ju jättemånga hästar som är bukiga :crazy: Mitt lilla sto är åt andra hållet, hon blir lätt "uppdragen" i buken fast bara när hon är vältränad :angel: Nu är hon lite smårund, men absolut inte bukig.

Det beror väl lite på vad man definierar som bukighet med.
För så fort en häst inte har en spikrak buklinje så ska man nog inte ropa "proteinbrist!", som jag förstått det kan det lika gärna vara att bukmusklerna helt enkelt är otränade eller avslappnade.

Ofta tycker jag att hästar som anses behöva gå ner i vikt, och därmed får lite grovfoder och kraftfoder är bukiga. Beror det alltså på att de faktiskt får för lite protein(för lite grovfoder?)

Intressant infallsvinkel! Sånna fall lär det ju finnas en del av.
Men å anda sidan så ser ju en häst med lite muskler annorlunda ut än en häst som är "fet". Så länge inte muskelbristen döljs av ett ordentligt fettlager förstås. ;)

Jag har stött på den länken tidigare, men jag tycker att bilden är väldigt otydlig (och så är jag väl grusig i ögonen såhär sent på kvällen med) så att lista ut vilken av musklerna på bilden som har just "dra in buken" funktion är lite svårt.
Texten är lite above my level.
Hjälp?

knapplån och trådlån

Finns det ngt sorts proteintillskot som man kan ge till hästar med proteinbrist och man har hö med dåligt värde?

Man kan ju laborera med olika proteinrika fodermedel (lusern, soja) om grovfodret inte är helt 100. Att det skulle finnas ett rent proteintillskott har jag svårt att tänka mig.

Själv ger jag ett proteinrikt färdigfoder till åringen och gamlingen som har störst behov. Gamlingen med mindre behov får lusernpellets. Detta för att mitt grovfoder inte är riktigt som jag vill ha det. (Det är visserligen inte analyserat, men jag litar på min mor som har en sisådär 30 års erfarenhet. ;))

Finns ju jätte mkt olika proteinrika foder. Lusern, soja, krafft protein är det kraftfoder med högst proteinvärde som jag vet. Ligger på 330g Smrp/kg lusern ligger ofta runt 100 g SmRp /kg. Men lsuern räknas ju som grovfoder och är på så sätt bättre för hästen att äta.

Bukmusklen består av flera muskler som sammantaget bildar en stor, därav mitt svar.

knapplån och trådlån

Finns det ngt sorts proteintillskot som man kan ge till hästar med proteinbrist och man har hö med dåligt värde?

Det bästa är ju att förstärka det som är dåligt, nämligen med lucern eftersom grovfodret innehöll lägre värden. Räcker inte det, får man ta till kraftfoder med högre värden helt enkelt. Men då ska man se till att den största andelen av smrp kommer från just grovfodret inklusive lucern.

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Hej! Har haft problem med att min häst blivit halt efter varje vintervila. Vet. har inte klurat ut vad det har varit förrän nyligen, då...
Svar
4
· Visningar
1 141
Senast: hag391
·
Hästmänniskan Min vanliga identitet här på forumet är rätt välkänd, och jag har inte direkt varit hemlig med vart jag bor, så jag valde att lägga den...
Svar
4
· Visningar
2 152
Senast: Anna-KarinO
·
Hästmänniskan Såhär är det: Jag har eget stall där 2 av mina 3 hästar står (en är utlånad). För ca 2 mån sedan tog jag in en numera kompis, då...
2
Svar
28
· Visningar
3 340
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V