Varför äter hon inte???

prusiluskan

Trådstartare
Min vanligtvis matglada häst har senaste veckan börjat matvägra. Det började med kolik-symptom för en vecka sedan, vilket löste sig med lite paraffinolja och motion, och sedan dess har hon inte visat några tecken på att ha ont i magen, och har gödslat som vanligt.

Hon äter något kg av sitt hö, sedan lämnar hon det och står hellre och gnager på det nya gräset som växer i hagen. Och visst, det är ju logiskt att hon väljer gräs framför hö, men hon äter inte upp höet inne i boxen heller.

Och att gå från 9 kg hö (jag vet, det var lite i överkant...) till att peta i sig ca 4 kg/dag känns lite väl drastisk förändring. Visserligen ser jag ju att gräset har vuxit en hel del de senaste veckorna, men så mycket att det skulle räcka helt känns lite väl bra. Och hennes hagkompis äter ju upp sina 7 kg??

Imorgon postar jag träckprovet för att se om hon har mask (som kan förklara att hon fått koliksymptom två gånger på 3 månader) samt har bokat tid hos veterinär/tandläkare som ska kolla så att det inte är tänder som spökar.

Har bara haft hästen 4 månader, så jag vet inte om hon brukar göra såhär på våren (min förra häst var galen i att gnaga gräs, och lämnade också sitt hö utomhus, men åt upp allting som gavs i boxen).

Hon äter sitt kraftfoder med god aptit (och har inga som helst problem att gnaga i sig morötter vilket borde vara svårt om det vore tänder som var problemet?) och är väldigt pigg att rida.

Vad kan det mer vara som gör att hon äter mindre än vanligt? Jag är lite nojjig, men jag vill verkligen utesluta att det är något fel på henne. (Och ja, jag har som sagt bokat tid hos veterinär i veckan, så självklart kommer jag att diskutera det med denne.)

Sv: Varför äter hon inte???

Konstigt att hon inte äter i boxen heller. Hur mkt gräs har det kommit ute då?
Sedan kan jag tänka att det kan ju vara så att hon har lite ont nånstans i muinnen eller i strupen i alla fall, men att morötter och kraftfoder är så gott att hon äter det ändå. Eller så är hon mätt från hagen och står i boxen och tänker på gräs istället för att äta. Har det varit samma sak med flera olika balar, eller kan det vara någon konstig smak i den hon har ätit av som stallkompisen inte bryr sig om? Men jag skulle ändå tro att det beror på koliken fortfarande. Någon form av störning i matsmältningen som gör att det går långsamt där inne och det inte känns bra att äta.

Ps, tycker inte 9 kg är för mycket om det är en stor häst. Det ideala för att förhindra problem med matsmältningen är om de får ha något i magen hela tiden, och de har de ju inte om de bara äter några kilo. Hästar på bete äter konstant i princip, och det mår magen bara bra av. Men man måste ju inte gå så långt med en ridhäst förstås, men jag tycker ändå att det är synd när folk envisas med att ge bara 5-6 kg hö till en häst som då får sta hungrig med tom mage 20 av dygnets 24 timmar. Då är det väldigt hög risk för störningar i tarmar, magsår osv. Vi människor är ju allätare, dvs vi kan klara av att äta bara 2 ggr om dagen utan att bli sjuka, så som vi gör tex när vi fått tag på kött, det skulle inte en hästmage må bra av.

Okej, liiite off topic dårå!:angel:

Senast ändrad:

Hur har hon det med tillgången av vatten? Kopp el hink?
Om kopp, testa häng in en vattenhink. Flödet ur koppen kan vara otillräckligt.

Ja, jag har också tänkt att kraftfoder och annat är så gott att hon liksom bortser från ev obehag från mage/munnen.

Hon får sitt hö fördelat på 4 ggr/dag (har börjat minska ner henne nu pga gräset i hagen + att jag inte vill att hon lämnar det så att det blir dåligt), och jag har provat att ge henne från annan bale också. Men icke - däremot gick det lite bättre när jag lånade hösilage från grannen. Ska prova det ikväll också, och se om det på något sätt är lättare för henne att äta hösilage.

Jag blir inte klok på henne - idag har jag låtit henne beta en stund, och lyckades få i henne nästan ett kg hö medans jag gjorde henne i ordning för ridning. Känns lite svårt med att rida henne - hon behöver ju hållas igång för att hjälpa hennes tarmar att hålla igång, men vill ju inte kräva för mycket av en häst som äter så lite :confused:

Hon har vattenspann, men dricker dåligt. Väldigt dåligt. Jag ger henne betfor med väldigt mycket vatten i för att få i henne så mycket vatten som möjligt. Hon äter självmant inget salt heller - så jag funderar på att ge henne salt i maten.

Det är enormt viktigt att hon dricker, särskilt om hon haft flera kolikanfall med kort mellanrum. Jag har en häst med kronisk problematik och jag får i honom vätska genom att göra en soppa med betfor, lusernpellets och olja och vatten, allt för att förebygga förstoppning.

Andra bra tips är äppeljuice, melass, ljummet vatten och som du skriver salt på maten.

Var försiktig om du börjar ge hösilage om hon inte ätit det innan! Jag hade satsat på att få henne att dricka och om aptiten inte blir bättre, kontakte vet för utredning.

Ja, det är hopplöst att hon dricker så lite. Men betfor-välling går att lura i henne både morgon och kväll. Men äppeljuice i vattnet har jag försökt - det går hon inte med på.

Hon har tidigare ätit hösilage hela vintern, men pga att vi har så varmt här nu vågar jag inte ha det längre utan har gått över till hö. Har blandat hösilage och hö i ca tre veckor för att långsamt vänja henne vid bara hö. Så jag har mina misstankar om att det är hö hon har svårt för.

Jag har fått paraffinolja utskrivet (dock hade inte apoteket det hemma, så jag får inte hem det förrän imorgon) och tänkte försöka få i henne så mycket som möjligt. Det tas ju inte upp av kroppen, men hjälper tarm-arbetet lite. Det jag är rädd för är om hon får salt i maten men inte dricker mer - då känns det som om jag förvärrar något.

Men jag ska nog minska ner lite på kraftfodret, och öka upp betforkvoten lite till, så kan jag kanske lura i henne några liter extra.

hakar på här:)
nu på senare dagar har mitt sto också lämmnat höet(allt hö i boxen nästan):eek:
och kompisen äter typ upp frukosten ute...hon gnager gräset och krafftfodret äter hon så glatt så:)
men funderar på om det har och göra med att hon är förskyld nu(skrev om dte i en annan tråd)hade feber en dag så....och hon är jättetunn nu och behöver verkligen höet..
hon dricker jättedåligt också...

Din häst skulle jag ta med in på klinik/ göra en ordentlig undersökning på. Är den tunn är det ju ganska akut att få i den foder och vatten. Det kan vara allt från matsmältningsproblem till en virusinfektion eller vad som. Eller foderinpackningar i tänderna. En ordentlig infektion i munnen kan ju ge feber och påverka allmäntillståndet rätt rejält.

du kan blöta höet. det blir enklare att tugga, mer smakligt (tycker många) och hon får i sig lite vatten på köpet.

har du någon koll på hur mkt vatten hon får i sig ute? att hon dricker så lite är ett större problem än att hon äter för lite hö.. har hon gräs i hagen och äter 4 kg hö utöver det?

Din häst skulle jag ta med in på klinik/ göra en ordentlig undersökning på. Är den tunn är det ju ganska akut att få i den foder och vatten. Det kan vara allt från matsmältningsproblem till en virusinfektion eller vad som. Eller foderinpackningar i tänderna. En ordentlig infektion i munnen kan ju ge feber och påverka allmäntillståndet rätt rejält.

okej,nu ikväll när jag fodrade krafftfoder åt hon inte upp allt:eek:och hon är en sån häst som slukar det på 1sekund!
hon äter ju men inte som hon brukar,hon äter äpplen och så...
men ikväll valde hon höet framför krafftfodret.
hon brukar bli lite tunnare på vårkanten vid fällning osv men det gick väldigt fort...hon började äta sämre nu när hon blev förskyld för 2dar sedan...

Jag har gett henne blött hö - men det har hon inte gillat (har även testat att ge henne torrt hö, men med samma resultat).

Jag har svårt att bedöma hur mycket hon dricker ute (hon går inte själv i hagen) men i boxen dricker hon någon liter utöver det hon får i sin betfor (sådär 3-4 liter).

Ikväll har jag strött lite salt i hennes mat, och jag har fått hem hösilage som hon ätit en del av. Jag hoppas på att hon äter upp allt ikväll.

Hon är rund och fin i alla fall, och hon gödslar lika mycket som stallkompisen varje natt trots att hon alltså inte äter upp hela sin högiva.

Låter ganska likt min häst. Man känner sig så handfallen när ens häst ändrar beteende sådär. I vanliga fall slukar min häst allt hö i boxen, så det är ju helt klart att hennes kolikkänning för en vecka sedan fått henne ur balans på något sätt.

När de lämnar kraftfoder blir man ju rejält nervös! Min gjorde det förra måndagen, och då gick jag ut och promenerade med henne direkt och masserade magen som veterinären visade mig förra gången hon hade kolik.

Brukar din häst dricka mer? Min har druckit rätt lite sen jag köpte henne, men jag har alltid trott att hon druckit ute (kanske dumt att anta, men min förra häst drack alltid väldigt lite inne, och såg till att dricka ordentligt ute).

Senast ändrad:

Hm, hösilage går tydligen ner. Inatt har hon ätit upp varenda smula av sin kvällsmat (inklusive betfor-välling med ca 10 liter vatten)!!

jag är riktigt nervös nu!hon äter ju inte krafftfodret!:confused ka ta ut vet och låta henne kolla tänderna osv!

Ja, en tunn häst som varken äter hö eller kraftfoder behöver ju utredas. Vore intressant att höra vad du får för besked från veterinär.

Håller tummarna att det är enkelt åthjälpt!

det är bra!

kan höet ha varit dåligt?? vissa hästar är väldigt vara och ratar hö som inte är helt fräscht.

Det konstiga är att hon åt glatt av höet (samma bale) innan hon blev dassig förra måndagen. Och höet ser fint ut - men det behöver förstås inte vara någon garanti. :confused:

Jag får fortsätta med hösilage i alla fall (inte värt att ge henne mer av det höet om jag kan undvika det), och hålla tummarna att det bara var "eftersviterna" från koliken som gjorde att hon åt dåligt. Det tråkiga är ju att det finns en anledning till varför hon fick koliken - och så länge jag inte får bukt med det finns ju risken att hon får tillbaka problemen.

Men nu har jag i alla fall en handlingsplan - jag ska strö salt över maten, blöta den med myyyyycket vatten och ge hösilage. Och motion. Och hålla tummarna.

Har idag postat träckprovet för att se om hon har mask. Och så ska det bli spännande att se hur hennes tänder ser ut på torsdag.

Om din häst har /haft feber och inte äter som den ska ska du givetvis ta den till veterinären!
Det Kan ju vara allvarligt.

Vissa hästar tycker ju att gräset är så gott nu så dom ratar höet nu framåt våren.
Även om de gått på ensilage och tvingas äta hö så kan de bli lite kräsna.
De flesta hästar brukar tycka ensilage är smakligare..

Att höet ser fräscht ut är heller ingen garanti. Vi hade en ensilagebal i vintras som 3/4 hästar ratade totalt.
Och då är två av dom extremt glupska av sig :p
Ridskolehästarna (får annat) kastade sig glatt över det och den 4e hästen åt det gärna.
Ibland är det lite mysko det där.

Hoppas det löser sig med din häst iaf. :)
Får hålla tummarna för att det bara är en tillfällig kräsenhet och inget allvarligare..

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
317
Senast: Malva1978
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
577
Senast: Kristall10
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 797
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 066
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka