Varför äter hon ormbunkar?

vindvissla

Trådstartare
Min 4 åring vill äta ormbunkar när vi rider i skogen. Hon fullkomligt kastar sej över dem. Jag vet att de kan vara giftiga i stora mängder men jag undrar om det är något i dieten hon saknar eftersom hon har fått nån cravings på dem nu...

Nåra vitaminer eller så?

Sv: Varför äter hon ormbunkar?

Många växter har tillnamnet ormbunke men hör till olika växtfamiljer. Du får försöka komma på vad det är för bunke! HH

Hm. Den heter Fern på engelska iaf, men det kanske är samma sak där med samma namn på flera växter?

Vad hette den där sidan där man kunde slå upp alla växter? Nåt med linné typ...

Oj, ormbunkeön? :)

Det var lite för många där för att jag skulle känna igen den. Ska jag ta med en nästa gång jag är uppe i bergen? Vet du isf vad som kan saknas i hennes föda? Hon är väldigt levnadsglad annars så jag tror inte hon försöker begå självmord, så som jag såg det var antytt i en annan tråd...

I Sverige går jag sällan vilse i den djupaste skog. På Irland har jag tappat orienteringen helt flera ggr bland 2 m höga ormbunkar. Osmunda regalis= Royal fern.

Det är en av de vanligaste ormbunkarna på Irland, fast den blir inte alltid 2 m! Den har historiskt används till mat, en vårprimör kokad som sparris eller i soppa. Om det är den så kanske din häst helt enkelt tycker den är jättegod!
http://www.nuigalway.ie/pru/gallery/osmunda_two.jpg

HH

Hehe har jag inte tänkt på. Men det är sant här finns mycket ormbunkar!!!

Det var nog inte den du hade bild på där, men jag ska bege mej upp i bergen med en kamera imorrn.

Och det verkar som att hon gillar den, hon försöker aldrig äta annars när vi är ute och rider. Hennes ägare är lite orolig att hon ska falla ner och dö hihi.

den giftiga sorten heter örnbräken. Sådana har jag mängder av i hästarnas ena beteshage:eek: Jag är fullkomligt livrädd för att dom skall käka dom:o så ja har klipp ned dom men nu har själkarna kommit upp tror du att det är någon fara om dom skulle smaska i sig några stjälkar? Eller är de bara i stora mängder?

Min vill äta björn-loka :O när vi är ute - men det får hon inte... Misstänker dock inte att det beror på ngn brist bara att pållan tycker de ser goda ut.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 633
Senast: Habina
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 499
Senast: Elendil
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka