Varför är folk så otrevliga här?

Sv: Varför är folk så otrevliga här?

Detta tror jag också kan vara en bidragande faktor, att det inte alltid framgår i texten, på vilket sätt man menar.
Men en del skriver ju mer eller mindre rakt vissa saker.
"Det begriper du väl" tex, nä för då hade nog inte trådskaparen tagit upp problemet?

Jag tror att det är lätt att läsa in en annan ton än den som inläggsförfattaren tänkte sig. Skriven text tolkas ju och kan bli hur tokigt som helst.

Håller till viss del med dig, men sen tror jag att mkt låter värre när man skriver det än om man säger det rätt ut. I skrift kan det ju tolkas på så olika sätt när man inte använder tonlägen och kroppsspråk :) Har sett många inlägg som kan tolkas olika, och där beror det väl lite på hur man är som person, hur man väljer att tolka det. Sen finns ju vissa användare som är värre än andra när de svarar, men oftast är det bara att inte bry sig ;)

edit: Kom visst till typ 4 inlägg efter att jag börjat svara ;) Så går det när man är långsam...

Senast ändrad:

Ibland blir jag så himla irriterad, fast mest ledsen faktiskt.

Har hänt mååånga gånger att jag tänkt gå ur Buke pga otrevligt folk.
Har uppehåll någon vecka sen sitter jag här igen.. :p

Det finns så mycket kunskap här och oftast brukar folk vara trevliga. Man lär sig vilka som inte är det.

Nuförtiden brukar jag försöka skriva så lite som möjligt eftersom jag inte har ork att ta dryga diskussioner med drygt folk.

Det har hänt väldigt många gånger att jag ångrat att jag skrivit inlägg, det har hänt ännu fler gånger att jag skrivit något men sen ångrat mig och raderat allt innan jag skickat iväg inlägget.

Mitt tips är att tänka efter före och ta vissa användare med en nypa salt.

Det finns så mycket kunskap här och oftast brukar folk vara trevliga. Man lär sig vilka som inte är det.

Nuförtiden brukar jag försöka skriva så lite som möjligt eftersom jag inte har ork att ta dryga diskussioner med drygt folk.

Det har hänt väldigt många gånger att jag ångrat att jag skrivit inlägg, det har hänt ännu fler gånger att jag skrivit något men sen ångrat mig och raderat allt innan jag skickat iväg inlägget.

Exakt så känner jag också.

Precis!!!!!

Jag har sett att det hänt några gånger att folk är onödigt otrevliga, senast var det någon som idiotförklarade en stackare bara för att den inte visste exakt hur det gick till med hästar på Island. Är ju jättetråkigt för det kommer ju sluta med att folk inte längre vågar fråga.

Allt är inte så självklart för andra som det är för en själv, och tvärsom.

Jag tycker det finns ett par användare som i stort sett alltid låter otrevliga oavsett vad de skriver, men det tycker jag inte är så illa med tanke på hur många användare som ändå finns!

Jag är sällan på hästforumen då jag just nu inte har någon häst att rida.
Däremot tycker jag att tonen i övrigt är helt normal och trevlig. Visst har folk olika åsikter ibland, men det får man ju räkna med i ett forum.

Klart man får ha olika åsikter. Det är ju det man lär sig av, att utbyta erfarenheter med andra. Men det finns en hel del krokodiler här inne med stora käftar och inga öron. :p

Men visst är det konstigt?
Jag förstår inte varför. Alltså man måste väl ändå komma längre i sin utveckling kring djuren om man är lite öppen.

En del använder sig av personangrepp när man inte har sakliga argument längre, som en rätt ful argumentationsteknik.
Man misstänkliggör meningsmotståndaren eftersom man inte har något vettigt att tillföra.

Sedan, i ärlighetens namn, är en del av svaren i trådar sådana att frustration väcks.

Exempelvis när någon frågar om råd, får förslag som inte passar med önskemålen. Då är det inte ovanligt, tycker jag, att någon eller några uttrycker sig ganska bryskt. Och dessutom förståeligt.

Sedan tycker jag att det verkar som om vissa användare har så svårt för varandra att det verkar bli som ett rött skynke så fort den ena skriver något...

Generellt sett tycker jag nog att nivån är rätt OK. Ibland rensas det i trådar, när det gått över styr.

Missförstånd är vanliga och jag tror att det till stor del beror på att det är svårt att i skrift uttrycka sig så att det man faktiskt menar framkommer.
Beroende på vilken bakgrund man har (svensk bakgrund? annat modersmål? geografi - storstad eller landsbygd? med flera faktorer) kan man lägga lite olika nyanser i ett och samma ord. Det kan vara lite olika språkbruk.

Som exempel: där jag kommer från är en "dryg person" väldigt otrevlig. Min kompis, som kommer från en annan småstad ungefär 18 mil från där jag är uppväxt, använder ordet "dryg" i bemärkelsen "långsam (som då syftar på hastighet och inte på tankeförmågan)". Alltså lätt att missförstå varandra.

Man får nog försöka att inte vara allt för känslig när man deltar i ett internetforum.
Direkta personangrepp är inte OK, men kommer alltid att förekomma.

Klart man får ha olika åsikter. Det är ju det man lär sig av, att utbyta erfarenheter med andra. Men det finns en hel del krokodiler här inne med stora käftar och inga öron. :p
Krokodiler hör faktiskt ganska bra. Enligt studier lika bra som fåglar :p

Jag har sett att det hänt några gånger att folk är onödigt otrevliga, senast var det någon som idiotförklarade en stackare bara för att den inte visste exakt hur det gick till med hästar på Island. Är ju jättetråkigt för det kommer ju sluta med att folk inte längre vågar fråga./QUOTE]

Men å andra sidan var vi en lååååång radda med folk som markerade mot den som var otrevlig.

Jag håller till bara här på Senior och ungdom, och Western, och jag tycker då inte att det är mer tjafs än det är på övriga Nätet. Var på bukefalos tyker du att det är dålig stämning då? Vilken forumdel?

Jag vet inte heller om just hästfolk är extra nedlåtande, det hade säkert varit samma sak om det var ett forum för hundar, tex.

Tycker det är fullt med besserwisser- attityd på bukes hundsida. Sådant präktighetsbehov att jag blir full i skratt. Och denna används flitigt: :banghead:
Men också en del duktiga, jag har lärt mig mängder! Känner mig ödmjuk inför folks kunnande där- om man bara pallar att sålla... utan att kräkas på en del.

Det finns ju vissa som ofta går till personangrepp och skriver taskiga saker, men det mesta som uppfattas som spydigt är nog inte menat så. Sen ger personen som kände sig attackerad igen i en krass ton och då blir person 1 sur över att person 2 är så otrevlig. :p

Det är väldigt svårt att uppfatta ton i ett forum, särskilt eftersom vi ofta har bråttom och kanske uttrycker oss kort. Man orkar inte skriva en hel novell utan formulerar det man vill ha fram på så få ord som möjligt. Dessutom har man olika åsikter, det är ju en diskussion.

Nätspråk är lite annorlunda, alltid när jag chattar med mina vänner så uttrycker vi oss rätt kort. Hade inte ens reflekterar över att det skulle kunna uppfattas som otrevligt tills jag skrev med en äldre vän som nästan aldrig är på facebook och hon undrade varför jag var så kort, om jag inte ville prata med henne. :o Jag blev väldigt ledsen för det menade jag ju inte alls att vara, det är en person jag tycker mycket om och aldrig skulle drömma om att vara otrevlig mot. Ändå så uppfattade hon det så. :(

Nu hänger jag inte sådär jätte ofta varken här eller på nätet nå vidare mycket eftersom att jag har ganska fullt upp med livet utanför så att säga men jag håller med!
Dock tycker jag det inte bara gäller här på Buke och inte bara under häst,utan det verkar vara en eller några åsikter som ska gälla på djurforum och då ska man rätta sig efter det.

Och det gör det en hel del i verkliga livet också, bara mindre sällan sägs det rätt ut så att säga.
Vem har inte som djurägare stött på starka åsiktskillnader? Och åsikter i sig är inge fel men hur framför man sina åsikter? Skitsnack? påhopp? Otrevlig ton? Dumförklaring?

Djuren har vi ju av egoistiska skäl så det kanske öppnar för lite konflikter människor emellan?

Men det är tråkigt att det ska vara så. Så länge inte djuren lider och man håller sig inom djurskyddslagen så låter jag diskutionen vara.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama