Varför är hoppning så roligt enligt DIG?? :)

Gypsy_Vanner

Trådstartare
Hej!

Jag undrar varför ni som hopptränar/tävlar valde just den grenen? Jag är själv en dressyrryttare som är väldigt hopprädd så har aldrig hoppat högre än ett litet skutt så dressyr blev det självklara valet för mig, så jag skulle gärna vilja att ni som hopptränar/tävlar beskriver hur det är, vrf ni valde hoppning osv! :)

MVH
 
Sv: Varför är hoppning så roligt enligt DIG?? :)

Från början var det enkelheten att förstå och följa ett ner 4fel osv dressyr mycket krångligare som nybörjare sedan när det blev egen häst blev det en som visade sig hata allt ridande förutom ute eller hoppning var pest och pina så då vaknade inte intresset för dressyren häller och nu är jag fast :D.
 
Sv: Varför är hoppning så roligt enligt DIG?? :)

Att få flyga tillsammans med hästen... Själva känslan att vara ett med hästen är väl det som många tycker är tjusningen med dressyr. När man hoppar får man dessutom flyga. Känslan när man är som högst i luften över ett riktigt stort hinder- är i balans med hästen - känner kraften...
Kan ju inte vara svårt att förstå att det är ridning när det är som bäst!!!

Hopptävlingar är mycket roligare att titta på dessutom. Även på blåbärsnivå är det lite action...
 
Sv: Varför är hoppning så roligt enligt DIG?? :)

Jag kom aldrig till de höjderna för att få flygkänslan :D Mina hoppbravader liknade mest fartgupp :p
 
Sv: Varför är hoppning så roligt enligt DIG?? :)

Tja, rida en omhoppning på en häst som tycker det är kul är ju barnsligt roligt, ungefär som att galoppera riktigt fort ute. Känslan av att hästen vill och är med, och farten. När det gäller träningen så är det just den där känslan när hästen är med en, när det känns som att man skulle kunna göra vad som helst tillsammans. Så i grunden är det väl samma sak som man strävar mot i dressyren, men med mer fart. Och sen att det är en ny bana varje gång, mer omväxlande än dressyren kan jag tycka. Man kan göra nåt misstag utan att genast straffas på tävling, om man har en bra häst som ställer upp och räddar en ibland. Just den där känslan av att lösa en uppgift tillsammans med hästen, hästen hjälper med en del, och man själv med en del.
 
Sv: Varför är hoppning så roligt enligt DIG?? :)

Fartgupp...
Den roligaste kommentar jag hört på hela dagen! Asgarv!!!!

Synen framför mig är när jag kör bil och missar att det är ett fartgupp och det blir ett sånt där obekvämt skump och man släpper gasen mitt över och kör långsammare efteråt än innan ... Målande beskrivning!!
 
Sv: Varför är hoppning så roligt enligt DIG?? :)

Att det kräver teknisk skicklighet och att det händer grejer så hastigt hela tiden. Tror det är lite som pojkvännens intresse för att sladda med bilen, man måste alltid vara beredd på att göra någon manöver, kräver stort fokus och när allt sitter - då sitter det. Är hästen dessutom lika kär i grenen som jag, då blir det bara ännu bättre, när man verkligen nästan "sitter ihop" och bara behöver tänka så händer det ;)
 
Sv: Varför är hoppning så roligt enligt DIG?? :)

Att det kräver teknisk skicklighet och att det händer grejer så hastigt hela tiden. Tror det är lite som pojkvännens intresse för att sladda med bilen, man måste alltid vara beredd på att göra någon manöver, kräver stort fokus och när allt sitter - då sitter det. Är hästen dessutom lika kär i grenen som jag, då blir det bara ännu bättre, när man verkligen nästan "sitter ihop" och bara behöver tänka så händer det ;)

:bow: :bow:
 
Sv: Varför är hoppning så roligt enligt DIG?? :)

Kan knappast kalla mig hoppryttare så egentligen svarar jag i helt fel tråd. Men det som får mig att hoppa över huvud taget är att min häst tycker det är så underbart roligt, då blir det kul även för mig. Med en trygg häst som i princip säger "Blunda matte, jag löser detta" så vågar jag hoppa högre än nedgrävda cavaletti.

Ställer hon upp på dressyr när matte vill biter jag ihop och har skitkul på hoppträningarna efter sådär 5 minuter :p
 
Sv: Varför är hoppning så roligt enligt DIG?? :)

Jag föredrar dressyr men gillar att hoppa emellanåt också, och är inte ett dugg rädd för höjder :) Det jag gillar mest med hoppningen är farten och tjusningen, det är ett tydligt "mål" som vi klarar tillsammans! Det ger också ett väldigt tydligt facit hela tiden, kommer man fel blir det antingen ett obekvämt språng eller en rivning (eller vägran, såklart). Är allt rätt går det också rätt hela vägen!
 
Sv: Varför är hoppning så roligt enligt DIG?? :)

Jag lärde mig grunderna snabbt som liten o tyckte redan då det var kul med en lydig ponny o sitsträning, men jag tävlade både dressyr o hoppning o senare fälttävlan.Idag är jag mest hoppinriktad men jag tycker fortfarande dressyren är rolig.Men i tävlandet känns dressyren mer orättvis o långdragen så därför ger hoppningen mer.På senare år har jag även lärt mig rida galopp vilket också är ett kul komplement!;)
 
Sv: Varför är hoppning så roligt enligt DIG?? :)

Jadu, bra fråga. Troligen för att jag i mina tidiga ridskoleår tyckte det var det roligaste som fanns då, även om jag var hopprädd (för att hoppa högt).
Jag tycker fortfarande om att hoppa och nu är det för att ha kul med lite fart och fläkt. Gillar att utmana mig själv, är inte alls lika hopprädd längre. Vart över på Irland och hoppat massa terränghinder samt medverkat i en jakt. Tänker knappt längre hur läskiga hindren är egentligen, vilket känns skönt.

Sen blir jag förstås väldigt glad när jag lyckas få en häst på tygeln under ett helt dressyrpass också. Dressyren är fortfarande grunden till allt, fast det skulle bli långtråkigt att bara nöta dressyr tror jag, men det är jag det. :P
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 045
Senast: Marje
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp