Varför är inte eng. fullblod vanligare inom distansen?

Sv: Varför är inte eng. fullblod vanligare inom distansen?

Engelska fullblod är inte så lämpliga därför att de har för mycket av "fel" muskelfibrer. De är snabba på kort distans men däremot inte särskilt uthålliga. Där är arabiska fullblodet outstanding, vad gäller muskelfibrer kontra uthållighet alltså. Alla raser kan naturligtvis gå tex en femmil men om vi talar om riktigt långa distanser är araberna bättre lämpade.

delvis *kl*

Nu undrar jag bara vilka erfarenheter de flesta har av fullblod??

Med tanke på att fullbloden används just i fälttävlan för deras uthållighet.

Ser man tillbaka lite där fälttävlan var "riktig" tredagars så var man ute på terrängbanan över 3 timmar, till detta så har man dessutom dressyr dagen och hopprovsdagen.

Terrängprovet som kallas uthållighetsprovet bestod oftast av:

Fas A ca 12-15km distans 220m/min
Fas B ca 3km steeplechase 690m/min med ca 10-12 häckar på 140cm
Fas C ca 7-8km distans 220m/min
Fas D ca 6-8km terrängprov 570m/min med ca 35st språng

De enda som klarade av denna prestation var just fullbloden dvs felfria på tid. Det var mkt ovanligt att halvbloden gick in på tid förr.

De som dessutom var piggast dagen efter uthållighetsprovet till hopprovet var just fullbloden.

Alla fullblod går ju inte 1600m lopp direkt!

Det är meningslöst att jämföra störtlopp med exvis Vasaloppet - båda kräver på elitnivå en total-super-toppprestation.
Nästan alla friska människor kan ta sig nerför en störtloppsbacke (åtminstone en blå:angel:), nästan alla kan kämpa sig igenom ett skidspår på ett par mil...
Men för att vinna VAsaloppet, att vinna en WorldCupstörtloppstävling kräver nåt jelt annat....
Anja Persson i Vasaloppet?
Nja, det gick nog inte så bra. Men ingen säger att A P inte är en kanonskidåkare!

Senast ändrad av en moderator:

Det är meningslöst att jämföra störtlopp med exvis Vasaloppet - båda kräver på elitnivå en total-super-toppprestation.
Nästan alla friska människor kan ta sig nerför en störtloppsbacke (åtminstone en blå:angel:), nästan alla kan kämpa sig igenom ett skidspår på ett par mil...
Men för att vinna VAsaloppet, att vinna en WorldCupstörtloppstävling kräver nåt jelt annat....

Jag förstår faktiskt inte ditt inlägg!

Så du menar att ca 3mil under mestadels hög hastighet med dessutom ett antal hinder inte skulle kunna jämföras med en distansritt rent konditionsmässigt/uthållighetsmässigt??

Kan lova dig att pulsen är betydligt högre på en fälttävlanshäst än den någonsin kommer att bli på en distanhäst.

Att fälttävlanshästarna dessutom både pulsas och tempas efter terrängen där de skall komma ner i en specifik puls inom en viss tid för att få tävla vidare.

Jag har faktiskt aldrig någonsin träffat på en person som hävdar att fullbloden inte skulle vara uthålliga :crazy: vare sig svenskar eller andra från andra länder.

Däremot så stämmer det säkert att fler fullblod är hetare och därför kommer upp i puls. Men ett fullblod som har en bra skalle hetsar inte upp sig

KL

Det finns xx som gått bra på distansbanorna, och varför skulle de inte? Att de är "hetare i huvudet" än arabiska fullblod tror jag inte heller är någon generell förklaring. Det är individuellt.

De flesta som säger att engelska fullblod inte passar till distans har aldrig provat - de är ganska outforskade på detta område.

Jag säger inte att xx är perfekta distanshästar, däremot är det många som har fördomar om hästarna utan att ha någon erfarenhet av dem. (De har "hört" att det har dåliga hovar eller är "heta")

Kan lova dig att pulsen är betydligt högre på en fälttävlanshäst än den någonsin kommer att bli på en distanhäst.

Det är nu inte någon direkt fördel, pulsen ska ju vara så låg som möjligt.

Att fälttävlanshästarna dessutom både pulsas och tempas efter terrängen där de skall komma ner i en specifik puls inom en viss tid för att få tävla vidare.

Det är samma inom distans. Följande gås igenom vid veterinärkontrollerna:

Slemhinnor, kapillär återfyllning, jugular återfyllning, hjärtljud, hudturgor, tarmljud, muskeltonus, tryck/ömhet, sår/gallor, rörelser, framåtanda/attidtyd, helhetsintryck.

Mvh QP

KL

Det finns xx som gått bra på distansbanorna, och varför skulle de inte? Att de är "hetare i huvudet" än arabiska fullblod tror jag inte heller är någon generell förklaring. Det är individuellt.

De flesta som säger att engelska fullblod inte passar till distans har aldrig provat - de är ganska outforskade på detta område.

Jag säger inte att xx är perfekta distanshästar, däremot är det många som har fördomar om hästarna utan att ha någon erfarenhet av dem. (De har "hört" att det har dåliga hovar eller är "heta")

Då har vi i princip samma uppfattning

Det är nu inte någon direkt fördel, pulsen ska ju vara så låg som möjligt.

Nu missuppfattade du mig ;) Pulsen på en fälttävlanshäst är hög under uthållighetsprovet eftersom man galopperar fort samtidigt hoppar.

Jag menar att pulen aldrig kan vara så hög på en distanshäst som på en fälttävlanshäst under själva tävlingen, men att pulsen snabbt sjunker efter terrängen på ett fullblod dvs de har otroligt snabb återhämtning!!

Jag har haft ett fullblod som efter ca 3km galopp låg på 48 i puls och sjönk efter 5-10min till 34

Det är samma inom distans. Följande gås igenom vid veterinärkontrollerna:

Slemhinnor, kapillär återfyllning, jugular återfyllning, hjärtljud, hudturgor, tarmljud, muskeltonus, tryck/ömhet, sår/gallor, rörelser, framåtanda/attidtyd, helhetsintryck.

Mvh QP

Detta vet jag, men jag vet inte om alla visste att detta kollas även på fälttävlanshästarna efter målgång i terrängen

Vad jag försöker säga är att man inte kan jämföra äpplen med päron på annat sätt än att säga att båda är goda - men olika!

Det är meningslöst att försöka pressa fram att den ena eller andra grenen är kvalitetsmässigt bättre än den andra - eller att säga att slalomskidor är bättre än längdskidor. De har olika användningsområden och är byggda för olika ändamål.

Tre snabba mil med hinder etc kräver en sorts muskelfibrer och övrig fysik, 12 -16 mil i lite mindre snabb fart en annan sorts muskelfibrer/fysik. Båda kräver vältränade hästar, men olika tränade.

Dels handlar det om individer, dels om dispositioner genom århundraden av metodiskt avelsarbete.

Slänger ur mig en fråga som dök upp när jag läste Er tråd:

Kan det vara så att arabhästens speciella lämplighet för distansen också har att göra med dess storlek och därigenom vinklar på alla leder?

Vad jag menar är att arabhästen ligger väldigt nära de "idealmått" som några veterinärer i USA kom fram till när det gällde hållbarhet i leder. De menade på att hästens vinklar inte förändras med storleken på hästen, och att när hästen blir större blir påfrestningen väsentligt större på alla leder vilket leder till sämre hållbarhet.Tror att de hade utgått från mustanger när de gjorde sin undersökning.

Vad tror Ni?

Vetgirig: vilka fullblod av xx-typ har gått bra på distansbanorna?

Den jag först kommer att tänka på är Leif Karlssons Rancher xx som fick ihop över 1300 km före 1992. En bedrift eftersom tävlingarna var mycket färre då.

Några andra är Monte Carlo xx, Rebus xx, Madera xx, Mattye Lee xx och Glad to see you xx.

Det finns säkert många fler.

Mvh QP

hm..man pratar ju ibland om "fullblodsfötter", kan vara det? lätta att bli halta o.s.v..? jag vet inte riktigt, har ingen egentlig erfarenhet av eng fullblod..

ang. travare förresten :)
rider en fd travare, 16år (lika pigg som de fletsa 7åringar!! :)).
har jättelätt att få henne i galopp och hon verkar inte ha några
problem med att gå i galopp heller...
..och ingen av de två fd travare (en 5år och en 19år) jag varit medryttare på tidigare, hade heller problem med detta ^^

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka