Hmmm, det mesta här i världen är en kemikalie, antingen naturlig eller syntetiskt framställd, men lika fullt en kemikalie. Finns massor med ämnen som är möjliga att framställa ur naturliga råvaror men är ändå inte alls är trevliga att ha att göra med och kommer upp på diverse listor inom kemikalielagstiftningarna. Givetvis är det bättre att kolla på vad grejerna faktiskt innehåller än ur vad de tillverkas och där är de syntetiskt framställda preparaten tydligare eftersom dom har en innehållsförteckning så att man kan välja bort saker genom att läsa den.
Själv jobbar jag med kemikalier och har helt slutat med spraypreparat på min häst, främst för min egen hälsas skull. Skrutten går med flugtäcke den värsta perioden och verkar rätt nöjd med det. Jag förstår definitivt TS initiativ med denna tråden eftersom många använder stor mängd myggmedel på sin häst trots att man inte tycker att det hjälper och utan att egentligen reflektera över hur det påverkar en själv, hästen eller miljön. Man kan ju tex undra varför myggmedlen får säljas på sprayflaska. Vad händer när du sprutar? Jo, man känner doften i näsan och ibland får man en äcklig smak i munnen - vilket med andra ord innebär att du får i dig av medlet som ju inte alls är utprovat för användning på människa och definitivt inte inne i människan. Om du vill vara rädd om dig - applicera med svamp och använd handskar. Om du ändå måste spraya, var ute och stå inte i vindriktningen. Eller som sagt, lägg på ett täcke eller låt det vara
...