Varför blir min potatis äcklig

BernT

Trådstartare
Alltid när jag gjort matlådor med kokt potatis (sötpotatis och färskpotatis) så blir det äckligt när jag värmer matlådan. Har då haft de i frysen innan. Potatisen blir alldeles blöt och svampig och resten av maten i matlådan blir också det så jag får slänga allt (jättekul när man gjort 2x15 dagars matlådor!). Blir det alltid så eller gör jag något fel?

Ahhh det sög ju. Jag äter typ jämt potatis men orkar inte koka det varje dag. Kan ju iofs koka för 4-5 dagar och ha i kylen, det kanske inte blir lika vidrigt?

@BernT Jag tycker potatis fungerar att frysa om man gör soppa, favoriten är potatis och purjolökssoppa. Enkelt att göra mycket och billigt gör det inte sämre.
För att få den ordentligt mättande brukar jag ha ganska mycket mosad potatis i eller rejält med bitar och gärna rejält med grädde.
En grov smörgås till med något matigt pålägg så tycker jag det mättar bra.
Vanlig kokt blir inte så skoj tyvärr, vilken sorts potatis jag än använt så blir det lite "storköksyta" på dom när det varit fryst och värms i micro senare.

Tycker att potatismos funkar att ok frysa.
Om man rör ordentligt i den före den går i mikron, så "det vattniga" och "det klumpiga" går ihop. Brukar tillsätta extra mjölk också (föredrar ganska så löst mos)

• Gilla
Reactions: ptr
Kokt potatis kan hålla hyfsat bara det inte blandas ihop med annat. Här får kastrullen bara stå kvar på plattan.
Sen har jag märkt att det är lätt att ha för bråttom när jag kokar dem. Bäst blir de om det nättochjämnt kokar.

Gör potatismos för en vecka och kyl istället för att frysa. Eller kyl kokt potatis för en vecka och gör en portion potatismos varje morgon eller kväll så känns det fräscht.

Sen är ju nu att koka potatis inte ett av de största besvären i matlagningen.
Brukar göra så att jag ställer på kastrullen på spisen på kvällen. Så knäpper jag på både under potatis och under kaffevatten så fort jag vaknat.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 456
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 924
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat