varför bak.prov på äldre maidensto??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clubman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 061
Sv: varför bak.prov på äldre maidensto??

och inte på andra??

Egentligen är det så att man skall ta bakt prover på ALLA ston, även om det är sk maiden sto så kan dom vara infekterade.
Men generellt så tar man inte bakt prover på ston som har fölat och det har varit en bra fölning utan problem.
Så det är normalt att begära bakt prover men för din skull hoppas jag att även de andra sto ägarna gör det.

Vår vetrinär sa tvärtom när vi skulle inseminera ett maidensto; har de inte tidigare haft föl eller blivit inseminerade, verkar välförslutna bak och inte gått med valacker finns det ingen anledning att ta bakt.prov. Men det kanske är olika?

Maidenston som har hoppats mycket har jag hört att det ska tas bakt.prov på, detta av den anledningen att de kan ta in luft när de hoppas mycket.

Antagligen för att gardera sig så man hittar eventuella bakterier direkt och inte behöver börja fundera på det om det nu inte tar sig när man seminerar/betäcker första gången. Man vet ju inte med ett maiden-sto hur bra fertilitet den har, eller så.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 502
Senast: Freazer
·
R
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 020
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 154
Senast: Piaff
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka