Varför använder inte alla godkända myggmedel?!?

Sv: Varför använder inte alla godkända myggmedel?!?

Jag blir lite konfunderad på din fråga då alla jag känner använder godkända medel, även jag. Finns de andra, icke godkända, att få tag på? Bra information dock, tror det är vettigt att ta del av det :)

Jag har slutat använda insektsmedel, då jag inte hittat något som fungerar så bra att jag känner att det är någon mening med det:crazy:

I år har jag precis börjat späda ut äppelcidervinäger med vatten och spraya på hästarna. Jag kan dock inte uttrycka mig om ifall det fungerar eller ej, då vi mest har haft mulet/blåsigt/regnigt här på sistone.

min eksemhäst, som har fått det i fodret ett bra tag nu verkar inte lika populär bland insekterna i alla fall :grin:

Vad vill du ha sagt med ditt inlägg?

Det jag reagerar mot i artikeln är det här:
"Naturligt är inte ofarligt

Många av de bekämpningsmedel som saknar godkännande är produkter baserade på så kallade ”naturliga ämnen”. Men ”naturligt” betyder inte det samma som ofarligt. Flera av dessa otillåtna produkter innehåller eteriska/flyktiga oljor och finns ofta i insektsmedel för användning på människor och hästar liksom i fästingförebyggande medel för katter och hundar.

Doften från oljan påstås avskräcka fästingar och insekter som mygg och knott. Oljorna kan dock orsaka bestående skador i form av överkänslighet eller allergi hos en del människor och djur. För dessa produkter görs ingen bedömning av medlets risker för hälsa och miljö motsvarande den som KemI gör inför ett godkännande. "

Själva innehållet i "naturmedlen" är ju inte otillåtna, de får bara inte säljas som "bekämpningsmedel" :devil:
Det som gör dessa medel icke-godkända är för att det inte finns vetenskapliga studier. Det räcker inte med beprövad erfarenhet.
Det är ju samma sak som när Läkarsällskapet avfärdar akupunktur med samma motivering.

Att ett preparat är godkänt av Kemikalieinspektionen är ingen garanti för att allergier och överkänslighet inte uppstår.
Som ägare till en häst som bevisligen är överkänslig mot vissa kemikalier använder jag "naturmedel" som jag vet fungerar :angel:

Min reflektion är att somliga av de godkända medlen inte borde vara det. T.ex. innehåller Ultrashield Permetrin, vilket är ett insektsgift som förbjudits i skogsbruket för att det är för miljö- och hälsofarligt. Hur kan det då vara okej att som privatperson (utan någon som helst utbildning om bekämpningsmedel) urskiljningslöst spraya det på hästar? Och är det egentligen någon som läst texten "Behandlade hästar får inte gå till livsmedelsproduktion"?

Ska jag köpa myggmedel till min häst så tittar jag faktiskt inte efter om det är godkänt, jag kollar upp ämnena det innehåller!

Ska jag köpa myggmedel till min häst så tittar jag faktiskt inte efter om det är godkänt, jag kollar upp ämnena det innehåller!

Och om jag ska köpa insektsmedel tittar jag på vad som verkligen funkar och minskar hästens lidande av odjuren. För faktum är att dom flesta inektsmedel på den svenska marknaden är totalt värdelösa för sitt syfte.

Jodå, jag kollar innehållet och vidtar åtgärder för att förhindra onödig användning men när bromsen är som värst är det US jag använder, övrigt bekämpas med Renons. Mina hästar har sina pass stämplade med att dom ej ska gå till livsmedel när den dagen kommer.

Kl

Saxat från sidan:

"I samband med ansökan betalar företaget en ansökningsavgift. Företaget betalar sedan en årlig avgift till Kemikalieinspektionen baserat på försäljningen av produkten. På grund av dessa kostnader är godkända bekämpningsmedel ofta dyrare än icke godkända produkter."

Alltså - de produkter som inte är godkända, eller som varit godkända men inte är det nu kan alltså vara lika bra och tom bättre ur miljösynpunkt, bara det att tillverkaren inte velat betala en årlig avgift och höja priset på sin produkt?

Precis, de gör inte medlen sämre för det och ej heller förbjudna att marknadsföra. Jag använder en typ som är baserad på eteriska oljor, så någon kemikalie är det alltså inte. Sprutar också på täcket eftersom pållen har ett sådant och kräver mycket skydd för att stå sig mot ohyran. Och det går utmärkt.

Hmmm, det mesta här i världen är en kemikalie, antingen naturlig eller syntetiskt framställd, men lika fullt en kemikalie. Finns massor med ämnen som är möjliga att framställa ur naturliga råvaror men är ändå inte alls är trevliga att ha att göra med och kommer upp på diverse listor inom kemikalielagstiftningarna. Givetvis är det bättre att kolla på vad grejerna faktiskt innehåller än ur vad de tillverkas och där är de syntetiskt framställda preparaten tydligare eftersom dom har en innehållsförteckning så att man kan välja bort saker genom att läsa den.

Själv jobbar jag med kemikalier och har helt slutat med spraypreparat på min häst, främst för min egen hälsas skull. Skrutten går med flugtäcke den värsta perioden och verkar rätt nöjd med det. Jag förstår definitivt TS initiativ med denna tråden eftersom många använder stor mängd myggmedel på sin häst trots att man inte tycker att det hjälper och utan att egentligen reflektera över hur det påverkar en själv, hästen eller miljön. Man kan ju tex undra varför myggmedlen får säljas på sprayflaska. Vad händer när du sprutar? Jo, man känner doften i näsan och ibland får man en äcklig smak i munnen - vilket med andra ord innebär att du får i dig av medlet som ju inte alls är utprovat för användning på människa och definitivt inte inne i människan. Om du vill vara rädd om dig - applicera med svamp och använd handskar. Om du ändå måste spraya, var ute och stå inte i vindriktningen. Eller som sagt, lägg på ett täcke eller låt det vara
...

Wrangler; Alltså - de produkter som inte är godkända, eller som varit godkända men inte är det nu kan alltså vara lika bra och tom bättre ur miljösynpunkt, bara det att tillverkaren inte velat betala en årlig avgift och höja priset på sin produkt?

Det har du delvis rätt i. Självklart finns det de tillverkare som inte tycker att det lönar sig att vara registrerade och då är ju preparatet fortfarande lika som innan. Men det kan ju också var så att man inte längre får ha kvar sitt tillstånd för att ny forskning har visat att preparatet är farligare än vad man tidigare vetat om. Om man självmant tagit bort sitt preparat följs det ju heler inte upp med ny forskning. Om man drar en parallell till bekämpningsmedel inom jordbruket så har ju det hänt för många preparat. Räcker väl att nämna DDT kanske som ju var mäkta populärt en gång i tiden men ingen med vett skulle ens drömma om att använda det idag.

Om någon vill fundera lite i dom här banorna kan jag rekommendera en dokumentärfilm som visades på tv under våren, "Underkastelsen". Intressant men måste ju givetvis källgranskas.

Det är ett val var och en gör, jag väljer att använda det vi använder sedan flera år tillbaka och som jag vet funkar. Har man sedan en eksemhäst så behöver man förstärka även insektstäcket, och då blir ju valet lätt.:D

Hmmm, det mesta här i världen är en kemikalie, antingen naturlig eller syntetiskt framställd, men lika fullt en kemikalie. Finns massor med ämnen som är möjliga att framställa ur naturliga råvaror men är ändå inte alls är trevliga att ha att göra med och kommer upp på diverse listor inom kemikalielagstiftningarna. Givetvis är det bättre att kolla på vad grejerna faktiskt innehåller än ur vad de tillverkas och där är de syntetiskt framställda preparaten tydligare eftersom dom har en innehållsförteckning så att man kan välja bort saker genom att läsa den.

Själv jobbar jag med kemikalier och har helt slutat med spraypreparat på min häst, främst för min egen hälsas skull. Skrutten går med flugtäcke den värsta perioden och verkar rätt nöjd med det. Jag förstår definitivt TS initiativ med denna tråden eftersom många använder stor mängd myggmedel på sin häst trots att man inte tycker att det hjälper och utan att egentligen reflektera över hur det påverkar en själv, hästen eller miljön. Man kan ju tex undra varför myggmedlen får säljas på sprayflaska. Vad händer när du sprutar? Jo, man känner doften i näsan och ibland får man en äcklig smak i munnen - vilket med andra ord innebär att du får i dig av medlet som ju inte alls är utprovat för användning på människa och definitivt inte inne i människan. Om du vill vara rädd om dig - applicera med svamp och använd handskar. Om du ändå måste spraya, var ute och stå inte i vindriktningen. Eller som sagt, lägg på ett täcke eller låt det vara
...

Jag tycker du generaliserar grovt :) (se fetstil)

Du förutsätter att
- medlen inte fungerar
- hästägare i gemen inte är rädda om vare sig djur, sig själva eller miljön

Om jag säger så här:
Samma aktiva beståndsdel i "mitt" repellerande insektsmedel, finns i Apotekets myggmedel, det är även godkänt på WHO:lista sedan 2001. Övriga beståndsdelar är oljor från livsmedel, vilket inte heller är något farligt vare sig för mig, hästen eller miljön :p
Att det sedan inte finns på Kemikalieinspektionens lista under eget varunamn, gör det varken overksamt, miljö- eller hälsofarligt.

Ok, och sedan säljs en mängd myggljus till människor linnehållandes samma substanser.:D

Visst, nog kan det vara så att jag generaliserat grovt. Men i så fall beror det nog på att jag råkat träffa ovanligt många som tycker att hästarna har mycket insekter som biter dom trots att dom använder insektsspray. Kanske är det slumpen eller så har dom helt enkelt inte hittat tag på det insektsmedel som du använder än. Lite då och då kan man också se här på buke att det kommer upp trådar om det bästa insektsmedlet, och dom som skapar trådarna skulle nog också bli glada över en flaska. Det är h
ärligt att höra att i alla fall din häst kan njuta i sin hage och slippa undan från odjuren!

Förstår inte heller riktigt vad som finns att begrunda. De preparat som uppenbarligen är godkända är ju också de som majoriteten av alla hästägare använder.

Personligen har jag testat de flesta medel men använder numera bara Switch eftersom det är det enda som håller bromsen borta. Lycklig häst - lugn ägare, och hade Switch inte stått med på listan så hade jag använt det ändå.

Hmmm, det mesta här i världen är en kemikalie, antingen naturlig eller syntetiskt framställd, men lika fullt en kemikalie.

Är inte allt kemikalier? Kan du komma på något som inte är det (mer än vacum då ;) )
/Shaggy som bara dricker det mycket polära lösningsmedlet diväteoxid

Jo? Läs gärna inlägget ovan som jag svarade på. För mig är definitivt det mesta kemikalier. Även sånt som jag mot all förmodan skulle få för mig att smörja på pållen mot flugorna hur det nu än är framställt. Finns väl möjligtvis ett och annat som inte är det men jag kan faktiskt inte komma på något... solljus kanske? vind möjligtvis? Men jag häller gärna något i mitt vatten, saft tillexempel, men det är för att jag inte tycker så bra om smaken här hemma.

Förstår inte heller riktigt vad som finns att begrunda. De preparat som uppenbarligen är godkända är ju också de som majoriteten av alla hästägare använder.

Personligen har jag testat de flesta medel men använder numera bara Switch eftersom det är det enda som håller bromsen borta. Lycklig häst - lugn ägare, och hade Switch inte stått med på listan så hade jag använt det ändå.

Håller BROMSEN borta med switch ????? Vad har du för knepiga bromsar har aldrig någonsin märkt av att switch skulle hålla några bromsar borta.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 745
Senast: Hedinn
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
32 291
T
Hästmänniskan De senaste veckorna har jag kartlagt vilka av Sveriges ridföreningar som använder sig av krypterad dataöverföring (TLS, även känt som...
Svar
14
· Visningar
1 858
Senast: Stereo
·
Avel Jag har letat runt lite efter information om hingsten Lipton, och inte hittat så mycket som jag önskar. Tyvärr är väl tvisten om...
Svar
11
· Visningar
4 033
Senast: sinpol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10