varför betfor???

Sv: varför betfor???

Stämmer det att man helst inte ska ge betfor till fånghästar???

Nej det stämmer inte!!! Fånghästar mår bra av den höga fiberhalten o de goda bakterierna, så länge det inte rör sig om en insulin resistent häst (har jag för mig)

Jag har en fånghäst som mår väldigt bra av o äta betfor o Lusern men inte kan äta säd av något slag pga stärkelsen.

Jag såg det, kanonbra.. men du har ju gjort testet med 20 gram (om jag inte minns fel) men ska typ 40 gram ligga i vattnet lika länge?!

Strimlorna suger nog upp vatten på samma sätt oavsett hur många kompisar de har i vattnet.;)

haha, vad bra då :bump:

skyller min tröghet på att jag nyss vakna :p

Senast ändrad av en moderator:

Nån som använder detta i stället för vanlig betfor?

Kwik Beet

Dodson & HorrellsKwikBeet är tillverkad genom en unik kokningsprocess och ger alla fördelar som de traditionella sockerbetsprodukterna, men har inte den negativa sidan med lång blötläggningstid. Kwikbeet är klar att servera efter bara 10 minuters blötläggning.

KwikBeet är omelasserad och är en idealisk källa för långsam energi med ursprung från lättsmält växttråd. Detta ger ett kraftfullt energitillskott som ger uthållighet utan att hästar som är i sig själv lättända och heta blir allt för 'laddade' genom ökad energigiva. Produkten kan även användas till hästar som behöver gå upp i vikt. I detta fall ges Kwik Beet som tillägg till den ordinarie foderstaten.

Hästens naturliga foder - gräset - innehåller en stor andel vatten. För den uppstallade hästen tenderar den traditionella utfodringen innehålla betydligt mindre vatten. Vatten är vitalt för hästen och en vattenrik foderstat tenderar ge mindre problem för att matsmältningssystemet skall fungera bäst. Genom att utfodra med KwikBeet ökas vatteninnehållet i foderstaten och detta är speciellt viktigt för hästar i boxvila eller som har restriktiv betesgång.

KwikBeet kan ges som ett smakligt tillskott till det vanliga kraftfodret men kan även delvis vid behov ersätta en del av grovfodret. Kwikbeet kan även ges utan problem till hästar ponnier som är disponerade för fång eftersom stärkelsenivån (socker) är så låg som under 7%.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 988
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 464
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
679
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka