Varför är folk så otrevliga här?

Sv: Varför är folk så otrevliga här?

Jag är en "long-time-lurker" som skapade en användare och började skriva inlägg först nu i höstas, när jag skaffade egen häst. Anledningen till att jag inte gjorde det tidigare är att det precis som på alla djurforum kan bli ganska så bitsk stämning, och jag orkade inte riskera att få energi utsuget pga det. Numera är det värt det eftersom det finns så oerhört mycket kunskap här, kunskap som jag behöver ta del av nu när jag har häst :).

Jag tror att det finns flera faktorer till att det blir lite dålig stämning ibland:
1. Skriven text = öppet för tolkning. Och alla är inte medvetna om att meningen finns "in the eye of the beholder".
2. Varierande grad av internet/forumvana = alla har inte så bra netikett / har svårt för att uttrycka sig så att det inte ser aggressivt ut i andras ögon.
3. Mycket känslor och brinnande intressen. Kan lätt spåra ur :).
4. Folk kastar ur sig saker utan att tänka över dom, men vill inte ta konsekvenserna (mothugg eller att man sårar någon).

Ett bra exempel på senaste tiden tycker jag är "imon"-tråden. Jag tyckte att det var underhållande och såg lättsamt på det, men upplevde att vissa tog det väldigt seriöst och att jag blev lite hackad på och iprincip kallad för en omogen fjortis (när det enda jag ville ha sagt var att inte ta så allvarligt på det hela, folk är folk och man kan inte störa sig på hela världen). Jag skakar av mig det (nuförtiden) men kan tänka mig att det hade kunnat vara jobbigt för andra.

Andra bra exempel är som tidigare nämnts "hur har hästarna det på island"-tråden, och "hur får jag hästen i form"...

Men jag tycker också att Buke på det stora hela faktiskt håller fantastiskt bra nivå utan att moderatorer måste gripa in hela tiden! Stor eloge till alla för det :)!

Jag håller med.
När det kommer till just hästforumen tycker jag inte heller att tonen är otrevligare än på något annat forum inriktat på ett specialintresse och med många medlemmar.
Haha, EXAKT! Gå in på valfritt bilforum och fråga hur du ska byta valfri del på bilen får du se, fråga gärna om vilka toleranser det ska vara på lagren till en turbo för du ska svarva nya lager till din gamla glappa. :D

Man får nog försöka att inte vara allt för känslig när man deltar i ett internetforum.

Instämmer.

Ett "fel" som jag ser många göra är att de fläker ut sig med detaljerade beskrivningar av sin tillvaro (på andra underforum än här, t ex sin häst och dennes sjukdoms- och träningshistorik inklusive vet och tränare och privata filmer och bilder osv...) och sedan liksom inte fattar att de bjuder in en massa anonyma människor till att ha åsikter om det. För efter några sidor heter det "vem är du som tar dig rätten att ha åsikter om mig!?". :cautious:

Jag vet inte om det hänger ihop med någon slags blogg- och facebookgeneration men jag förvånas ganska ofta av hur gärna folk blottar sig totalt. Utan egentlig anledning, dvs frågorna hade kunnat diskuterats med mindre mängd personlig information.

Sedan undrar jag också var någonstans på internet folk har hållit hus förutom här. De som klagar på stämningen alltså. Enligt min erfarenhet är buke väldigt städat och har lågt i tak. Städade ämnen som diskuteras, bara en handfull semitroll som larvar omkring, personangrepp förbjudet enligt forumreglerna. Det (plus att det är ett stort forum som aldrig är slow) är nog anledningen till att jag ännu inte toktröttnat totalt på det här stället (som jag brukar göra med andra forum).

Haha, EXAKT! Gå in på valfritt bilforum och fråga hur du ska byta valfri del på bilen får du se, fråga gärna om vilka toleranser det ska vara på lagren till en turbo för du ska svarva nya lager till din gamla glappa. :D

Och jag hänger på en del spelforum, och har otaliga och åter otaliga gånger sett vuxna människor bli totalt rabiata och idiotförklara andra över diskussioner om huruvida Xbox eller PS är mest prisvärt, vilket FPS som är det bästa och varför, eller när någon stackars nybörjare vågat sig in och frågat om hur man optimerar bildkvalitén på den och den konsolen. Jag skulle hellre kasta mig in i en pessoabettsdiskussion any day framför att argumentera för konsol eller PC...
wink.gif

Jag hamnade på ett sånt en gång när jag Googlade efter tips om bilvårdsprodukter, och såg en tråd där någon hade erkänt att han aldrig tvättade bilen, han brydde sig inte om smuts och tänkte ändå sälja bilen innan den blev rostig, så vad skulle han behöva tvätta den för?

:eek::eek::eek: säger jag bara om en del av svaren

kl

Jag tycker det för det mesta är väldigt trevlig ton trots att folk är av olika åsikt. Oftast väldigt intressanta diskussioner.

Ibland kanske någon formulerat sig tokigt, nån annan godkänner inte svaren den får, en tredje uttrycker sig spydigt för det mesta och kan tas med en nypa salt medan den fjärde kanske har en dålig dag

Jag har aldrig tänkt att jag borde lämna forumet. Inte heller har jag blivit speciellt arg.

Dock har jag fått mig på trynet ett par gånger. Helt självförtjänt:o

Jag håller till bara här på Senior och ungdom, och Western, och jag tycker då inte att det är mer tjafs än det är på övriga Nätet. Var på bukefalos tyker du att det är dålig stämning då? Vilken forumdel?

Hovvårdstrådar på Hästvård, säger jag bara. Någon stackare lägger upp en bild på sin hästs hovar och..............så är det igång.

:arghh:

Jag kan vara lite otrevlig ibland, spec när det är öppen mobbing av vissa användare, sen är det väl också så att på ett så stort forum som detta "möter" man ju människor man aldrig skulle ha nåt med att göra IRL, och då är det inte konstigt att det blir lite vasst emellanåt

Jag hamnade på ett sånt en gång när jag Googlade efter tips om bilvårdsprodukter, och såg en tråd där någon hade erkänt att han aldrig tvättade bilen, han brydde sig inte om smuts och tänkte ändå sälja bilen innan den blev rostig, så vad skulle han behöva tvätta den för?

:eek::eek::eek: säger jag bara om en del av svaren

Gå in på valfritt dykforum och skriv att du dyker utan certifikat och dessutom servar utrustningen själv ska du få se på f,,,,,,,,arfar. :p

Att du sen dykt och jobbat som yrkesdykare samt konstruerat en del livsuppehållande säkerhetssystem när dom flesta "kromdykarna" fortfarande sket i trasor hör ju inte dit alls utan då är du dum i huvudet på riktigt. :cool:

Är folk så otrevliga?

I det stora hela tycker jag det går schysst till på forumet.
Men visst finns det en del citronvaginor, men dem bryr jag mig inte om.
Oftast ignorerar jag allt från vissa användare då jag ändå tycker dem är ute och cyklar uppe i det blå..
Men så är det ju liksom med människor, man funkar inte med alla och dem man inte funkar med kan man ju undvika eller så startar man krig.
Ibland är det kul med krig... men oftast ignorerar jag annars skulle jag bli så arg.

Men jag tror också att det många ggr handlar om missförstånd och feltolkningar av text.
Men ibland verkar en del vilja läsa galet och missförstå och såna blir man ju tokig på.

Jag vet tex att många tycker jag är elak här, men jag skriver nog oftast ganska rakt som jag tycker precis som jag är irl.
Sen om någon annan inte tycker som jag är inte mitt problem, men många verkar bli upprörda för att man inte tycker lika.

Är folk så otrevliga?
Jag vet tex att många tycker jag är elak här, men jag skriver nog oftast ganska rakt som jag tycker precis som jag är irl.
Sen om någon annan inte tycker som jag är inte mitt problem, men många verkar bli upprörda för att man inte tycker lika.

Du är hård, men jag gillar det ;). Inte elak utan bara rakt på sak! Och forum behöver människor som står för det dom tycker :).

Hovvårdstrådar på Hästvård, säger jag bara. Någon stackare lägger upp en bild på sin hästs hovar och..............så är det igång.

:arghh:

Ja, där får man göra om talesättet till "En bild blir till tusen ord":D

Jag är en "av-och-påare" här på buke och tycker att stämningen har blivit bra mycket bätte. För en (typ) 10 år sen kunde det bli rätt hätsk stämmning ibland. Om det beror på att vi är trevligare mot varandra eller om moderatorerna har betslat upp vet jag inte, hoppas på det förstnämnda

Alla har väl någon bokstavskombination nuförtiden? Oavsett om det är upptäckt eller ej?
Det verkar iaf vara på modet att alla ska ha det...

"Alla barnen fick en diagnos utom Karl, för han var helt normal." :D

Du är hård, men jag gillar det ;). Inte elak utan bara rakt på sak! Och forum behöver människor som står för det dom tycker :).

Vilken tur att någon gillart iaf ;)

Å visst är det bra om folk står för vad dem tycker, men det vore ju trevligt om några fler kunde inse att det finns fler än ett sätt att göra rätt på.
Sen är iaf inte jag sämre än att jag kan ändra mig om någon kommer med bra argument för att något sätt är bättre än annat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama