Varför är det så fult att avla allround?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hathor
  • Startdatum Startdatum
Sv: Varför är det så fult att avla allround?

Görel skrev:
Då ska jag kolla upp det!

Tycker alltid att det är lika intressant att studera SWANAs salusidor, jag drömmer om att ha råd att importera ett sto av gammal svensk stam :)

:confused: Importera? Hur menar du? Från USA? *förvirrad*

Varken Amiral eller Tolstoy godkändes som specialbegåvningar.
Amiral gjorde sina bruksprov med inget moment under 5 totalpoängen var första gången 15,6 Och andra provet (16,2)
Tolstoy stod över i aveln 1986 pga icke fullgjort prov men var klar till 1987 års säsong. vid första provet 14,3 och andra (14,5) med ingen delpoäng under 5
Falleur hade vid första provet 14,3 och andra (13,8) där han godkändes som specialgångartshäst pga att han ej uppnådde 14,0
Delpoäng under 7 gällde bara exteriören övriga gällde godkänt (5)

Senast ändrad av en moderator:

Vet ni hur många hingstar som godkänts som specialbegåvningar och vilka de är?

Det skulle vara intressant...

Borde vara ett helt gäng nu!

Tyvärr är ju inte uppgifterna kompletta alltid i Hingstkatalogen...

Hingstägaren har inte lämnat några uppgifter och liknande... :(

Jag vet inte om detta egentligen hör till denna tråd, men när jag betäckte mitt sto gick jag i liknande tankebanor.
Hon är ren hoppmodell, men mindre bra steg och lite väl nervigt psyke.
Jag har betäckt med nya tullstorp hingsten Jugueton Mac för att få in gångarterna. Han är dock PRE så det blir ju en korsning. Kan tyckas fult, vi får helt enkelt se vad det blir av det.. Hoppas på en hopphäst med bättre steg och lugnare temperament som denna hingst har.

Jag menar att många hingstar med gamla svenska stammar, som inte uppskattades här i Sverige, exporterades till USA. De har blodslinjer som intresserar mig. De hingstar jag främst tänker på är Garrant (e Gaspari), Prego (e Presto xx) och Juvel (e Flamingo), som alla har tävlats i svår dressyr. Garrant för att Gaspari/Drabant-blodet inte längre är så vanligt förekommande i Sverige, Prego och Juvel för att deras fäder endast fick varsin godkänd son i svensk avel och ingen av sönerna kom upp till faderns nivå. Trento dog visserligen som ung, så han hade kanske kunnat bli något.

Så minns inte jag det hela.

Jag minns det som att Tolstoys låga hoppsiffror men höga gångartssiffror föranledde att man ändrade dåvarande regler.

En hingst skulle på den tiden ha 40p exteriör med ingen delpoäng under 7 . Bruksprovet där skulle den sammanlagda poängen vara 14,0 vilket innebar ett snitt i gångarter och hoppning på 7 men däremot fick ingen delpoäng vara under 5. Om du tror jag har fel så är ju uppgifterna kontrollerbara

Jag ska absolut kontrollera. Har alla Ridsport sen över 20 år tillbaka, och där står ju om alla regeländringar.

Mycket bra fråga! Jag kan heller inte fatta varför hingsten ska vara antingen eller. Jag tycker också att det är tråkigt att man sedan när hästen är tre år (eller tom ett par år tidigare) redan har bestämt vad den ska göra, och är det en "dressyrhäst" får den bara hoppa löst för bedömningarnas skull (om ens det) och sedan är det ridhus som gäller resten av livet. Ja, det är ju lite hårddraget som ni säkert fattar, ingen dressyrryttare behöver ta illa upp (rider sjäv dressyr) men jag gillar inte alls antingen eller-syndromet.
Jag vill ha snygga hingstar med bra gångarter som kan hoppa bra OCH som har bra temperament! Sedan vet man ju i alla fall inte vad som pluppar ut...

jag tycker också att man ska avla så komplett som möjligt, men blir förvånad här hur mycket man stirrar sig blind på hur hästen hoppar eller inte hoppar, det spelar väl igentligen ingen roll om hingsten kan hoppa om han inte kan nedärva sin förmåga. Många bra hingstar får aldrig chansen för dom inte själva kan hoppa. Om man inte har riktigt bra ston(för då spelar hingsten mindre roll) ska man ta en hingst som är avkommebedömd. I sverige har vi ofta dålig koll på vad som är bra och inte bra, ta D-Day han skulle aldrig godkännas i Holland men i Sverige blev han en smash hit, sen försvann han! De allra flesta hingstar som kommer till sverige gör det för dom kan inte bli godkända i sina hemländer.
Eller Akribori som har ren hoppstam och massor av "uppfödare" har använt honom som dressyr hingst när hans stam vittnar om hopp! Det är ju jätte svårt att få ut en dressyr häst ur en ren hoppstam även om den individen är bra.
Men en bra hingst ska naturligtvis vara bra på både dressyr o Hopp!
Själv har jag suttit nere i Holland på Hingstpremiering och haft hjälp av en av våra största utländska hingstimportörer, han har tagit in hingstar som nu är godkända i Sverige med mycket bra stam och som används men som aldrig skulle bli godkända i Holland
En hingst som faktiskt är otroligt trevlig är Metall han har ju också tagit 3 avkommor till unghäst WM vilket vittnar om en bra förärvning. Han är godkänd i Holland,trevlig i temperament också.

Men i Sverige har vi inte lika nogrann sto selektering, i Holland/Tyskland selekterar man mycket och man ställer ut sina ston dom blir bedömda och prisade efter både exteriör och förärvning.
I Sverige ser vi mer utställning som ett pitoreskt inslag, ,man har ett sto och sen betäcker man.
Detta gäller nu inte alla utan vi har en drös riktigt förnämliga uppfödare, flera här på buke men också andra som Ängagården Per-Arne Persson, Torsten o Ann Persson mfl. alla lyckas tack vare enormt fina stofamiljer. När dom betäcker sina ston spelar det knappt någon roll vad dom tar för hingst det blir bra hela tiden!

Jag tycker att man ska först leta fram ett jättebra sto, använd stoet blir inte avkommorna bra köp ett nytt sto och sälj det gamla eller låt henne bli ridhäst!

Det blir ju lite hönan och ägget problematik.

Hur skall man veta om en hingst nedärver sig bra om den inte får betäcka ? Men visst har du rätt. Oavsett hur bra individen är så är den ju ointressant om den inte färärver sig bra. Men hur skall man veta ?

Jag skulle gärna se ett prov som för det första var mycket längre en den fjuttiga veckan som det är nu, sen skulle ingen delpoäng få vara under godkänt (helst ingen under 7).

Sen borde man ju kanske försöka selektera bort hingstarna efter en viss tid om de inte nedärvt sig bra - men det är ju svårt att veta - tänk om den bara fått jättedåliga ston ? Usch - det finns ingen bra lösning.

Men jag tycker iallafall att det är trist med hingstar som har pissdåliga poäng på antingen gångarter eller på hoppning oavsett om det är en specialbegåvning eller inte.

Japp, men man kan hoppas att dom som använder en ny godkänd hingst har mycket bra ston, har man ett sto med lite sämre kvalite är det ju viktigt att man använder en hingst som man vet förärver sig bra.
Jag har ett sto t.ex som får bra föl, hon är svettfux med stor fin bläs och varje gång jag får ett föl väntar jag med spänning på att få en kopia på mamman men ack så besviken jag blir hon får alltid föl som liknar sina pappor, men det hon nedärver är ett fantastiskt temperament alla hennes föl är stencoola, även de som dom har sagt till mig att hingsten ger galna skarpa avkommor.
Men jag hoppas fortfarande på mitt fina sto föl som ska vara svettfux med fin bläs lik sin mamma!

Det är bra med höga mål. Den fjuttiga veckan är mycket slitsam för den unga hingsten och det tål verkligen ve att den är rätt tränad och förberedd och framförallt väldigt dyr vecka för ägaren. Då skulle t ex sådana som Briar, Berstein, Bayron med många fler som har delpoäng under 7 inte få verka i aveln och med det kostnadsläge som råder nu och om kraven skulle som du vill ska höjas så kommer vi nog på sikt vara glada om grannen har en okastrerad krake för det blir ju en omöjlighet att i det läget få hingstuppfödning och hingsthållning att gå runt. För de flesta som har avelshingstar har det ju inte som en liten hobby utan dessa har det som sitt arbete och utkomst

På sikt ska vi nog vara glada att alla oseriösa buskavalare få det svårare och svårare att tjäna pengar på att avla på skit. :devil: Har man inte råd att använda en godkänd hingst ska man inte "avla" alls! :smirk:

Jag menar inte att det skall bli längre oxh lika intensivt, men längre för att inte "formen för dagen" skall vara alltför avgörande. Vilket det lätt är för framförallt unga hästar.

Dessutom tror jag att vissa hingstar som kanske har en skada just för tillfället inte får den chans de förtjänar. Men visst förstår jag att det skulle bli en dyr historia.

Sen håller jag med de flesta om att kostnaden att föda upp en häst INTE i första hand är relaterat till språngavgiften

En av orsakerna till att det är dyrt att föda upp en häst är kostnaderna för seminstationerna, hingstpriserna är väl i regel ganska humana.
Om man inte har en proffs som rider sin hingst är man ju chanslös och då uteblir stona!

Importera? varför det? Ett sånt sto har jag köpt i Värmland... ;)

Aha, nu läste jag några inlägg till, men den stammen har ju inte som du var intresserad av. (Hubertus-Falstaff)

Senast ändrad av en moderator:

Menar du att du köpt ett sto efter Garrant, Juvel eller Prego i Värmland :confused:

nej, jag var lite för snabb bara- jag läste ju inte ditt andra inlägg, där du preciserade dig.. Sorry.

fort men fel....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka