varför betfor???

Sv: varför betfor???

är du betesvägrare också?
nääää pålle snarkar ute hela nätterna, å de dagar det inte blir för varmt å för många insekter...
typ 18:e ska pålle få nattofflor å pyamas på sig :love:

om man av praktiska skäl inte kan ge betfor så är det ju en helt annan sak än den fodermässiga..
precis!!! (jag påpekade det, du kanske bar höll med nu hehe...)

ok, tips om bra fodersidor? jag har köpt *tänkt* en bok... har den inte här... adlibris typ, utfodring av hästar.. nä.. .ah men den alla säger att man ska köpa ;)

Kan jag vara lite fräck, och klämma in en fråga??? Vad ger ni, när hästen går på saftigt bete hela dagen. Detta är en 18 årig häst som inte motioneras speciellt mycket.

Jag som har en korsförlamningshäst har tagit bort i princip allt spannmål och fodrar med Betfor och Lucernhack till pållan. Hittills ser det ut att fungera mycket bra.

Det jag märkt är att hon har bättre återhämtning efter ansträngning och att magen fungerar mycket bättre på henne.

Rent praktiskt håller blöt betfor rätt många timmar innan det blir dåligt så jag gör det som ska vara till morgonen redan på kvällen. :idea:

Och kvällsmaten brukar blötas vid insläppet osv...

ere wia???

hur går det för er *kapar min egen tråd*

min skrittas å travas i form, påbörjad galopp i form, så j*A rooooligt... testat å hoppa hinder (skutt) 2ggr... hoppar ca 140 (raka ben på 50-hinder) ;)
så när tekniken stämmer så ere msv-häst ;):p

*KL*
Tycker oxå att betfor ska ingå i hästens matsedel, mkt tack vare som övriga har skrivit.

Det har blivit "inne" att ge sockerfritt o så lite kraftfoder som möjligt- även fast hästen uppenbarligen inte alla ggr klarar sig på bara grovfoder.

vänta tills de producerar befor med aspartam;) Alla "lightmänniskor" blir överlyckliga:D

haha... betfor light ;)

min får 4,5-5kg kraft/dag, så DET är jag inte rädd för.... ;)

(nu dör väl folk när de läser det hehe...)

Det har blivit "inne" att ge sockerfritt o så lite kraftfoder som möjligt- även fast hästen uppenbarligen inte alla ggr klarar sig på bara grovfoder.

Om man vill minska sockret i betforn så är det bara att blöta med extra mycket vatten och sedan hälla bort överskottet (som då innehåller en hel del melass) :idea: .

ere wia???

hur går det för er *kapar min egen tråd*

min skrittas å travas i form, påbörjad galopp i form, så j*A rooooligt... testat å hoppa hinder (skutt) 2ggr... hoppar ca 140 (raka ben på 50-hinder) ;)
så när tekniken stämmer så ere msv-häst ;):p

Visst är det Wia. Hon är ju hästen som "någon" glömde, så hon har precis behandlats färdigt för dubbel framhälta. Orsaken till den är att hon lyckades sparka på nåt i hagen och skaffa sig mikrofrakturer i griffelbenet på HB. Hon var aldrig halt av DET men vi röntgade när vi ändå var och behandlade frambenen. Skönt att veta vad hältan troligen beror på.

För två veckor sen gick hon "dressyr" med Ridtravargänget hemma, tyvärr var hon tokbrunstig och betedde sig som en pilsk giraff. :crazy: Nackdelen med en häst som är 163 hög och 170 lång... :angel: Om de sen väääägrara att lyssna, ja då sitter man där. I helgen testar vi igen och då är hon inte brunstig.

Hon hann med tre starter innan hältan och fick en 5:e-placering som bästa resultat men jag tror att hon kände av sina framben då med. :(

Kul att det går framåt för er också! :idea: Två rygghästar som blivit bra! :banana: :banana: :banana:

Kan jag vara lite fräck, och klämma in en fråga??? Vad ger ni, när hästen går på saftigt bete hela dagen. Detta är en 18 årig häst som inte motioneras speciellt mycket.
Så länge hästen håller hullet och inte tappar: Bara lite mineraler...

nääää pålle snarkar ute hela nätterna, å de dagar det inte blir för varmt å för många insekter...
typ 18:e ska pålle få nattofflor å pyamas på sig :love:

precis!!! (jag påpekade det, du kanske bar höll med nu hehe...)

ok, tips om bra fodersidor? jag har köpt *tänkt* en bok... har den inte här... adlibris typ, utfodring av hästar.. nä.. .ah men den alla säger att man ska köpa ;)
jo jag vet en bra fodersida, dock är den inte färdig..

www.geocities.com/fodersidan

annars kan jag varmt rekommendera "hästens näringsbehov och utfodring" av C.Planck.. en MYCKET bra bok..
gå även in på krafft.nu och beställ hem "utfodrings-ABC" och "Vitamin & Mineral-ABC", dom är gratis.. dom tre böckerna är dom jag tittar mest i.. :)

Jag förstår inte varför så många säger att de ger betfor för att få i hästen extra vätska, vill ngn förklara...? :confused: Känns ju som om man isåfall får ge flera kg om dan, jag blandar 2-3 hg betfor med knappt 2 l vatten (mer vatten förstås vid pelletterad betfor) och det är ger ju inte så stor skillnad till en stor häst som redan dricker 30l eller nåt sånt om dagen... kanske ger större skillnad till en liten ponny...

Jadu, det har jag också funderat på...;)

Det är ju en god tanke, men som sagt, jämfört med den totala vätskemängden en häst sätter i sig varje dag så är ju uppblött betfor en "piss i Nilen".

Däremot kan man ju lägga lite betfor i dricksvattnet för att ändra smaken på det och locka hästen att dricka, men då skulle jag nog snarare kalla det "smaksättning av vatten" än "utfodring med betfor".

vi blandar 1-1½ kg betfor med 14 liter vatten åt tandproblemshästen.. man MÅSTE inte blanda exakt enligt kokboken :) man kan blanda mycket lösare..

det gör man åt bla tävlingshästar som är ute på tävling för att de ska dricka mer, man kan även blanda i melass i vattnet..

Jag blandar betforen i en stoor hink på morgonen med hett vtn o häller av vattnet o ger hästarna- mums.
Dels på vintern iom att de dricker för lite o dels nu- innan de går till beteshagen. De dricker då nästan inget i hagen.

De dricker mkt bättre när vattnet är varmt. Hade förr det inkopplat till vattenkopparna, men de blaskade så in i baljan mkt.

PS inga gamla kopparrör DS

Min får 8 dl betfor om dagen och det är för att hennes mage behöver det. Mycket fibrer som flera här har sagt och för att hon tycker om det. Hon äter inte sin linfrökaka annars och det behöver hon för att hålla vikten.

Är också bra på tävling. Vi blötte alltid några dl betfor och några liter vatten på tävling som ponnyn fick efter varje klass och mellan klasserna.

kan jag klämma in en liten fråga här?, hur länge ska betforen ligga i vattnet innan man ger det?

Är det pellets eller "vanlig" strimlad?

Den strimlade kan man ge efter ca 30 minuter i kallt vatten, i varmt vatten mycket snabbare.

Pellets tar minst ett par timmar, vill jag minnas, men det är längesedan jag använde sådan.

BeastieBabe gjorde en snygg och informativ undersökning med foton på betfors svällningstider, men jag vet inte om den tråden går att leta upp längre. Prova!:)

Det vet jag inte, har inte köpt det än. Ska nog göra det är det någon skillnad på det vanliga och pelletsen, förutom formen?

Ska kolla om jag hittar tråden

Jag föredrar den "vanliga".

Dels för att blötläggningstiden blir mycket kortare, vilket är en fördel om man har bråttom någon dag, men även för att betfor alltid innehåller lite grus. I pelletsen ligger gruset inkapslat i varje pellet, medan det sjunker till botten av säcken i det strimlade.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 988
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 464
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
679
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka