Varför är han halt? Tips?

Arwyn

Trådstartare
Söndagen den 5:e upptäckte jag att min häst tappat höger framsko. Tyvärr fick jag inte på den förräns den 7:e. När hovslagaren skulle slå på den satte han upp hoven på en sånhära "pinne" (fattar ni?), vilket brukar gå bra. Inte den här dagen, han ballade ur och kastade sig och slet sig.

På kvällen hade jag hoppträning, och upptäcker då att han är halt på vänster fram. Han är ohalt på rakt spår och på volt i höger varv, men om jag voltar honom åt vänster tippar han nästan omkull (i trav, alltså). Det blir värre efter några minuter, och vi går hem. Han får stå i sjukhage två dagar, och på torsdagen provar jag igen, med exakt samma resultat. Han är inte varm eller svullen, och har ingen puls. Samma sak på lördagen. Jag bokar tid med hovslagaren, för det är ganska länge sedan han blev skodd, och jag försöker hoppas på att det är något med skorna, han är OTROLIGT ömfotad. Hovslagaren ska komma i morgon torsdag.

I dag, onsdag, är han fortfarande lika halt på samma sätt, men han blev efter ett varv på volten i trav lite varm och får lite puls.

VAD kan det bero på?! Jag har haft enorm tur hittils, och har såvitt jag kan minnas aldrig haft en halt häst, så jag är väldigt oerfaren på området. Kan det vara skit under skorna? En hovböld? Min stallägare går runt och skrämmer upp mig med att säga att det nog är en hovleds -eller kotledsinflammation. När jag snabbt drog historien för min hovslagare tänkte han på när han kastade sig inne i stallet, om han sträckt sig då?

Är det någon som har några tips, för jag är så orolig, och vill veta vad det är???

Sv: Varför är han halt? Tips?

Sömstick? Det är orsaken till ev. hovböld. Annars skulle jag också gissa på sträckning.

Totolas teori lät ju rimlig. Är det i benet eller hoven han blev lite varm? Har han värme i hoven och puls så låter det som hovböld. Det är ju dock inte alltid som en böld ger de symptomen. Hovböld kan, beroende på var den sitter, ge mer hälta på volt.

Hittar du inga sådana symptom och hältan kvarstår så hade jag åkt till vet.

Nu har han blivit omskodd, och det var inga problem med hovarna. Min hovslagare, som jag har fullt förtroende för, trodde stenhårt på kotledsinflammation, så nu ska jag "bara" hitta en transport som min häst vill åka i (han är lite kräsen...), och åka till kliniken med min häst som har stått i snart två veckor, och är lite komplicerad att hantera på marken... Spännande.

Vad beror kotledsinflammation på? Kan han ha vrickat till sig lite, eller är det enbart som resultat av överansträngning? Det har varit extremt lerigt i hans hage (EXTREMT!), med tung lera, kan det vara en bidragande orsak?

Tja, vad kotledsinfalmmation (om det nu är det) beror på är inte lätt att säga. En vrickning kan vara boven i dramat, likaså tungt underlag, men det finns ju många möjligheter. Det vanligaste (?) är väl någon form av överansträngning. Läs en veterinärintervju om kotledsinflammationer här:
http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/halsa/kotled.html

Vad berodde ditt problem på? Har en häst som har nästan exakt samma symptom som din gällande volten. Han gillar inte heller att man tar upp en framhoven. Gissar på att det är för att all tygnd kommer på ett ben.

Väntar på att hovslagare ska komma ut imorgon... Men planerar för vet på måndag om inte hovis hittar något :(

Vore dock bra att få veta om det var kotledsinflammation!

Låter ju mkt säkert som att han vrickat sig när han trampade av sig den andra skon, just att han trampat av sig dkon tyder ju på att han "klyddat" till det med benen i någon brall. Därav att han inte vill sätta upp benet med den tappade skon då han då måste ta all belastning på det andra benet som han har ont i. Jag skulle dock på din beskrivning gissa på att vrickningen sitter i hovleden.
Har du ingen bra vet du kan ta ut, är det en så "färsk" vrickning som ändå verkar hyffsat lindrig så brukar det räcka med 10 dagar butta och vila för att de skall bli frächa. Jag brukar alltid prova den varianten först är inte så förtjust i att gå in och spruta leder i onödan om det kan räcka med butta och vila tyvärr är de väldigt förtjusta att spruta leder redan i det akuta skedet inne på klinikerna om det behövs eller ej.

Kan tillägga att min kuse lyckades tappa två skor och skoddes inte förrän efter ca en vecka. På den tiden hann han bli lite öm i sulorna, och då går han skumt för att avlasta dom. Så när jag skulle testa springa lite med honom i grimskaft så gick han väldigt orent. Absolut ingen fara eftersom han blir bra igen så fort musklerna har hunnit mjuka upp sej.

Lite uppdatering då, för er som är nyfikna! :)
Pga av lång väntetid på kliniken, fick jag vänta i fyra veckor innan jag fick komma dit. Han fick då stå på box på dagarna och gå ut i gräshage på kvällarna, när de andra hästarna kom in. På kliniken konstaterades det att han är ohaltl på rakt spår samt i höger varv, men ½ grad i vänster varv vid longering. Han hade alltså blivit ganska mycket bättre från då jag upptäckte det. Ingen reaktion på böjprov eller med beslag på hovarna, så veterinären hittade faktiskt ingen anledning till varför han var halt. Han blev inte bedövad, då det var för lite hälta för att det skulle vara någon mening med, och alltså inte behandlad med något. Gissningen var att han sträckt något ligament, ev när han kastade sig i gången.

Ordinationen blev vila i ytterligare två veckor. Jag kollade honom alltså hemma igen i fredags, och, tja, han var ju inte ohalt. Blev lite bättre på slutet när jag longerade, och när jag provade att rida kändes det som om han var halt på alla fyra...
Frågan är ju nu varför han är halt. Det här är en häst som var i full tävlingskondition, sträckte sig och fick vila helt i sex veckor. Min förhoppning är ju att han är stel och att muskeln har dragit ihop sig.

Jag ska nu skritta honom ca 15 min på rakt spår, jämnt underlag i ungefär fyra dagar, sedan kolla igen. Har det då inte blivit bättre, eller om det rentav blivit värre, ska jag tillbaka till kliniken för att göra ridprov.

Så, håll tummarna för att det blir bättre!

95johsv: Hur gick det för din?

Håller tummarna!

Det är fång som det verkar nu. Han är värst på höger fram men har plus på alla 4. Det har också släppt såpass väl för honom nu att han travar på volt i bägge varven på gräs. Och travar utan problem rakt fram på grus/berghäll. Det är dock inte riktigt bra och det ser man endast om man är van vid hur han rör sig...

Men blir det inte bättre så kommer vetrinär ut och kollar ordentligt / vi far in på klinik. Så det är bara att hålla tummarna att det fortsätter att gå åt rätt håll!

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 568
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 286
Senast: Lejd
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka