Varför äter hon inte?

Elanor

Trådstartare
Jag och min syster har problem med en utav våra hästar, Tiny. (Passande namn..) Tiny blir 4 i år, reds in under hösten och tränas nu några dagar i veckan. Hon är glad och social, trivs med livet så att säga och får daglig skötsel och uppmärksamhet. Hon går i gahen tillsammans med vårt 9-åriga sto Liona, på lösdrift. Just nu har vi hästarna 2 och 2 eftersom ingen utav dom behöver samma mängd mat, och så bråkar vissa osv osv.

Tiny har sedan början varit väldigt... ja, liten. Hon är smal helt enkelt! Tanken är att dessa hästar ska få ca 8 kilo hö var i hagen, + att Tiny får komma in en gång om dagen och äta 2-3 kilo i boxen. Problemet är att när vi fodrar i hagen händer det att hon bara står och tittar på annat, medans Liona smaskar i sig allt hö och riskerar att bli smällfet!

Tiny får förutom hö(silage) 1L vetekli, 2L lucernpellets och mineraler. Hon äter alltid upp allt sitt kraftfoder.

Någon idé på vad vi kan göra? Det är ju svårt att göda en häst som inte äter..

Tack på förhand
Elanor

Sv: Varför äter hon inte?

silage eller hö? Stor skilnad på 8 kg hö eller 8 kg silage. Om det är blött silage kan det vara så att det endast motsvarar 4 kg hö.
Vad är det för häst? Mängdens minsta stråfoder beror på hästens vikt.
Kan det vara så att hon inte vågar äta i hagen?
Är hon mätt av kraftfodret?
HAr det alltid varit så här eller har hon börjat nu - då kan det vara att hon har svårt att äta stråfodret eftersom hon byter tänder/får nya tänder? Hur ser det ut i munnen på henne?

Vilka värden har stråfodret avseende proteinhalt och energihalt?

Många frågor men kanske någon av dem kan ge dig en idé om var du ska börja leta efter orsaken.

silage eller hö? Stor skilnad på 8 kg hö eller 8 kg silage. Om det är blött silage kan det vara så att det endast motsvarar 4 kg hö.
Vad är det för häst? Mängdens minsta stråfoder beror på hästens vikt.
Kan det vara så att hon inte vågar äta i hagen?
Är hon mätt av kraftfodret?
HAr det alltid varit så här eller har hon börjat nu - då kan det vara att hon har svårt att äta stråfodret eftersom hon byter tänder/får nya tänder? Hur ser det ut i munnen på henne?

Vilka värden har stråfodret avseende proteinhalt och energihalt?

Många frågor men kanske någon av dem kan ge dig en idé om var du ska börja leta efter orsaken.

-Det är torrt hösilagte, på rundbal. Inte blött alls utan nästan lika torrt som vanligt hö (minns inte torrhalten just nu..)
-Hon är en Paint
-Vågar äta gör hon. Vi fodrar dem med lite avstånd mellan högarna så att hon inte känner sig pressad av andra stoet. Hon är inte rädd eller osäker!
-vi har bara haft henne i några månader så hur det var innan vet jag inte,... I somras märkte vi ju inte av att hon inte betade, men hon har alltid varit smal!
-Hon är kollad av tandläkare! Inga fel där.

Det verkar helt enkelt som att hon inte är hungrig... men hur ska vi då få upp henne i hull och muskler? :crazy: Det funkar ibland lite bättre när hon får stå inne och äta, så att hon inte har massor av andra saker att kolla på istället, men vi har inte direkt möjlighet att ta in henne i box 5 gånger om dagen..

-Det är torrt hösilagte, på rundbal. Inte blött alls utan nästan lika torrt som vanligt hö (minns inte torrhalten just nu..)

Har du gjort en hygienanalys? Så torrt hösilage medför en hel del nackdelar, och en större risk för tillväxt av diverse mindre bra.

Sen så vissa hästar tycker verkligen inte om torrt silage, jag har haft 2 sådana. Bytte man mat åt dem, till blötare silage eller hö åt de ordentligt.

Mer lusern? 2 l är ett drygt kg. Öka gradvis upp till 3-4 kg/dag. Fördela gärna på 2-3 mål. Matolja kan vara ett bra alternativ att konlettera med också. Öka upp även denna till 3-4 dl 3 ggr/dag.

Det är ju svårt att tvinga i dom om dom inte vill ha mer stråfoder...

Som du skrev så äter hon bärttre inne. Ta in dom på natten då, så kompisen får banta lite undertiden Tiny äter upp sig.

Senast ändrad:

Håller med Alexandra, gör en hygienanalys på silaget. Ett torrt silage medför ofta mer problem än ett som är lite "för" blött. Risken för mögel ökar eftersom det är svårt att få balarna helt lufttäta vid plastning. Och mögel är inget man behöver se med blotta ögat, det kan finnas ändå.
Min erfarenhet är också att smakligheten verkar minska ju torrare silaget är. Min ponny ratade silage för ett par år sen när vi också hade ett jättetorrt parti. Bytte till torrhö och då åt han utan problem.

Vi hade torrhö innan, och det var ingen skillnad på hur hon åt då. Blötare hö kan vi inte ha för då blir min häst dålig istället :cool:
Att låta dem stå inne på natten skulle vara ett alternativ om det var "kris", men dom mår så mycket bättre av att vara ute, så jag tror inte det är nån idé. Hon är ju inte undernärd, bara smal...

Har de fri tillgång så att de alltid har eller ger du portioner?
Min häst åt väldigt dåligt på fritillgång så jag var tvungen att ge mindre portioner ofta istället.

Det var som om hon inte brydde sig om att äta när hon hade mycket utan stod bara och petade i hö´t.
Det är samma inne i boxen, får hon för mycket där så äter hon inte heller.

Hur är det med magen? Du kan prova att ge henne lite bakjäst varje dag för det hjälper till att hålla en bra tarmflora och ger hästen optimal förutsättning att tillgodogöra sig det lilla hon ändå äter.

Min häst äter väldigt olika beroende på vilket hö de får, hon tycker helt enkelt inte om vissa hösorter och då äter hon inte. Då är det bara att jaga rätt på ett nytt parti:crazy:
Min gillar ängshö bäst och då ska det vara hö, inte hösilage för det ratar hon det med.

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 980
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Andersson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka