Sv: Varför är folk så otrevliga här?
Men visst är det konstigt?
Jag förstår inte varför. Alltså man måste väl ändå komma längre i sin utveckling kring djuren om man är lite öppen.
En del använder sig av personangrepp när man inte har sakliga argument längre, som en rätt ful argumentationsteknik.
Man misstänkliggör meningsmotståndaren eftersom man inte har något vettigt att tillföra.
Sedan, i ärlighetens namn, är en del av svaren i trådar sådana att frustration väcks.
Exempelvis när någon frågar om råd, får förslag som inte passar med önskemålen. Då är det inte ovanligt, tycker jag, att någon eller några uttrycker sig ganska bryskt. Och dessutom förståeligt.
Sedan tycker jag att det verkar som om vissa användare har så svårt för varandra att det verkar bli som ett rött skynke så fort den ena skriver något...
Generellt sett tycker jag nog att nivån är rätt OK. Ibland rensas det i trådar, när det gått över styr.
Missförstånd är vanliga och jag tror att det till stor del beror på att det är svårt att i skrift uttrycka sig så att det man faktiskt menar framkommer.
Beroende på vilken bakgrund man har (svensk bakgrund? annat modersmål? geografi - storstad eller landsbygd? med flera faktorer) kan man lägga lite olika nyanser i ett och samma ord. Det kan vara lite olika språkbruk.
Som exempel: där jag kommer från är en "dryg person" väldigt otrevlig. Min kompis, som kommer från en annan småstad ungefär 18 mil från där jag är uppväxt, använder ordet "dryg" i bemärkelsen "långsam (som då syftar på hastighet och inte på tankeförmågan)". Alltså lätt att missförstå varandra.
Man får nog försöka att inte vara allt för känslig när man deltar i ett internetforum.
Direkta personangrepp är inte OK, men kommer alltid att förekomma.