Varför är blandras legitimt bland arbetande hundar?

prinsessfeminist

Trådstartare
Funderar så här i midvinternatten varför det är ok att korsa BC med andra raser, för att få fram bättre vallhundar eller blanda jakthundsraser som är dugliga, när blandraser av sällskapskaraktär anses som oseriöst?

Jag vill inte ha en debatt om penninghungrade bakgårds-nissar, utan uttrycker en stilla undran om inte det är ok att blanda två sällskapshundar som visat sig vara dugliga för just sällskap?

Vad tycker ni - är frågan befogad?

Sv: Varför är blandras legitimt bland arbetande hundar?

mmm alltså har man ett syfte med sin avel, som att få fram bättre arbetsdjur eller bättre jakthundar där ett annat rasalternativ inte finns och föräldrarna är meriterade och hälsoundersökta, ja då ser jag inget hinder. men när det gäller sällskapshundar, vad är syftet? att få fram hundar som är ännu mer sällskapliga? finns det ett behov för det?

Syftet med att blanda jakt/vall/drag raser är ju för att man vill ha fram en bättre hund inom just det området. man har ett mål med avlen. Ex bättre jakthundar, starkare och uthålligare draghundar eller lugnare vallhundar som inte stressar sönder sej.
Att para två sällskapshundar.. ptja.. vad e målet?

ojj såg inte att du hade svarat nästan samma sak :o

Personligen tror jag att många av de olika bruksraserna som verkligen jobbas genomgår en grundligare koll innan de paras än vad många sällskapshundar gör. En arbetande hund som inte håller varesig mentalt eller fysiskt tar man inga valpar efter, men hur många av de som blandar sällskapsraser och/eller bruksraser för sällskap har lika stora krav på sina hundar?

Jag tänkte precis samma sak som Cilla.

Jag tycker inte att det är mer legitimt att göra så.

Vill man förbättra rasen så gör man inte det genom att korsa in andra raser. Man väljer istället att avla på de individer som HAR de kvaliteter som man önskar sig. Kan verkligen inte se att det är någon utveckling av rasen när man korsar in andra raser. Har man en BC som man kanske tycker är lite stirrig så skall man helt enkelt inte avla på denna och inte tänka att om jag korsar in en lite lugnare ras så blir det nog bra.

Att på det viset försöka förbättra de arbetande hundarna tror inte jag heller på, men jag anser att det är skillnad om man råkar ha en blandras där både den och syskon visat sig vara mycket dugliga inom sitt gebit.

När det gäller hundar som står och faller med sin användbarhet förstår jag att ras och rasavel kan bli satt på undantag. Vad är en stamtavla värd om hunden inte fungerar i jakt?
Många jaktraser är dessutom numerärt små och det kan vara svårt att hitta en obesläktat, duglig hane till sin beprövade tik. Visst kan man då strunta i att avla helt, men jägaren behöver fortfarande sin jakthund och kan tycka att det är värt att chansa med en beprövad hane av närliggande och passande ras. Jag tror också att det i den här aveln finns en grogrund för nya raser, anpassade till människan idag. Det är ju så, att nya raser kommer och gamla går.

Just när det gäller nyttohundar, där det viktigaste av allt är att hunden fungerar till en specifik sak, anser jag att man kan få rucka på raser och liknande. Man ska dock inte tro att de gör det lättare för sig, vallhundsnissarna och dragfolket. De får det svårare, men är också ofta väl medvetna om det och därför återhållsamma med att korsa. De kasserar dock inte en väl fungerande hund från aveln därför att den saknar SKK-registrering.

Det handlar ju heller inte om att förbättra någon ras. Ras är underordnat nytta i det här fallet. Det som ska avlas fram är användbara hundar.

Senast ändrad:

Just bland jakthundar finns det väldigt många små raser som är väldigt närbesläktade, tex det som man överlag kallar stövare så finns det en väldig massa "underraser" Jag har till och med hört att det fanns i princip en stövarras för varje landskap en gång i tiden då man avlade på de bra jakthundar som fanns i närheten och stärkte de särtypiska dragen, tex färger osv.

Som sagt så är jakt och vall hundar arbetande hundar och man försöker hela tiden få en hund som fungera ultimat. Då tyvärr en del köper jakthundar och enbart använder till utställning och sällskap så förloras ibland kollen om de kan jaga oxå... Att man idag dessutom inte har råd att ha en specifik hund för varje jaktform kan nog oxå göra att man försöker avla fram en hund som klara så många olika jaktformer som möjligt. Tex, så vill man kanske att hunden ska driva, hare, rådjur och räv... Eller som de fundera här att ha en hund som fungera både mot rådjur och viltsvin osv.

De korsningar som görs inom arbetande områden är ofta väldigt väl genomtänkta på vad man vill få fram, en lugnare vallhund eller mer aktiv jakthund osv medans man på sällskapshundar allt för ofta får höra att vi ska para x och y för att de är så söta...

Man måste skilja på att skapa en "ny ras" o att genom korsnings el rotationsaverl under ett par generationer skapa bra bruksdjur som tex när det gäller slädhundskorsningar el renvallare.
PL

Håller inte riktigt med dig.
Ska börja med att säga att jag inte är för blandrasavel.
Var har du fått att någon med brukshund skulle kolla föräldradjuren och dess arv ifrån bättre än de med sällskapshundar?
Även om det skulle vara så anser jag att det kan bli ett farligare val än med sällskapshundarna pga att de just är brukshundar och är avlade i ett visst syfte. Medans sällskapshundarna är just till sällskap, även om man mycket väl kan jobba med dem.
Värsta sorten i mina ögon är de som avlar på utpräglade vakt/brukshundar och stora raser av en annan typ. En riktigt illa blandning jag sett är Doberman/Grand Danios. Då är det inte på något vis tal om syfte enlligt min åsikt utan en ren j....a egogrej som många tydligen behöver för att hävda sig.
Medans den som avlar på en blandning tex pudel/chinese crested som jag sett inte blir farlig för omgivningen på samma sätt.

Har själv en äldre blandning som funkat alldeles utmärkt. Hon Är en Golden/Springer och alltså av lika brukstyp. Medans en kullbror till henne fick katastrofala fel fysiskt; stor och klumpig kropp med alldeles för korta och tunna ben, han fick även sk golden-exem trots att goldenhannen och de längre bak i det ledet inte visat något sådant. Man avlade alltså på helt friska och sunda föräldrar, och trots det blev det inget bra.

Svar till trådskaparen; Nej jag tycker det mer legitimt att blanda på "sällskapshundar". Därför att de har också olika sorters fel och brister men framförallt olika behov även om de är sällskapshundar.
/ Linda (som hoppas hon inte svamlat för mycket)

Det finns inget direkt syfte, mer än att få fram en billigare hund, i mina ögon, om man parar två blandraser.

Jägarkåren i Sverige fick ju problem nu under 90 och 2000-talet då viltsvinsstammen ökade, de skulle skjutas av men det visade sig vara lättare sagt än gjort. Vissa hundar vägrade öht söka gris, andra ville inte söka skadad gris, vissa var för tuffa och blev sprättade. Det fanns inga hundar för grisjakt... Man provade med spetsarna, gråhund och jämten, men de håll inte måttet. De tyska fågelhundarna var för stora och kom jämt i vägen och fick tråcklas ihop. Terriersen var för små, de kunde inte hålla dem på plats och retrivers och spanjlar va helt enkelt för fega och hade inte alls intresset...

Så då började de korsa den tuffaste av de stötande hundarna, wachteln, med spetsarna, för att de skulle kunna hålla kvar grisen på stället. Vilket har funkat jättebra hittills, självklart finns det de hundar som inte håller måttet, men de flesta jägare är mycket kräsna och avlar inte på dåliga hundar.

Man har gjort försök med Akita, men de är för självständiga och flera har visat oönskat beteende såsom aggressivitet och hanhundsilska. Nu verkar det dock som om jägarkåren har börjat intressera sig för en nu hund, slovensky kopov, så kanske kommer man nu i från blandrasaveln.

Kort sagt, finns det inga hundar för ändamålet får man skaffa det, men det finns gott om sällskapshundar så varför korsa fram sånna??

//E

Det finns en väldig massa sällkapsraser men egentligen inte särskilt många bra sällskapshundar. De flesta är nästan uteslutande avlade på (ofta överdriven)exteriör o inte på att vara lättsamma trevliga sällskapshundar.
PL

Inte brukshund som i hund av brukshundsras, utan brukshund som i jobbande hund. Har man som syfte att få bra jakt- eller vallhundar gör man helt enkelt inga "omaka korsningar" eller använder hundar som inte fungerar eftersom det skulle motverka sitt syfte.

peter_lundin skrev:
Det finns en väldig massa sällkapsraser men egentligen inte särskilt många bra sällskapshundar. De flesta är nästan uteslutande avlade på (ofta överdriven)exteriör o inte på att vara lättsamma trevliga sällskapshundar.
PL

Så sant som det var sagt!

Vad jag egentligen menar är att även om man korsar hundar med liknande avelsgrund såsom fysiskt och mentalt. Är det inte lika garanterat att det blir lika bra som en renrasig avel.
Dessutom är det lättare för en erfaren uppfödare att "gallra" ut de valpar som inte har den fysiska kapasiteten.
Är övertygad om att det kan bli bra, min tik kunde inte bli mer lyckad för de kriterierna jag hade men är också ganska säker att det kan blir fler fel oxå.
Jag ser inget syfte i att korsa sällskapshundar utan anser att man får en hund med mindre problem om den är renrasig.
Det jag ser på sällskapshundar och blandningar är ofta just att folk vill ha en snäll hund och bara tittar på detta och inte hälsan. Allt för ofta är det då en hund som man inte avlar renrasigt på för att den inte heller passar in där. / Linda

När det gäller hundar som står och faller med sin användbarhet förstår jag att ras och rasavel kan bli satt på undantag. Vad är en stamtavla värd om hunden inte fungerar i jakt? Många jaktraser är dessutom numerärt små och det kan vara svårt att hitta en obesläktat, duglig hane till sin beprövade tik.

Jag tror att detta är mycket ovanligt. Har man en bra hund med allt vad det innebär så är man nog ännu mindre benägen att skapa blandraser. Ibland tycks folk tänka att två halv bra hundar ger en hel bra hund.

Inom jakten så tycks det i mina ögon vara hundar som har bristande kvaliteter som används till blandrasavel eller som när man försöker täcka upp ett behov som tidigare inte funnits, tex vildsvinsjakt. Det är mycket sällan som de högpresterande hundarna används till exerimenterande

cillamuffins skrev:
mmm alltså har man ett syfte med sin avel, som att få fram bättre arbetsdjur eller bättre jakthundar där ett annat rasalternativ inte finns och föräldrarna är meriterade och hälsoundersökta, ja då ser jag inget hinder. men när det gäller sällskapshundar, vad är syftet? att få fram hundar som är ännu mer sällskapliga? finns det ett behov för det?

Med risk för att låta otrevlig - det var ju det jag skrev! Jag ser att inom vall- och jakthundsraserna så är inkorsning ganska accepterat och min fråga var - är det legitimt att göra på liknande sätt med sällskapshundar?

Det undrar jag fortfarande, därför att syftet i så fall skulle vara att få fram riktigt BRA sällskapshundar. Som peter_lundin skriver längre ned - många sällskapshundar är inte ens lämpade för sällskap.

Det var det som var själva poängen, ser du. ;)

Jag undrar alltså om det kan anses vara legitimt att avla på bra sällskapshundar och skippa rasrenheten för ett högre syfte, precis om vissa jakthundsägare gör. (även om det nog är ovanligt, jag håller med Geezer! :bow: )

Macke skrev:
Jag ser inget syfte i att korsa sällskapshundar utan anser att man får en hund med mindre problem om den är renrasig.
Det jag ser på sällskapshundar och blandningar är ofta just att folk vill ha en snäll hund och bara tittar på detta och inte hälsan. Allt för ofta är det då en hund som man inte avlar renrasigt på för att den inte heller passar in där. / Linda

Men det där stämmer inte för dåliga hundar finns oavsett renras eller blandras. Vissa raser är behäftade med sådanan fel att de inte blir bra, utan man får åka till veterinären för att hålla efter rinnande ögon, öroninflammationer eller annat.

Min fundering grundar sig på att Mulles_matte (rätta mig om jag har fel?) skulle avla på sin bc med labrador i. Alla tycker att det är ok för den "goda sakens skull".

Jag undrar om man inte kan avla på ex. en dokumenterat frisk och sund, orädd och framåt shetland sheepdog (de orädda är inte så vanliga) med en annan sällskapshund som uppfyller sällskapshundsägarens alla önskvärda kriterier (dvs. fysisk sundhet, mentalitet och stresspåverkan eller annat).

Du låter som om du köpt hela idén med SKK och det är lite synd, då renraserna ju också från början var blandraser.

I USA är blandningar mellan pudel och spaniel eller retriver på frammarsch. Folk vill ha en vänlig hund som inte fäller. Vad jag vet är dessa blandraser inte accepterade av AKC - detta till trots så förs noggrann avel eftersom det är det folk vill ha.

Kan inte dessa cockapoos och labradoodle vara ett resultat av att sällskapshundsägarna har önskemål om en hund som bättre motsvarar deras förväntningar?

Ta inte illa upp nu, för detta inlägg är inte bara riktat till dig, utan en mer allmän fundering.

Själv vet jag inte var jag står, men ju mer jag tänker på det - desto rimligare känns det att någon faktiskt skulle satsa på sällskapshundar till sällskap och inte utställning. Utställningsvärlden har förstört många fina sällskapshundar, tycker jag.

lady_vip skrev:
Kort sagt, finns det inga hundar för ändamålet får man skaffa det, men det finns gott om sällskapshundar så varför korsa fram sånna??

//E

Därför att många sällskapshundar suger helt enkelt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka