N
nocke
Häromdagen dog en 19-åring och hennes mamma inte långt härifrån när de körde med bil och släp och släpet började kränga och ekipaget gick inte att styra utan de kom över i mötande körfält. Jag har också vid några tillfällen råkat ut till början av krängning och det känns väldigt obehagligt och man får lätt panik. Det är som om det är värre i nerförsbackar och förmodligen värre om man (jag) håller för hög hastighet.... Nu har jag försökt läsa på nätet om vad som orsakar wobbling och på ett ställe stod det att husvagnar som var fellastade kunde råka ut för detta och på ett annat ställe stod det att kultrycket var för lågt och på ett tredje att det var dåliga fjädring på bilen. I ett hästsläp lastar man naturligtvis på det sätt som tillverkaren har avsett, i mitt fall har jag två hästar så det är någorlunda jämnvikt på höger och vänster sida.
Är det några snälla buke-experter som vet hur det egentligen fungerar med krängning/wobbling och om man kan göra något för att minska risken - något med utrustningen alltså. Köra saktare har jag räknat ut själv....Tack på förhand...
/nocke/
Är det några snälla buke-experter som vet hur det egentligen fungerar med krängning/wobbling och om man kan göra något för att minska risken - något med utrustningen alltså. Köra saktare har jag räknat ut själv....Tack på förhand...
/nocke/
Senast ändrad av en moderator: