Varför blir min potatis äcklig

Sen är ju nu att koka potatis inte ett av de största besvären i matlagningen.
Brukar göra så att jag ställer på kastrullen på spisen på kvällen. Så knäpper jag på både under potatis och under kaffevatten så fort jag vaknat.
Jag tycker det är ursvårt är lyckas med att koka potatis. Antingen blir den för hård eller sönderkokt.

Alltid när jag gjort matlådor med kokt potatis (sötpotatis och färskpotatis) så blir det äckligt när jag värmer matlådan. Har då haft de i frysen innan. Potatisen blir alldeles blöt och svampig och resten av maten i matlådan blir också det så jag får slänga allt (jättekul när man gjort 2x15 dagars matlådor!). Blir det alltid så eller gör jag något fel?

Pröva att pressa den det brukar bli mycket bättre när man sen ska värma den och det borde funka bra att frysa med

Jag tycker det är ursvårt är lyckas med att koka potatis. Antingen blir den för hård eller sönderkokt.
Potatis ska vårdas och tillagas med kärlek och kunskap. Aldrig lämna potatisen ät sitt öde i kokvattnet, den ska vårdas däri som den vore inlagd på intensivvårdsavdelning. Rätt potatis till rätt koktid är också grundläggande, då misslyckas man inte! Och det finns såååå många olika sorters potatis - alla sorter med individuell smak, konsistens och tillagningstid!

Potatis ska vårdas och tillagas med kärlek och kunskap. Aldrig lämna potatisen ät sitt öde i kokvattnet, den ska vårdas däri som den vore inlagd på intensivvårdsavdelning. Rätt potatis till rätt koktid är också grundläggande, då misslyckas man inte! Och det finns såååå många olika sorters potatis - alla sorter med individuell smak, konsistens och tillagningstid!
:)
Och vissa sorter gör sig bäst som ugnsstekta, vissa som kokta och så vidare.
Det svåra är att komma ihåg vilken sort som var bäst till vad ;)

Om man ska värma fryst eller upptinad potatis i mikron görs detta bäst på lång tid och kanske lite mindre effekt. Helst ska den frysta potatisen få tina i rumstemperatur innan man stoppar den i mikron. Då behåller den mest original konsistens. Sedan är ett tips att bara ha fryst potatis till grytor :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 456
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 924
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat