Sv: Varför är inte eng. fullblod vanligare inom distansen?
delvis *kl*
Nu undrar jag bara vilka erfarenheter de flesta har av fullblod??
Med tanke på att fullbloden används just i fälttävlan för deras uthållighet.
Ser man tillbaka lite där fälttävlan var "riktig" tredagars så var man ute på terrängbanan över 3 timmar, till detta så har man dessutom dressyr dagen och hopprovsdagen.
Terrängprovet som kallas uthållighetsprovet bestod oftast av:
Fas A ca 12-15km distans 220m/min
Fas B ca 3km steeplechase 690m/min med ca 10-12 häckar på 140cm
Fas C ca 7-8km distans 220m/min
Fas D ca 6-8km terrängprov 570m/min med ca 35st språng
De enda som klarade av denna prestation var just fullbloden dvs felfria på tid. Det var mkt ovanligt att halvbloden gick in på tid förr.
De som dessutom var piggast dagen efter uthållighetsprovet till hopprovet var just fullbloden.
Alla fullblod går ju inte 1600m lopp direkt!
Engelska fullblod är inte så lämpliga därför att de har för mycket av "fel" muskelfibrer. De är snabba på kort distans men däremot inte särskilt uthålliga. Där är arabiska fullblodet outstanding, vad gäller muskelfibrer kontra uthållighet alltså. Alla raser kan naturligtvis gå tex en femmil men om vi talar om riktigt långa distanser är araberna bättre lämpade.
delvis *kl*
Nu undrar jag bara vilka erfarenheter de flesta har av fullblod??
Med tanke på att fullbloden används just i fälttävlan för deras uthållighet.
Ser man tillbaka lite där fälttävlan var "riktig" tredagars så var man ute på terrängbanan över 3 timmar, till detta så har man dessutom dressyr dagen och hopprovsdagen.
Terrängprovet som kallas uthållighetsprovet bestod oftast av:
Fas A ca 12-15km distans 220m/min
Fas B ca 3km steeplechase 690m/min med ca 10-12 häckar på 140cm
Fas C ca 7-8km distans 220m/min
Fas D ca 6-8km terrängprov 570m/min med ca 35st språng
De enda som klarade av denna prestation var just fullbloden dvs felfria på tid. Det var mkt ovanligt att halvbloden gick in på tid förr.
De som dessutom var piggast dagen efter uthållighetsprovet till hopprovet var just fullbloden.
Alla fullblod går ju inte 1600m lopp direkt!