Varför blir det dammigt?

roadkilled

Trådstartare
Tänk er en stor hög med staplade höbalar. Ungefär en kvadratisk kub. Alla höbalar som ligger längs kanterna blir dammiga, men ej de som är i mitten. VARFÖR? Likaså allt hö som ligger längs väggarna. Mögel? Endast damm? Men jag förstår inte hur det skulle ha kunnat uppkommit i såna fall. Det har blivit så med både fjolårs(2005) och års(2006) höet...

Sv: Varför blir det dammigt?

Jo, det är ganska säkert mögel, ytterkanterna som ligger i kontakt med den fuktiga "vinter"luften slår sig och möglar. Det bästa är om man kan täcka sitt hö med halm.

I mitt stall upptäckte jag att det var oerhöer dammigt på väggarna och på taket i stallet där jag har höet. Du kan ju kolla hur det ser ut där du har ditt hö.

Hmm, OK.... Då är det alltså inte så bra om hästarna äter det... Man ser ju inget mögel heller och höet luktar ok. Dammögel?

Mögel syns sällan, då har det gått väldigt långt. Ofta känner man att det luktar fel (svamp t ex) och ofräscht. Skicka in en hygienanalys om du är tveksam....

Vad menar du med damm-mögel?

Om detta tvistar de lärde... :crazy: Jag brukar ta bort ytterkanterna och ge det övriga om det luktar bra. Då menar jag att det skall lukta "sommaräng" och inget annat!!

Denna vintern har varit så fuktigt så alla balar som dammar ska slängas, omdedelbart!
Det ä mögel, kolla noga sås er du snart att de är ludna på ytterkanterna.

Vet inte vad jag menade, men jag har kollat närmare på höet idag och sett en hel del små gröna mögelpartiklar som en hinna runt höet.
Men vfr fäster inte detta mögel på halm på samma sätt?

Precis! Det är bara den här hösten/vintern vi har haft problem.... Har rensat en del idag...

Halmen är inget levande, höt e faktiskt levande..alltså partikalr...å halleluhja, ni förstår vad jag menar.
Dessutom är halm lite mer motståndskraftig.

Hö bör bäddas in med halm på alla håll så slipper man fukt som blir mögel. Halmen drar inte till sig fukt lika lätt som hö. Ett annat beprövat gammalt knep ät att salta höet, saltet binder fukten som annars skulle dragits in i höet.

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 182
Senast: mackan
·
Hästvård Helt onödig, men ändå lite intressant, fundering som jag tänkt på de senaste dagarna när jag stått och mockat. Det finns väl ungefär...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 151
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Denna vinter har varit ett långt, evigt pusslande med att försöka få tag på ett hö som håller någorlunda bra kvalité och värden, och jag...
2
Svar
29
· Visningar
4 050
Senast: wrangler
·
Hästhantering Jag ska köra ett föl i veckan i min transport som inte är småhäst-anpassad ;) Dock är det inbyggd sadelkammare i släpet så det är ju...
Svar
12
· Visningar
1 209
Senast: Eme_liie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025