Varför använder ni ledande tygeltag när ni rider?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Marlenè
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 649
M

Marlenè

Är det endast för att visa hästen "ridvägen" extra tydligt?
Eller är det mest för att komma åt att mjuka upp framdelen/nacken/bogen?
Förklara när och varför ni använder ledande tygeltag?

Ursäkta min okunskap-
men frågor man inget får man ju inget veta! :)

Jag använder det för att leda honom lite extra, iaf på volten, för han vill gärna titta på allt annat ;)

Jag använder faktiskt mest ledande tygeltag utåt. Om man tar yttertygeln utåt så ber man bakdelen att gå inåt, mkt effektivare än att ta i innertygeln, hästen ralar inet på innerbogen då.

hm.
det där kan nog förklara varför jag skulle ta ledande med ytter när jag skulle börja lära mig bakdelsvändningar.

//en lizan som fortfarande inte riktigt fattat alla hjälper som skulle till då... :D

Jag har lärt mig att man aldrig får ta ledande tygeltag med ytter, men det kanske är en gammal "ridskolesanning". :angel:

mvh Jessica

Jo det är lätt hänt, man får parera en del. Är ändå bättre med att hamna på ytter än innerbogen tycker jag, förstör inte lika mkt.

jag har ofta fått ta ledande med ytter på tex volter. ofta på antingen yngre lite vingliga hästar, eller på äldre superstela sådana. på ridskola alltså. :)

På en ung häst för att lära hästen svängande tygeltag, på en som har kommit lite längre tar jag gärna ledande tygeltag i rörelseriktningen i de rörelser där hästen är ställd från rörelseriktningen eller i de fall där hästen inte vill böja sig efter spåret utan genar eller faller inåt. Helt enkelt där jag vill att hästen ska rätta sig efter min ridning och inte efter tygletaget, förtydligar jag med ledande tygeltag om det behövs.

Och man brukar göra skillnad på ledande tygeltag och underställande, båda går utåt men det ena påverkar framdelen och det andra bakdelen. / Å

använder mycket sällan direkta tygeltag på min, använder sitsen för att styra med, men jag använder inderekta att ställa med. :)

Jag använder ledande tygeltag för att böja hästen kring innerskänkeln (lösgörande) för att den ska söka stöd på yttertygeln.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 298
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
935
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
22
· Visningar
2 414
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 345
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31