Varför börjar släp kränga/wobbla?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare nocke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 16 529
Sv: Varför börjar släp kränga/wobbla?

Kultrycket är den vanligaste orsaken har jag fått för mig. Lasten i sidled spelar mindre roll (bara att lasta en häst i transporten fördelar ju totallasten snett, de väger ju trots allt en del). Har fått lära mig att för att häva wobblingen, sakta släppa gasen och sen absolut inte bromsa, ungefär som när man sladdar på vintern - då ska man ju bara styra och inte använda fötterna alls.

För ett antal år sedan så wobblade en transport ned i diket efter motorvägen mellan Bålsta och Stockholm någonstans (kan inte säga exakt var) och vi som kom strax efteråt med hästlastbilen fick plocka upp hästen. Det hade gått hål i taket på transporten. Hästen hade totalt gett upp och låg inklämd i transporten, men med hjälp av lite milt våld fick vi upp honom på benen. Sen gick han bara rakt upp på lastbilen och stod som ett ljus hela vägen till Solvalla. Det förundrar mig fortfarande! Men det måste sägas att det var bra att ha "det gamla gardet" med oss i bussen, som hade varit med om allt både en o två gånger tidigare!

Enda gången det har "wobblat" för mig, var förra året då ena däcket på transporten valde att fullkomligt explodera. Det var läskigt! Och på E18 med en nyss betäckt häst... Men det gick bra.

*kl*
Kultrycket ja, hur kan man i så fall höja det? Jag har ett släp med sadelkammare fram och hästar bak så det är förstås så att om hästarna står och trycker sig bakåt så lättar släpet fram. Ska jag lägga in cementsäckar i sadelkammaren månne? Och kan man kolla kultrycket (ska vara 100 kg enligt reg.beviset) på något sätt när släpet är lastat? Tomt släp är lätt att kolla, bara sätta en våg under stödhjulet fram.
Följdfrågor från /nocke/

Styltan skrev:
Kultrycket är den vanligaste orsaken har jag fått för mig. Lasten i sidled spelar mindre roll (bara att lasta en häst i transporten fördelar ju totallasten snett, de väger ju trots allt en del). Har fått lära mig att för att häva wobblingen, sakta släppa gasen och sen absolut inte bromsa, ungefär som när man sladdar på vintern - då ska man ju bara styra och inte använda fötterna alls.

mig, var förra året då ena däcket på transporten valde att fullkomligt explodera. Det var läskigt! Och på E18 med en nyss betäckt häst... Men det gick bra.

Enda gången det hänt mej var för många år sen när jag hade för lätt bil, inte min, men vi hade fått låna för att åka till ponnytävling. TÄnkte att ponnyn ska det väl funka med och vi skulle inte långt.

Men på motorvägen fick hon plötsligt något ryck, vet fortfarande inte varför eftersom hon annars alltid stod mkt lugnt. Hon trampade och for och vi var i en kurva och släpet började kränga på ett väldigt otäckt sätt. Det var bland det värsta jag varit med om:eek:

Det var som om släpet fick eget liv och drog med sig bilen!

Jag minns inte exakt vad jag gjorde men fick ner farten på något sätt och gjorde nog som du skriver, körde som vid sladd på vintern.

Det var riktigt otäckt. Jag måste ha bromsat lite men antagligen pumpbromsat dvs inte höll nere hela tiden.

I det läget kommer man inte ihåg så mycket hur man ska göra, särskilt när det inte hänt förrut, utan gör bara något, förhoppningsvis rätt. Jag gjorde väl rätt då eftersom jag fick hejd på släpet men kör inte med för lätt bil mer. Det kändes som om bilen skulla ha kunnat kastas runt hur som helst:eek:

vind,ojämnlastning OCH om du försöker parerar kraftigt när släpen svajar till

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka