Varför äter inte vissa hästar på våren?

et_flickan

Trådstartare
Ja den frågan ställer jag mig och min anorexiahäst ofta. Hon har slutat äta hö!!:mad: Jag får i henne högst 4 kg, hon behöver ju mer för att hålla hullet uppe. Jag lägger ut hö fyra gånger om dagen så fort jag ser att det är uppätet får dom mer och vem äter upp det jo Sally, den tjocka istället för E-t som har fallit ur och som inte vill äta, suck!

För övrigt får hon 3½ kg hippoalfa (måste ge hästen så mycket även fast jag absolut inte vill) Betfor och linfröolja. Lägger in 4 kg till kvällen med det är alltid 2 kg kvar på morgonen.

Hur f*n ska man få henne att gilla att äta?
Kan det vara att hon fäller en jädra massa?
Kan det vara att det finns lite torrt gräs kvar i hagen?
Kan det vara hennes envishet att absolut inte ens titta på maten?
Kan det vara nåt annat?
är less på att få en häst som faller ut och ser ut som ett staket när det är sommarbete.

Sv: Varför äter inte vissa hästar på våren?

Jag är absolut ingen expert men det låter verkligen inte bra.. hästar måste ju äta för bövelen!

Är tänderna kollade? Har du pratat med veterinär? Skulle ju vara jättebra, för som sagt det låter ju inte bra..
Visst, fällningen skulle kunna ha viss påverkan.. det är ju olika för olika hästar.. nordsvensken jag rider fäller otroligt mkt o tar mkt på hans energi, men aptiten är det verkligen inget fel på! han få mer mat nu så han inte ska falla ur..

Usch, låter jobbigt men jag hoppas det löser sig!

Inte för att det är något fel på resten av aptiten, hon gnäggar när man kommer med kraftfoderhinken och tuggar glatt i sig den, gnäggar när man kommer med höet och tar en tugga sen står hon oftast bara och stirrar, vissa dagar äter hon mer än andra. Sin betfor suger hon i sig glatt.

Tänderna är inte kollade sen i september förra sommaren och då hade hon inga problem med tänderna, inte vass, inge överbett ingenting. Hon har proppat i sig en himla massa ensilage i vinter så hon kanske är trött på hö :p

Varför måste hon äta så mycket kraftfoder?

För att hon inte äter så mycket hö och då är det bara dumt att ge henne lite kraftfoder. Hon går vanligtvis på 2 kg krafft och fri tillgång på hö men ensailaget är slut och vi har bara tillgång på hö i småbalar.

Har provat att "svälta" henne med lite krafftfoder och massor med hö men vad ska man göra när hästen inte vill äta höet?

Ok, verkar problematiskt? Har du provat b-vitamin för att få upp aptiten. Exvis foderjäst? Tänderna antar jag är kollade. Givetvis finns det gräs nu beroende på var du bor i landet. Vi bor i Skåne och jag märker en nedgång på höfronten hos min gamle 32-åring. Den unge 26-åringen tuggar dock på för fullt utan att ta någon hänsyn till att han fått i sig några kilo gräs i hagen.

Hej! jag har exakt samma problem som du! har provat att ha lite sirap på höet, fick ett tips om det, han äter faktiskt lite mera då, men man kan klia sig gråhårig, undrar hur mkt melass man kan ge en häst, har hört att det inte är bra att gr för mkt.:banana: :banana:

Foderjäst är bara att glömma totalt, hon vägrar ens kolla på maten då. Ska börja ge henne linfrökaka igen som det finns B-vitamin i.

Vi har tänkt på melass men jag vet inte hur bra det är för hennes mage.

Mina hästar äter oxå dåligt när jag går över från silage till hö på våren. Hösilage är mer smakligt tror jag.

Hur är hon i magen? Lite obalans i magen kan göra vissa hästar mindre benägna att äta grovfoder. Om det är magen, kanske du ska tratta i henne magbalans genom spruta i munnen...

Vi har också ett kräset fullblod, men han har faktiskt börjat äta mer och mer, och får nu i sig mellan 12-18 kg grovfoder per dag, vilket är otroligt bra. Han har DESSUTOM aptit på sin Alfa. Ingen kunde vara lyckligare än jag!

En tidigare kamel var otroligt petig med grovfoder, det gick att äta första veckan sedan var det NIX. Inget ängshö, det var blä, inte för blött silage, inte för torrt silage. Och emellanåt var allt blä. Inte konsigt att man blir tunnhårig, så som man sliter sitt hår...

Det där låter verkligen inte bra:crazy:

Har du kollat höet?? Så att det inte är mögligt alltså?? Hon kanske har något problem med magen eller tänderna... Om krafftfodret är uppblött är det kanske lätt att äta men inte höet om det är munnen det är fel på...

Det var det enda jag kunde komma på... Hopppas det vänder snart:banana: Lycka till med henne!!

Mina väljer alltid hösilage framför hö, och äter också mer av det. Har du ingen möjlighet att få fatt i mer hösilage?

Du kan prova att spraya på lite äppeljuice istället för melass och kolla om det funkar. Det funkade på mina när de hade ätproblem. De gillar doften. I och för sig är de flesta hästar ganska tåliga både när det gäller socker och salt men ingenting bör överdrivas.

Mitt sto lämnar också höet på våren, men jag är övertygad om att det har med brunst och hormoner att göra, det visar sig tydligt på andra sätt också... :smirk:

Något tips hur du får i henne mat har jag inte, men kanske en förklaring?

Jag har ingen aning om vad det är som kan vara problemet:confused: utan kan bara säga hur tex min kompis häst är som vi tar hand om just nu: En del hö ratar han det spelar ingen roll om han inte får nån annan mat så att han måste äta höet, han ratar det iallafall!!! Och vad är problemet?? Jo det höet som han ratar är väldigt fint, påminner mer om "torkat gräs" än om hö om ni förstår. Mina hästar älskar sånt hö och det är inget fel på höet utan det som är problemet med just den här hästen det är att han vill ha lite tuggmotstånd då är han nöjd:D

Man får va om sej o kring sej när det gäller älsklingarna:rofl:

Det behöver inte alltid vara fel på vare sej höet eller aptiten det kan bara vara just det höet som inte passar:smirk:

Nu har jag lite brottom och hinner itne läsa hela tråden. Men jag hade samma problem med min häst. Hon vägrar ibland äta både hö och kraftfoder när gräsväxningen börjar komma igång. Har inte hjälpt att ge henne B-vitaminer eller annat aptitretande medel (måste ju dessutom spruta i munnen eftersom hon vägrar äta). Det är mycket tydligt att det är just när gräset örjar komma, hon vill INTE ha något annat... så dumma jag brukar få gå ut och plocka gräs när jag har tid.. eller gå ut och beta med henne :crazy:
Aptiten brukar komma igång igen efter några veckor.
Har du haft hästen länge?

hos oss är boven gammalt äckligt fjolårsgräs som enl hästen är muuums!

lösningen är inte alltför lång tid i hagen och att hålla ut, om en månad finns det gräs!

varför inte köpa mer hösilage? är det det hon gillar så är det väl bara att köra på det.

Hon är bra i magen, bra "bollar" luktar bra, luktade surt förut men efter att hon kom hit så har hon lugnat ner sig och blivit så mycket bättr.

Hon älskar också sin Alfa men äter den hellst med betfor, mumms. Har aldrig ätit nått kraftfoder så bra som Alfan, kommer aldrig byta kraftfoder.

Höet är otroligt fint, dammar inte, är inte mögligt hon gillar det annars men inte i hagen :confused: kanske har aldelles för mycket att kolla på.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 076
Senast: netschjen
·
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 954
Senast: Desiree2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31