Varför börjar fester så tidigt?

S

sarabaran

Förra helgen var jag på en fest som började klockan 15, denna helgen var jag på en som började kl 17. Varför börjar man så tidigt??
Jag tycker det är lagom att börja vid 19-20..

Tyckte det var väldigt segt med 17, så börjar man grilla kl 19 och äter kl 20, blir otroligt segt dom första timmarna och man vill gå hem redan kl 12...

Ännu värre att börja kl 15, då vill man ju gå hem vid 21!! Var lite lekar och grill först så vi hade lite att göra men man orkar ju inte sitta hur länge som helst...

Är det bara jag som är tråkig och tycker att det är förtidigt? Eller vad tycker ni är lagom?
 
Sv: Varför börjar fester så tidigt?

Fast tanken är väl kanske att man SKA gå hem tidigare? Och ska man vara utomhus vill man kanske ta tillvara att det är lite varmare (oftast) på eftermiddagen/tidigare på kvällen?
 
Sv: Varför börjar fester så tidigt?

Blir en fest roligare för att det är senare på kvällen?

Det är väl endast barn som kan tycka det är spännande att få vara uppe extra sent.

Nu när det börjar bli varmt ute är det ju trevligt att kunna sitta ute i solen och äta innan myggen börjar bli alltför irriterande på kvällen.

Sen kan det ju finnas folk som har barn, jobbar tidigt m.m. som gör att det är lämpligt att festen är tidigare.

Är bara sällskapet trevligt har det väl ingen betydelse ifall festen börjar 15:00 eller 20:00. Jag har svårt att se att just själva klockslaget skulle göra en fest tråkigare eller roligare.
 
Sv: Varför börjar fester så tidigt?

Är det bara jag som är tråkig och tycker att det är förtidigt? Eller vad tycker ni är lagom?
Jag tycker att det beror på vad det är för typ av fest. Men en sommareftermidddag som kanske börjar med välkomstdrink och litet allmänt mingel nån timme, kanske litet lekar... sen kanske grillning, litet mer ölmingeltjat, kaffe o dessert... tja, i min värld kan man absolut börja vid 16-tiden och ändå inte vara färdigkalasad förrän både 02 och 03... eller 04... ;)
 
Sv: Varför börjar fester så tidigt?

Vad är felet med att gå hem kl 21? Eller "redan" tolv?

Helt idiotiskt är däremot fester som börjar tio och slutar då krogarna stängs. Sen får man sova bort följande dag. Helt dumt.
 
Sv: Varför börjar fester så tidigt?

18 -24 är utmärkt i mina ögon. Då hinner jag göra något på dagen, festa och ha en vettig dag dagen efter.
Jag tycker det är värdelöst med fester som börjar 22 och man är hemma fem, då försvinner hela dagen efter...
 
Sv: Varför börjar fester så tidigt?

Det beror väl på vad det är för typ av fest.

Får jag en inbjudan till klockan 15 skulle jag anta att man bjöds på fika och sedan var festen slut till middagen då folk gick hem. (om det inte stod annat på inbjudan såklart).

En fest som början kl 15 och håller på natten lång har jag nog aldrig varit med om.
 
Sv: Varför börjar fester så tidigt?

Ska nog tillägga, INGA BARN eller äldre släktingar utan alla var i 20-37 års åldern

Och tanken var båda gångerna "suparfest" altså dricka mycket och stanna sent...
 
Sv: Varför börjar fester så tidigt?

Ännu värre att börja kl 15, då vill man ju gå hem vid 21!! Var lite lekar och grill först så vi hade lite att göra men man orkar ju inte sitta hur länge som helst...


Ja och det är ju PERFEKT!
Precis som man givetvis väljer kl 18 bion som i regel är klar runt kl 21 så man får åka HEM och gosa ned sig i sin trivsamma kammare med något gottigt i munnen med ena ögat på lappen, andra ögat på tvn och fötterna på sambon - lövely!
 
Sv: Varför börjar fester så tidigt?

Nu är ju jag något äldre :p, men jag föredrar tidiga fester, är så himla kvällstrött av mig....

Annars kan jag tänka mig att det handlar om att få börja kröka så tidigt som möjligt, om det nu ärt riktiga festprissar:D
 
Sv: Varför börjar fester så tidigt?

Jag som inte tycker om att vara uppe sent tycker att det är utmärkt med fester som börjar tidigt så man sen kan gå hem och sova ;)
 
Sv: Varför börjar fester så tidigt?

Ska nog tillägga, INGA BARN eller äldre släktingar utan alla var i 20-37 års åldern

Och tanken var båda gångerna "suparfest" altså dricka mycket och stanna sent...

Jag har aldrig gillat sådana slags suparfester som börjar så tidigt. Jag brukar dyka upp senare i så fall. Risken med en så tidig start och en suparfest är ju att de flesta är dyngkanon vid 18-tiden och det tycker jag är mindre trevligt.
 
Sv: Varför börjar fester så tidigt?

Tycker det är perfekt med tidiga fester. Igår va jag på en som började kl 14. Men vi stannade till kl 01:30. Hade jag inte haft magknip och huvudvärk hade jag festat hela natten:p

Hade iaf göörkul varenda timme :)
 
Sv: Varför börjar fester så tidigt?

Varför inte? Tycker de flesta fester som börjar lite tidigare är de bästa. Ibland går man vidare lr så stannar man för det är så roligt just då just där. För mig tar det nån timme innan jag kommer in i den riktiga feststämmningen. Ibörjan droppar det in lite folk som kanske kommer direkt från jobbet (i mitt fall stallet) så efter första drinken blir det mer påtagligt att det är en fest :).
 
Sv: Varför börjar fester så tidigt?

Jag förutsätter att man bor i hus och inte lägenhet
Vi har festglada ungdomar som fått regler tillsagda flera gånger. Det är ok att festa några gånger om året men man måste meddela grannar och den får inte pågå för länge eller för högt under nattetimmarna och framförallt inte för ofta. Då kan man rätt som det är stå utan kontrakt och svårt att få nytt då hyresvärdar skyr ev hyresgäster som stör eller inte betalar hyran.
Det löjligar är att det är nära till GBG och massor av pubar och grannen lär erfara att det är billigare alternativ eftersom de nu får stå för utryckning av störningsjour a 1500 kr. Blir billigare i längen att hyra lämplig lokal
De började festen bra men sedan tog väl alkoholen över och festen eskalerade och var klar strax efter halv fyra. Mysigt när grannens morgonpigga son sätter igång och leker tidigt. Ibland innan 7 på morgonen och man själv har ett sömnbehov på 12 h.
Gäller det hus är det lite lättare.
För mig är 01:00 en bra tid att avsluta fest på.
Så länge får grannen hålla på vid enstaka fester men de är alltid till runt 3:30 på morgonen och deras gäster stör extra genom att springa på loftgången
och slå på metallgallret.

I ett sådant läge hade fest som börjar kl 12 varit bättre för när det är sent och folk vill sova var de hunnit att deckat.
Vore skönt för oss andra boende.
Annats brukar det vara lagom med 17-18 om där skall vara mat också förutom fyllefest för då är det lagom att avsluta vid ett på natten.
 
Sv: Varför börjar fester så tidigt?

Ska nog tillägga, INGA BARN eller äldre släktingar utan alla var i 20-37 års åldern

Och tanken var båda gångerna "suparfest" altså dricka mycket och stanna sent...

I så fall kvittar det väl. När du väl är dyngrak har du ingen koll på tiden i alla fall.

Om syftet med festen hade varit att ha trevligt och umgås kan det finnas många fördelar med att ta det lite tidigare.
 
Sv: Varför börjar fester så tidigt?

KL Jag håller lite med pga att man ju vill hinna med saker och ting på dagen. Annars har jag inga problem med att festa tidigt eller sent, men just det att mycket börjar tidigt på dagen gör att man hinner inget varken före eller efter. Nu ska jag dock på festival, och där finns det inte tider för festande, mycket skönt!
 
Sv: Varför börjar fester så tidigt?

KL Jag håller lite med pga att man ju vill hinna med saker och ting på dagen. Annars har jag inga problem med att festa tidigt eller sent, men just det att mycket börjar tidigt på dagen gör att man hinner inget varken före eller efter. Nu ska jag dock på festival, och där finns det inte tider för festande, mycket skönt!

Var faktiskt på fest i lördags vi hade klassåterförening och firade att det var
40 år sedan vi slutade 9:an :D. Konstigt nog kändes det som om vi aldrig slutat.
Vi började vid 3 på em och den sista gick hem vid 04.00. Inte illa pinkat av ett gäng gubbar o tanter 55+
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 632
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
996
Senast: soom
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 282
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp