Varför är det så fult att avla allround?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hathor
  • Startdatum Startdatum
H

Hathor

Varför skall man "alltid" avla på dressyr eller hoppning i halvblodsaveln?

Jag skulle väldigt gärna se fler dubbelbegåvningar :love: . Tycker själv mycket om båda grenarna och ser det som en stor bonus om hingstarna eller för den delen hästarna har fallenhet för båda.

Det anses ju nästan skamligt att kombinera de båda grenarna om det inte är mycket fullblod i och kan räknas som fälttävlansavel...

Jag vet att det är svårt att få ihop en "komplett" individ, men för den skull behöver man ju inte ge upp. :devil:

Jag läste i en tråd här att tyskarna är mer framgångsrika på det området så varför skulle inte vi kunna. Men det är klart det blir ju inte bättre av att bruksproven godkänner specialtalanger nu. Hoppas att jag inte trampar på för många ömma tår nu. :o

Är jag ensam om mina funderingar eller finns det många som önskar sig hästar med så många kvalitéer som möjligt? ;)

Sv: Varför är det så fult att avla allround?

Hej
jag tänkte nog lite som du när jag betäckte mitt sto. Hon är ett Maraton sto med hopp i sig.
Jag valde en hingst med bra gångarter och hopp talang pluss en ädel variant.
Jag fick 03 ett hingst föl med mycket fina gångarter. Han har en mycket fin trav.
Men han har en mycket fin hopprumpa också. Har inte löshoppat han ännu.
men han ser ut att röra sig mycket fint.

Har nu betäckt igen. Väntar föl i maj.
Hingsten metall dressyr för att få gångarter i mitt sto-. Och en ädlare typ. Fär se vad det kan bli
Hopp + dressyr ämne.

Självklart vore idealet en häst som är helt perfekt!
Allt beror ju på vad man vill vill ha avkomman till samt vilka hingstar man har att tillgå. Själv skulle jag hellre använda mig av en "hopphingst" som jag vet har lämnat bra avkommor än en "ganska bra" dubbeltalang till mitt sto. Faktum är att det faktiskt finns en hel del hingstar i Sverige som är dubbeltalanger (som dessutom har lämnat bra avkommor). Ex. Briar, Aerline H, Quite Easy, Magini.

Fult å fult ....

Nja jag har väl den åsikten att jag gärna avlar "rent"...
Men har ju def inte gjort det senast ;)

Stoet e Burggraf - Marino ... Burggraf gett flera avkommor som tävlar WC i hoppning... Betäcktes med Nactus ... Visserligen ingen dålig hopphingst men enl egna erfarenheter gett mest dressyravkommor (bla den vi ägde som gick till RIKS i gång -98)
Så jag hoppas på en väldigt allround avkomma...
Det jag mest var ute efter var Nactus underbara psyke å de har min lilla hingsavkomma def fått !!!!

Avkomman innan var e Cortez för att avla på hoppningen och hon bedömdes klass 1 på gångarterna (skulle blivit diplom om de inte fått för sej att sänka hennes betyg (fullt synligt på pappret *SUCK*))
Sen att hon nu hoppar kanon och rör sej bra gör de ju inte sämre när hon ska säljas :D

Självklart menar jag inte att det är fult att avla "rent" som du utrycker det. I många fall kan det vara det det enda rätta. Jag tycker bara att om man har ett sto som är dubbeltalang så skulle man ju kunna satsa på en hingst som också är det.

Jag vet ju att antalet hingstar minskar men det blir troligen en talangfull häst i slutändan. :d

Gör man så i några generationer så kanske dubbeltalangen blir lite förärvningssäkrare...

Maginiblodet är väldigt bra till detta som ni redan har poängterat!

Jag vill gärna ha flera förslag på hingstar med rejäl dubbeltalang...
De får gärna ha fin exteriör oxå, men det hänger ju lite ihop med gången.

Danmark har mkt hårdare krav på sina hingstar att de är kompletta, där kommer de inte igenom om de enbart är bra på hoppning utan de måste ha bra gång också. Ex på danska hingstar godkända även i Sverige som man verkligen kan kalla dubelltalanger är Carano, Come Back II, Casir Ask mfl (samtliga av dessa ger mkt kompletta avkommer tycker inte vi har någon här i Sverige som är i närheten av att lämna så komplett) Tror aldrig jag har sett en avkomma till någon av dessa som inte både rör sig och hoppar mkt bra.

Hittade hoppbilder på Carano & Casir Ask.
Har du några där man kan se hur de rör sig? Eller vet du var jag kan titta? Come Back II har jag ett vagt minne av. Tror han var tjusig, men hittar honom inte i hingstkatalogen 2004...

Är du säker på vilken Burggraf du har som far när Marino är morfar. Jag tror att din Burggraf är oldenburgaren 330542179 som i Sverige fick stamboksnummer 645 och han betäckte bara ett par år då han inte klarade bruksprovet och satte inte speciellt stora spår i aveln, att jag tror detta beror på att Marinos ägare köpte Burggraf som efterträdare till Marino när han såldes till Björkbacken

Burra skrev:
Är du säker på vilken Burggraf du har som far när Marino är morfar. Jag tror att din Burggraf är oldenburgaren 330542179 som i Sverige fick stamboksnummer 645 och han betäckte bara ett par år då han inte klarade bruksprovet och satte inte speciellt stora spår i aveln, att jag tror detta beror på att Marinos ägare köpte Burggraf som efterträdare till Marino när han såldes till Björkbacken

Jodå e bergsäker ;)
Och jodå de e den Burggraf 645 som gett flera avkommor som hoppar i WC (jag vet att det finns en till Burggraaf e Landgraf)... Min syster jobbade på ridsportförbundet för några år sedan och såg "vår" Burggraf som far på många listor. Burggraf 645 köptes tillbaka av Tyskland å används i aveln där när han inte va "önskvärd" i Sverige...
Senast var det Paul Schockemölle (med STOR reservation för stavningen av hans namn) som red en avkomma i WC ...

Jag läste i en intervju med Burggraf 645:s ägare att han misstänkte att hingsten fått tillväxthormoner som ung. Ägaren trodde att det var förklaringen til att hingsten först gjorde ett sådant strålande resultat som två- eller treåring, och därefter mediokert resultat på bruksprovet. Är så gott som hundra på att hingsten gjorde tyskt 100-dagars prov med mycket dåligt resultat. Så vitt jag vet avlivades han i unga år.

Jag tycker inte att det är fult att avla så. Ljust för fälttävlands aveln anser jag det nästan behövligt. Goda gångarter samt bra hoppförmåga och teknik. Tycker inte heller att man skall behöva lägga in fullblod bara för att man avlar för fälttävlan. Visst kommer det att behövas om hästarna skall upp och slåss i den absoluta toppen, men procentuellt, hur många av oss hobby uppfödare kommer någonsin att få en avkomma som hamnar på typ OS?

Generellt om vi skall återknyta till allroundavel kan jag ändå tycka att det kan vara dumt att godkänna hingstar som "bara" är specialtalanger. För tar man då till dem kan det ju vara så att man försämrar t.ex. dressyrtalangen på avkomman.

Tidigare godkände man ju inte hingstar som var för dåliga i någon av grenarna. Det kanske skulle vara bättre om man gick tillbaka till det igen... :devil:

Vad tycker ni?

Jag håller med dig. Jag häpnar över att man godkänner en dressyrhingst som fick 3-4 (eller något liknande) på hoppningen på bruksprovet. Visserligen lär ingen med hoppintresse använda den, men fan 3-4 är ju riktigt pissdåligt. Det är icke-godkänt. Jag tycker att även specialbegåvningar skall ha åtminstone godkänt på alla bedömningspunkter.

Ja det tycker jag också. Det var väl så det var tidigare...eller?

Nu är jag ju sådan att jag tycker om båda grenarna och skulle aldrig ta till en hingst som är riktigt kass på något. Även om huvudsyftet var en häst med kvalitéer av den sort som hingsten var väldigt bra på.

Fast det ena behöver inte utesluta det andra. Finns ju många hopphästar som rör sig fantastiskt bra och tvärtom.

Jag tävlar mina hästar i alla grenar, dressyr hoppning och fälttävlan, fler hästar skulle kunna göra det OM ryttarna var lite mer allroundinriktade.

Det anses ju nästan skamligt att kombinera de båda grenarna om det inte är mycket fullblod i och kan räknas som fälttävlansavel...
Har kanske missuppfattat denna kommentar men det känns som om du tycker att allt som behövs för att få fram en fälttävlanshäst är en stor portion fullblod i hästen.

Oavsett om det var din tanke eller inte så är det nog tyvärr så i många fall att "uppfödare" anser sig avla fälttävlanshästar då de har ett xx-sto oavsett stam och prestation att sätta in i avel.

I och för sig finns det många sådana halvblodshästar oxå men nu var jag inne på fullblod, som alltid :angel:

Precis!

En annan aspekt på detta är ju att många "dömmer" en hingst efter den karriär den haft.

Hingsten kanske skulle ha blivit ändå bättre på något annat.

Men många stoägare kanske inte har valt den hingsten till sitt sto eftersom den ser ut att vara bättre på det den haft en karriär inom...

roslagen skrev:
Har kanske missuppfattat denna kommentar men det känns som om du tycker att allt som behövs för att få fram en fälttävlanshäst är en stor portion fullblod i hästen.

Nej så menade jag inte alls. :o Förlåt om det blev fel.
Min kommentar var kanske lite slarvig.

Jag menade mera att allroundavel överhuvudtaget inte är så rumsrent av någon anledning... varför vet jag inte. För vem vill inte ha en häst som kan många olika saker. ;)

men då är vi överens :D jag hoppade att det var så, det är så svårt att tyda skriftspråk :crazy: ibland, blir ju liksom nyansfritt :eek:

:D

Jo jag vet...fick höra på Flyinge hur i helskotta jag kunde korsa en hoppstam med dressyrstam ;-))...Som att dessa 2 saker i hop skulle bli sämre ??....sämre än vadå egentligen ?? Fast å andra sidan bryr jag mig inte så hemskt mycket om vad folk säger, bara jag själv är nöjd och tillfreds med vad jag gör. Jag har då en allroundhäst och tänkter således fortsätta att ha det...Vill hästen hoppa..ja då hoppar vi, går den bra i dressyr..ja då dressyrar vi..men något dressyr/hoppfack tänker jag inte sätta henne i...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka