Varför äter hästar lite hö?

majola

Trådstartare
Igår talade jag foder med en stallkamrat. Det ser ju lite annorlunda ut här i Tyskland än vad det gör i Sverige, om man säger så... I "handboken" inför de prov man måste göra för att få tävla t ex så poängterar man visserligen att "mängden grovfoder ska vara så hög som möjligt för att förhindra att det bildas hakar på tänderna" men i nästa stycke så anges en genomsnittlig foderstat för en 500 kg tung häst :crazy: :confused: :

2,5-5 kg kraftfoder
5 kg hö
1 kg halm
100 g mineralfoder
slicksten
vatten (max 40-70 liter)
ev. saftfoder, ca 2 kg

(Jag har nogsamt letat upp ett stall där min häst får så mycket hö jag vill att den ska få, jag själv får bestämma kraftfodermängden (ingen självklarhet) och det får gå i hage även på vintern...)

I alla fall, min kamrats häst är över 1,70 och mellanrejäl i typen. Hon hävdar att den äter max 7 kg på fri tillgång, och höll på att svimma när jag berättade att min (knappt 600 kg) glatt tuggar i sig 12 kg på fri tillgång i boxvila (vilket ju ändå inte är extemt mycket). Jag frågade om hon hade vägt höet eller om hon gissade att det var 7 kg, och hon sa att de hade vägt och att hästen hade mat kvar på morgonen. Jag får ju ta henne på orden.

Jag har även läst en artikel i ett tyskt hästmagasin där en doktor i hästmatning (typ) kommenterade foderrådgivning från olika firmor. Hästen var en äldre (<20 år), lite "toppig" häst, 450-500 kg. Det stod ingenting om dåliga tänder eller så. De flesta firmor föreslog 5-6 kg hö. En firma föreslog 7 kg hö. Som kommentar skrev doktorn att hon tvivlade på att hästen skulle äta så mycket hö.

Varför klarar stora hästar inte att få i sig mer hö än så? Det rör sig ju inte om några hästar som är i stress av hård träning eller så? Kan hästarna lära sig att äta mer hö?

Sv: Varför äter hästar lite hö?

Det jag fått lära mig är att hästarna nere i tyskland (bla) inte får så mycket hö som här hemma för att hö helt enkelt är för dyrt. Hästarnas matsmältning anpassas till en foderstat med mindre mängd grovfoder, och kanske blir det då att de inte vill/kan äta mer?

eller så får de såpass mycket kraftfoder att de är mätta på det?

Jag tror ocksa att hastarna blir matta av de kraftfodret de far och vill helt enkelt inte ata mer ho.
Daremot maste jag saga att vara hastar ater mycket mindre ho pa fri tillgang, an vad de ater ensilage eller hosilage. Har en c-ponny som ater ca 5-6 kg ho pa ett dygn...medans om han far ensilage sa kan han ata 10-12 kg utan problem.

Tyskland Tyskland....hur många diskussioner har jag inte haft med stallägare där *sucka*

Mina nissar äter gladeligen upp till 15 - 20 kg Hösilage om dygnet, utan besvär. De får ingen annan mat.

Men nu går de också ute dygnet om, året runt. Eller inte riktigt sant. De går in i sin fina lösdrift för att skita såklart. :p

Får den verkligen fri tillgång då? Att det är kvar på morgonen betyder ju bara att den inte ville ha mer just över natten. Kanske den vill äta längre perioder och mer under dagen? Hur har den med tillgången då?

De går ute mellan klockan 10 och 16/17 (ja, jag veeet, men det är det bästa jag kunde hitta!) och har inte hö i hagen, så nej, riktigt fri tillgång blir det ju inte. När det är barmark finns det lite att plocka med i hagarna, och så fort gräset börjar växa finns det sånt. Betessäsongen är ju betydligt längre här.

Denna häst hade enligt ägaren också fri tillgång på havre, men hur mycket den åt vet jag inte. Men den var inte så överförtjust i havre ändå tydligen.

Tyskar alltså! Sen har jag hört att medellivslängden på tyska hästar är väldigt låg kanske har något att göra med fodret?

Hm..nu vet jag inte hur det är i Tyskland, men i Österrike fick mina hästar fri tillgång till hö. Jag tror nog det skiljar sig från stall till stall.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 126
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 228
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar