Sv: Varför är det så fult att avla allround?
jag tycker också att man ska avla så komplett som möjligt, men blir förvånad här hur mycket man stirrar sig blind på hur hästen hoppar eller inte hoppar, det spelar väl igentligen ingen roll om hingsten kan hoppa om han inte kan nedärva sin förmåga. Många bra hingstar får aldrig chansen för dom inte själva kan hoppa. Om man inte har riktigt bra ston(för då spelar hingsten mindre roll) ska man ta en hingst som är avkommebedömd. I sverige har vi ofta dålig koll på vad som är bra och inte bra, ta D-Day han skulle aldrig godkännas i Holland men i Sverige blev han en smash hit, sen försvann han! De allra flesta hingstar som kommer till sverige gör det för dom kan inte bli godkända i sina hemländer.
Eller Akribori som har ren hoppstam och massor av "uppfödare" har använt honom som dressyr hingst när hans stam vittnar om hopp! Det är ju jätte svårt att få ut en dressyr häst ur en ren hoppstam även om den individen är bra.
Men en bra hingst ska naturligtvis vara bra på både dressyr o Hopp!
Själv har jag suttit nere i Holland på Hingstpremiering och haft hjälp av en av våra största utländska hingstimportörer, han har tagit in hingstar som nu är godkända i Sverige med mycket bra stam och som används men som aldrig skulle bli godkända i Holland
En hingst som faktiskt är otroligt trevlig är Metall han har ju också tagit 3 avkommor till unghäst WM vilket vittnar om en bra förärvning. Han är godkänd i Holland,trevlig i temperament också.
Men i Sverige har vi inte lika nogrann sto selektering, i Holland/Tyskland selekterar man mycket och man ställer ut sina ston dom blir bedömda och prisade efter både exteriör och förärvning.
I Sverige ser vi mer utställning som ett pitoreskt inslag, ,man har ett sto och sen betäcker man.
Detta gäller nu inte alla utan vi har en drös riktigt förnämliga uppfödare, flera här på buke men också andra som Ängagården Per-Arne Persson, Torsten o Ann Persson mfl. alla lyckas tack vare enormt fina stofamiljer. När dom betäcker sina ston spelar det knappt någon roll vad dom tar för hingst det blir bra hela tiden!
Jag tycker att man ska först leta fram ett jättebra sto, använd stoet blir inte avkommorna bra köp ett nytt sto och sälj det gamla eller låt henne bli ridhäst!