Varför B-vitaminer?

L

Lea

Jag vet att det är bra att ge B-vitaminer när hästarna fäller och att det är bra för päls, hovar, tagel osv. Men vad är det med b-vitaminer som gör att det är bra att ge det just när de fäller?:confused:

Sv: Varför B-vitaminer?

Jag har blivit ordinerad b-vit året runt av vet. Har en känslig häst som är känslig i hud och päls. Efter många års problem har det blivit mkt bättre....

Har funderat på exakt samma sak, och väntar spänt på svar.
Dock har jag läst att B är bra för detta: Nerv- och muskelfunktionen, Tillväxten, Blodbildningen, energiomsättningen.

Men kanske pälsen lättare lossnar, och hästen bildar ny päls fortare :crazy:

Jag vet inte heller exakt hur det fungerar. Men fungerar gör det iaf på min häst som annars blir småsur och håröm när hon fäller som värst. :)

Det är lite underligt. Alla anväder det och alla märker att det är bra för kusarna. Alla vet att det är bra för hår, tagel mm, men ingen vet liksom på riktigt varför vi använder det :confused: :bump:

Jag var också lite inne på det där med att pälsen lossnar fort och att de har lättare att bilda ny. Kan nån bekräfta det?:D

Jag är inte 100. Men tror det har att göra med, som någon skrev, energiomsättningen. Det tar otroligt på hästarna under pälsfällningen, B-vitaminerna hjälper kroppen att komma igång igen.

Jag är inte 100. Men tror det har att göra med, som någon skrev, energiomsättningen. Det tar otroligt på hästarna under pälsfällningen, B-vitaminerna hjälper kroppen att komma igång igen.

Bra svar :idea: Förstår lite bättre nu faktiskt! Det är ju rätt logiskt när man tänker efter.. som jag inte är så bra på :p

Det är en ganska säker grej att ge också, för det går nästan inte att överdosera. Hästen kissar ut det den inte tar upp.

I regel ger man Ultrasan till hästar under de perioder som de fäller just för att underlätta processen, åtminstone där jag arbetat. B-vitamin ges i första hand till hästar med muskelproblem eller vid aptitlöshet. Nu inte sagt att B-vitamin inte är bra vid pälsfällning/sättning extra vitamintillskott skadar ju inte.

Ja HELT RIKTIGT!! Det är visserligen inviduellt, men många hästar blir trötta och kan även bli psykiskt nere då under pälsfällningen och allmänt nere. Min kompis fick det utskrivit av sin veterinär en dos B-vitaminer som hon skulle ge sin häst i 2 veckor just för att hjälpa hästen på rätt köl igen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
612
Senast: BoYo
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka