Varför börjar släp kränga/wobbla?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare nocke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 16 528
N

nocke

Häromdagen dog en 19-åring och hennes mamma inte långt härifrån när de körde med bil och släp och släpet började kränga och ekipaget gick inte att styra utan de kom över i mötande körfält. Jag har också vid några tillfällen råkat ut till början av krängning och det känns väldigt obehagligt och man får lätt panik. Det är som om det är värre i nerförsbackar och förmodligen värre om man (jag) håller för hög hastighet.... Nu har jag försökt läsa på nätet om vad som orsakar wobbling och på ett ställe stod det att husvagnar som var fellastade kunde råka ut för detta och på ett annat ställe stod det att kultrycket var för lågt och på ett tredje att det var dåliga fjädring på bilen. I ett hästsläp lastar man naturligtvis på det sätt som tillverkaren har avsett, i mitt fall har jag två hästar så det är någorlunda jämnvikt på höger och vänster sida.
Är det några snälla buke-experter som vet hur det egentligen fungerar med krängning/wobbling och om man kan göra något för att minska risken - något med utrustningen alltså. Köra saktare har jag räknat ut själv....Tack på förhand...
/nocke/

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför börjar släp kränga/wobbla?

kan det vara så att det kan räcka med att hästen (om man nu kör med en) lägger sin vikt från ena sidan till den andra i ett lite sämre läge, säg i en kurva, vilket i sin tur leder till en liten rörelse som för varje wobbling blir större (nu kommer jag inte på något att jämföra med bara för det) beroende på nån fysisk lag av nåt slag? Och när man som förare försöker korrigera wobblingen istället för att vänta ut den?
en mycket intressant fråga! detta är mest hejvilda spekulationer jag kommit med fö

Orutin med att köra hästsläp är den största orsaken till att det går illa och släpet börjar kasta sig.
När det har kommit i otakt så är det ingen picnic att häva och rutinerade förare hamnar sällan i sådana här situationer även om t.ex riktigt pissväder kan hjälpa till att få allting ur balans. Tragisk olycka och troligen väldigt onödig.

Jag har själv *peppar, peppar* aldrig råkat ut för krängning/wobbling, ens i hård vind (jag tar dock inga chanser i hård vind och avstår att åka om jag kan, och anpassar hastigheten om jag måste åka).

Men pappa som är yrkeschaufför har sett en hel del husvagnar och släp wobbla vilt på vägarna under åren, och enligt honom så är det precis som Roslagen säger ofta orutin, eller nonchalans. För hög hastighet, föra stora rattutslag i för hög hastighet och fellastat som ofta är anledningen till att det BÖRJAR kränga. Men att det går så illa ofta vid krängning anser han är ren orutin, då folk kan göra de mest hårresande manövrar i sina försök att häva det hela.

Jag frågade ju då pappa VAD jag skulle göra OM det började wobbla, och han svarade ganska luttrat att 'Har det redan hänt så föreslår jag att du börjar be!'. Inte helt allvarligt rakt igenom, men han ville påvisa att det är SVÅRT att häva det när det börjat. Och att det inte går att säga generellt att 'gör si'. För ena gången kan det fungera att accelerera sig ur det, medan det går åt helvete om du petar på bromsen. Ett annat läge så kan acca vara det sämsta du kan göra, och det är bättre att bromsa sig ur det. Men oavsett om man bromsar eller accelererar så är liksom nyckelorden fint och FÖRSIKTIGT. Och det är där de där hårreanse manövrarna kommer in, när folk (förståeligt iofs) panikbromsar t ex.

Sen, åt helvete kan det gå även med rutinerad förare bakom ratten, men även då skulle det i en idealisk värld kunna undvikas. Jag låg bakom ett släp i vintras som hux flux utan synbar anledning fick släpp och började kränga VÅLDSAMT och tillslut så slängde släpet ner i diket och ryckte bilen så den stod tvärs över vägen. Var ett boogiehästsläp, vägen var vinterväglag, det var rakt fram och jag såg inga 'händelser' som kunde utlösa det. Föraren var dessutom trafikpolis.

MEN..

80 km/h var alldeles för hög fart för det underlaget. (Det var 90-väg). Det insåg dock inte ens JAG förrän JAG skulle bromsa för att inte köra på ekipaget, och hann börja svettas då bilen med låsta hjul (ingen ABS) kaaaaanade bara. Så antagligen missbedömde även föraren vägen, trots att hon var rutinerad. JAG missbeömde också vägen, och jag kör rätt många mil om året jag med, och åkte den vägen dagligen. Och bedömde den som ärlig vinterväg (dvs packad snö). Av någon anledning så var den dock läskigt mycket halare än den såg ut, men det visade sig inte förrän jag var tvungen att panikbromsa. Och för transportföraren inte förrän släpet plötsligt släppte..

Orsaken till wobbling är oftast att man har lastat fel och har för lågt kultryck.

Men vad innebär då "lastat fel"?

Att lasten på något sätt är felplacerad i släpet förstår jag ju, men hur fel och på vilket sätt?
När man lastar en häst (och har mellanväggen kvar) står den ju oftast på vänstersidan i släpet, vilket borde leda till snedbelastning, eller?

Jag lärde mig på teorilektionerna för körkortet, att fel kultryck kan göra att släpet börjar wobbla.

släpet kan även börja vobbla om hästen lever fan i släpet vilket hände när vi körde hem Totte. Höll låg hastighet o det var fint väder men han slängde sig från sida till sida o fick släpet att börja kränga ordentligt.

Om du t.ex lastar så att du har alla tunga saker som t.ex ett stort tävlingsskåp längst bak i transporten.
DÅ har du inte mkt till kultryck.
Lastar du mycket där fram så blir det också fel.
Men hellre att det är för mkt kultryck än för lite.

Aha, så hur lasten är fördelad i sidled spelar inte så stor roll, eller?

En häst vi hade tidigare hade den trista ovanan att häva sig framåt/nedåt för att leta hö på golvet eller liknande och då kunde släpet börja kränga. Likaså om hästarna bråkade med varandra på något sätt och då försköt vikten i längsled.

Sedan beror det väl i viss mån på transporten också. Den tidigare transporten var en lättviktstransport i aluminium och den började kränga relativt lätt. Nuvarande släpet är betydligt tyngre och går mycket stabilare. Har hittills inte krängt oavsett hastighet.

Intressant fråga och tragisk händelse. Håller med flera om tänkbara orsaker - vind (stark vindby eller vinddrag från omkörande långtradare), att lasten flyttar sig, halt väglag, släpets utformning (vindfång, axlar etc). Hur det är med kultrycket vet jag inte, överlåter det åt dem som vet bättre. Jag märkte dock förra sommaren när jag skulle köra ett flyttlass att släpet inte var som vanligt att dra när jag hade lastat tungt i nosen --> Antagligen för högt kultryck. Stuvade om lasten och då blev det bättre.

Mitt släp (enaxlat) började wobbla en gång pga min förra häst fick spader, förmodligen bidrog den svaga nedförslutningen också. Det var läskigt! Att han fick spader berodde på att täckets kryssgjordar hade hamnat på sniskan och blivit en "bockgjord" istället. Det hände när jag hade kört ut på E22 och hunnit upp i 70 på rak 90-sträcka. Som väl var var vägen bred så mötande kunde hålla åt sidan.

Jag hanterade det reflexmässigt på samma sätt som en sladd med bil - frikopplade och försökte styra. Det fungerade, men om det var tur eller skicklighet vet jag inte. Vet inte heller om det var rätt sätt att göra och jag tror att jag styrde för mycket egentligen. Det visade halkkörning med bil på bana flera år senare att jag vill göra.

Efter det blev den mycket resvane hästen bredåkare. Jag kör aldrig mer än häst med täcke med kryssgjordar oavsett hur bra täcket ser ut att sitta.

*knapplån*

Nu ska en som inte ens har körkort uttala sig!

Lågt kultryck: När man lastar släpvagnen tungt baktill blir kultrycket lågt. Överdrivet skulle man kunna säga att bilens bakände blir upplyft av släpet! Alltså är bilen inte längre lika stabil på alla fyra hjulen!

Om man i ett sådant läge tycker sig känna bilen o kör iväg som vanligt så kan man få sig en väldigt otrevlig överraskning.

I min körkortsbok står det att last kan påverka bilens köregenskaper.

Annars är det väl: Dåligt underlag (tex halka, rullgrus eller mkt vatten på vägbanan), för hög hastighet, bromsar som tar ojämnt, kanske även ojämnt lufttryck i däcken och att föraren blir för optimistik (tror att h*n klarar mer än vad h*n gör eller att väglaget är bättre än vad det egentligen är), likväl som ovana.

Ett exempel på hur det kan gå: (detta är sant)

En bekant hade varit iväg o hämtat hästar och var på väg hem. En km hemifårn ringer han hem o säger att han strax är hemma, han kör i nedförsbacke, det blåser en del o man är tvungen att köra jätteförsiktigt med just det hästsläpet då ett för hårt tramp på bromsen får bromsarna på släpet att låsa sig direkt. Vad som egentligen hände vet ingen, inte han heller, men släpet börjar kränga o hans sambo hör hur han skriker till i telefon innan det blir tyst.
Då hade han endera bromsat eller accat i nedförbacken (tror vi) och fått en sån släng med transporten att alltihop blir omöjligt att styra. Kraften som slängen för med sig får hela ekipaget att slänga runt innan transporten sliter sig från dragkroken och lägger sig på sidan.
En väldigt otäck olycka och vi har funderat mkt på hur det hade slutat om det tex hade varit en transport med bara halv mellanvägg eller liknande...

//Lillan

Om du har lastat allt tungt långt bak i släpet har du ett vääääldigt lågt kultryck.
Kör du ett släpp som inte är tungt lastat har du inte heller så mkt kultryck.
Då är det stor risk att det börjar wobbla.
Främst i backar och när man kör fort.
Och börjar det wobbla ska man inte panikbromsa utan vara lugn och försöka hålla sig på rätt sida av vägen.
Men som sagt är det bättre att ha för mkt kultryck än för lite.

Ok, det verkar som att det mest hänger på kultrycket.

Men kan någon bekräfta att lastens placering i sidled spelar mindre roll? Ja eller nej, liksom... :confused:
Det är det jag funderar mest på.:cool:

Jag var med om wobbling för två år sedan. Hemskt! Trodde vi skulle dö.
Påskjutsbromsen och ett stag under transporten var trasigt visade det sig sen. Det gäller alltså att ha bra koll och väl servade vagnar när man kör, hålla hastigheten och lasta efter konstens alla regler.

Inte lika stor roll som fram och bak nej.
Men det har ju självklart betydelse.
Har du säten på vänster sida så försök att lasta fram/mitt i på höger sida.

Lastens fördelning sidled spelar ganska liten roll för just wobbling(om det inte är väldigt tung last). Den spelar större roll om man hamnar i en sluttande vägren, då kan ju ett fellastat släp lägga sig vid minsta lilla obalans.

slänger in en fråga till?
För mig känns det logiskt att man skulle kunna gasa sig ur en wobbling.. iallafall i de lägen då bilen har mer att ge.. eftersom man då förvandlar rörelsen i sidled till att gå framåt istället..
någon som vet i praktiken vad som händer? bra/dåligt? rätt/fel?
detta är alltså bara en teori jag har:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mellanpudel
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka