Varför agressiv mot skadad häst?

Yrja

Trådstartare
Idag hände det som inte får hända. En av hästarna på lösdriften fläkte sig i hagen. :(

Ägaren gick med hästen i hagen och ledde henne in i ligghallen som vi gjort ibland för att försäkra oss om att de vågar gå in där - efter som att de aldrig är där. Hästen är äldst men ranglägst.
Då kommer den mest dominanta hästen i hagen, som också är yngst, för att jaga ut henne och när ägaren kommer ut ser hon hästen ligga fläkt på marken.

Hästen tar sig upp till slut men skjuter upp ryggen och har tydligt ont. Ägen springer till bilen för att hämta mobil men ser då hur de andra hästarna (dominanta stoet, ett annat sto och en valack, vet ej om det var alla men fler än en) börjar jaga henne. Hästen kan antagligen inte fly ordentligt efter som att hon sen gick mycket knappt när hon ledde in henne i stallet.

Jag har inte hunnit fundera så mycket över detta, men jag slänger vidare frågan till er direkt då jag gissar att jag behöver lite mer kunskap än min egen.

Varför gör de såhär? De har aldrig jagat varandra innan och min häst har jag aldrig sätt göra något agressivt mot någon annan häst (vet inte om han var med och jagade henne men om). Och varför jagade stoet ut henne ur ligghallen när ägaren var med, utan anledning? De har aldrig bråkat i samband med den innan, eller något annat heller. Det äldre stoet går alltid undan när någon ber henne och ifrågasätter inte en enda gång.
Hästarna har inte jagats eller bråkat en enda gång och tom ihopsläppen har varit nästan misstänksamt lugna. Inte en enda konflikt och alla vet sin plats.

Här börjar mitt egna spekulerande babbel så för dig som bara vill svara på frågan, det är ok att hoppa över det härunder. :angel:

Att man jagar bort gamla ledare när den unga tagit över gäller väl främst hingstar vad jag förstår. Och dessutom har gammelstoet aldrig varit ledare i den här flocken. Glider in på tanken att de vill bli av med en svag länk men inte brukar man jaga iväg en skadad flockmedlem, den lämnas väl åt sitt öde? Dessutom är hon inte någon svag länk i övrigt då hon alltid går undan och det aldrig är några konfliker. Kanske isf. är hon svår att kontrollera (vilket jag dock inte tror) eller det faktum att hon är skadad sen tidigare (ledinflammationer tror jag) men dessa gör sig inte uttryck speciellt då hon kan springa och röra sig. Men o andra sidan ser hästar mer än vi.

Jag ska sätta mig och fundera över detta. Åker ut snart och ska försöka känna hästarna, kanske kan det ge några ledtrådar. Återkommer senare och hoppas på att ha fått svar då. :bow:

Lägger till att hästen lever och står inne i stallet nu. Ägaren har kontakt med veterinär men änsålänge verkar det som de avvaktar, eller väntar på att han ska komma ut. Håller tummarna för att hon klarar sig.

Sv: Varför agressiv mot skadad häst?

Stackarn!:( hur e det med henne nu då?

bygger vidare på din teori om den svaga länkeln.
Kan det vara så att dem jagade iväg henne för att en skadad häst kan inte fly och är då en belastning för flocken vid ev fara?
den kan heller inte försvara sig lika bra och är då ett lovligt byte för rovdjur. Iom med att hästarna är inom ett begränsat område måste dem hålla flocken hel och stark hela tiden. När då den skadade hästen var frisk och kunde röra sig som dem andra så gjorde dem inget eftersom flocken då inte hade någon svag länk. Nu har den det och då motar dem bort den för att skydda flocken.

en häst i en flock som inte har samma rörelsemönster som resten av flocken är farlig för flocken. den får allas uppmärksamhet och lockar till sig rovdjur.
Helt naturligt att flocken lämnar denne/jagar bort denne.

MEN jag kan inte säga om det var just så i eran situation, för våra dagens tamhästar lär sig också hantera moderniteten, eller hur man ska säga.

Dom vet oftast att dom är i en hage, dom vet ungefär vilka tider dom får mat, dom vet när dom ska få gå ut och in på morgon och kväll, dom vet när det är arbete gå gång osv...
Så det är svårt att avgöra. Men eftersom era hästar går på lösdrift så kan det ju faktiskt vara så. Då har dom mer ansvar för sig själva och kan ta fram sina drifter.

Tack båda två. Tydligen så var hästen påväg efter ägaren när alla tre andra hästar (även min snälla) började jaga henne - och hon lyckades tydligen springa en bit.

När ägaren jagade undan hästarna så upplevde hon nästan att hennes häst var glad, hon reste sig en aning och verkade leka. Hon kunde inte heller minnas att hästarna såg aggressiva ut. Men samtidigt undrar jag om en så illa däran häst skulle uppskatta lek.

Jag är lite förundrad faktiskt. Det känns inte som om tamhästar brukar reagera så mot en skadad häst. För trotts att de har 28 hektar hage och inte rids (förutom min) så har de ändå levt majoriteten av sitt liv i stall med rutiner och allt.

När ägaren pysslat om hästen, när jag var där, och släppte henne i boxen igen, så prejade hon sig ut igen så de fick ta ut henne och vända henne för att ta in henne igen - hon ville antagligen ut i hagen igen. Hon är stark fortfarande. ;) Så hon kan inte ha kuvats direkt av de andra hästarna.
När jag tog in min häst märkte jag också att ranghöga stoet, i hagen, blev lite upprörd och kom genast till grinden när jag släppte ut honom igen. Hon hade gnäggat lite när jag tog in honom tidigare också.

Hästen mår iaf relativt bra. Hon äter och vill ut i hagen igen. Hon går tveksamt men står iaf på alla fyra. I morgon kommer vet ut och tar muskelprover. Har vi tur så är det bara en rejäl sträckning och lite blodutgjutningar som skapar stelheten i hennes bakdel, vilket inte är så konstigt. Jag tror att det ordnar sig för henne. :bow:

Fler tankar om detta är välkomna!

Lägger till att idag gick hästen mycket bättre och kunde skos. Hon ska få komma ut i antingen sjukhage eller stor hage med sällskap i morgon. Vet var ute och sa att hon kunde gå ut men inte fick halka igen = broddar på alla fyra.

Det verkar som att det blir ett lyckligt slut på detta. :bow:

Jag vet att jag har blivit påhoppad en hel del för mina synpunkter på lösdrift och detta är alltså en av nackdelarna.......
Som flera påpekat i de trådarna så kan en orsak till att hästar inte går in i ligghallen vara just att de inte tillåts av hästr som är högre i rang.
På en mindre yta som en ligghall ändå är måste de stå närmare de högre hästarna än vad som är accepterat och behagligt. Det stressar dem. De väljer att stå ute och frysa eller bli blöta. jag tvekar inte om att det fungerar med en flock på två hästar. Men är det mer riskerar man detta.
I dessa trådar tjatas om hästars naturliga beteende men många verkar inte känna till särskilt mycket om just detta.
Ja, det är naturligt att jaga bort en sjuk individ. Det gör hästar. En hästflock fungerar som en flock i frihet. På den punkten tror jag inte generna ändrats genom aveln. Man har inte försökt avla bort detta, nämligen. Däremot har man avlat på ädlare hästar, känsligare hästar, hästar som inte är rustade för storm och blötsnö. De har inte de fysiska förutsättningarna idag på samma sätt som raser som russ, nordsvensk mm.

MEn alltså, för att ha lösdrift (för lämpliga raser) bör man känna till hästars flockbeteende och kunna läsa av. Det har ni tyvärr uppenbarligen inte kunnat. OCh ni är inte ensamma. Att de ser "glada" ut när de jagar, ja hästar har öronen framåt även när de dominerar och ställer ordningen tillrätta. Det kan nog se lekfullt ut ibland.
Att hästen ville ut är väl inte konstigt. Den är en del av flcoken, skadad eller ej. Den har sin plats som lägst i rang men vet inget annat, för den är det naturligt och självklart blir den då otrygg och vill ut igen.
Nu vet ni varför den hästen inte går inoch söker skydd och kanske ska ni då fundera över andra typer av skydd, där de kan stå med "rätt" avstånd till varandra men i kontakt med varandra.
Har man tex en väldigt stor naturhage med täta trän i klungor (vilket ofta är förutsättnignarna om de verkligen "lever fritt" så kan de stå på lagom avstånd från varadnra under olika trän, med träd som skydd mellan sig och säekrhetsavstånd.
Kom ihåg att både den ranghögre coh den lägre har helt klart för sig hur långt det ska vara mellan dem.

Tusen tack för ett intressant svar!
Härligt att höra en annan åsikt om detta med lösdrift.

Ska kanske först börja med att säga att vi har två hagar till dessa 4 hästar som tillsammans är runt 30 hektar (det är öppet imellan så att de kan använda båda hagarna). Ca hälften av detta är skog. Där stog de ibland på nätterna under höstperioden, numera står de på öppna ytor. Ligghallen rymmer enl. mått 8+8 hästar = 16. Den är nämligen avdelad, med två ingångar till varje del. Mycket högt i tak.

Jag håller med om att de med stor säkerhet inte lekte. Jag ville bara lägga till det så att alla fick chansen att utgå från exakt samma information som jag.

Jag tvivlar dock på att stoet vaktar ligghallen - de har stått i den ena en gång och då var stoet utanför och de andra två stona inne + min valack ute. Ranghöga stoet visar aldrig själv något intresse av ligghallen (har aldrig gjort) och tidigare har de varit lite rädda för den - iaf min häst - pga av att vi byggt där och det är såklart underligt att gå in där efter som att det är lite ovant. Men jag kan såklart ha fel, jag är inte där 24/7 och det händer mycket som jag inte ser.

Dessutom är det svårt att avgöra om det ranghöga stoet är en självklar ledare - därför skriver jag inte heller "ledarsto" utan "ranghögt sto". Här får du gärna komma med åsikter.
Hon har alltid varit en lite tjurig häst när det gället mat (endast kraft), men i övrigt har man kunnat byta hagkamrater till henne hur som helst etc. Hon träffade min häst första gången när jag släppte honom lös att springa och hon råkade stå en bit bort. De nosade och började klia varandra på manken innan jag ens hann reagera. Där mös de tills vi hämtade dem. När de sen släpptes ihop tittade hon inte ens på honom. Vi väntade, men inget hände.
En ny häst släpptes in någon månad senare (den ranglåga). Inte en enda hint från stoet mer än att hon tittade en smula. Efter det har det varit helt lugnt. De äter ur samma foderhäck (vi har små häckar så de har en var), står nära tillsammans och bråkar inte om något.

Däremot vet jag att alla hästar oftast går undan för henne när hon vill ha deras foderhäck. Men inte alltid. Det ranglåga stoet går dock undan för alla alltid. Innan de knappt börjat gå mot henne och så har hon varit från början.

Dessutom följer de inte det här ranghöga stoet. Det är min valack som de verkar gå efter och vänta på när han försvinner ur hagen. Han har dock alltid varit mycket populär hos andra hästar och brukar bli ropad efter. Han har också bett henne gå undan och hon har lytt. Däremot med något bakåtstrukna öron sist - kan detta ha betydelse?

Jag upplever att de väntar på den skadade hästen. De tittar gärna mot stallet och gnäggar ibland - har aldrig hänt förut. Min häst är också mycket nyfiken på henne och vill ovanligt gärna komma in sen dagen då hon skadade sig. De står också oftare vid stallet eller grinden nu än vad de gjorde förut, upplever jag. Nu har hon fått komma ut i hagen bredvid och jag har tyvärr ännu inte sätt hur våra hästar svarat på detta. Stoet själv tycker nog att det är ganska trist att stå inne. En känsla mest. Och jag har märkt att hon tuggar mycket på halmen.

Nog anser jag ändå att lösdrift är ett bra alternativ - änsålänge. De har skogen som de haft om de varit fria hästar, och de täckas så att de inte blir blöta (även om jag tror att de klarat sig utan täcke). Ligghallen är mest för reglerns skull, och sen tycker jag att man ska ge hästarna mjligheten att gå in efter som att en del vill det. Det är två vbl, ett fbl och en tinker (utan täcke). Ingen har givit några tecken på köld eller varit blöta. De vill inte gå in - förutom min som gärna följer med mig in när jag ber honom - och de är finfina i hull, päls och hälsa. Däremot är de väldigt sociala och vill gärna vara med en när man är i hagen.

Häromdagen gick även de installade hästarna ute en natt tror jag. De vägrade komma in, vilket händer ofta just nu. Och det var både snö, blåst och minusgrader. Jag tänkte även hämta dem själv när de andra givit upp och gått in och de lät sig snällt fångas, men när de såg att jag skulle ta in dem stegrade den ena och den andra slängde sig bort. Jag hade inga grimskaft och gav upp utan att försöka mer psykologiskt. Visst hade jag kanske kunnat ta kommandot och få dem att följa mig in, men varför?

Ännu är jag inte riktigt övertygad av dig. Dina ord stämmer inte överens med min verklighet. Jag är själv mycket intresserad av hästars beteende och utgår själv från det jag vet om hästar när jag hanterar min häst. Men jag är ingen häst och kan inte säga att min upplevelse av dem är densamma som deras verklighet. Därför tar jag gärna lärdom av dig, om du har logiska försklaringar på det du säger.

Skriv gärna igen! :bow:

Tack för ditt långa intressanta svar, jag ska gärna svara, men vet inte om jag kan utveckla helt just nu, lite ont om tid men ville i alla fall svara.
Det här med hur hästarna beter sig i flocken är jag jätteintresserad av utan att vara expert, förlåt om det lät så:o Ibland låter det annorlunda när man skriver än man tänkt sig, ser jag när jag läser mina egna inlägg. Låter hårdare än jag menar. Ska försöka undvika det.
Jo jag tror att de alltid vill ha hela flocken tillsammans, med sina respektive roller som alla är klara över. SÅ att de längtar itll varandra är helt naturligt.
Jag har studerat det här i egna flockar (vi har haft upp till 9 hästar ihop, inte lsödrift men väl ute dygnet runt maj-september, unghästar längre.) och i andras flockar. Inte minst ridskolan där jag jobbade en del 5-6 år där de släppte alla 30 rätt ut från stallet varje morgon.

Det är jätteintressant att studera hur de beter sig och många gånger tar det lång tid att förstå varför de gör på ett visst sätt och vem som egentligen står över vem. Tex så är det inte den som jagar efer andr amed öronen bakåt som är mest ranghög eller ledare. Den "vill upp" men är inte ledaren. "LEdaren" behöver sällan markera sig, genom bråk. Alla vet vem som går undan för vem. Det är bara om den mest ranghöga blir provocerad som "klorna" kommer fram. En provokation kan vara att en mycket ranglåg kommer för nära i en viss situation. Eller inte makar sig fort nog vid höhäcken.
Eller om en ny häst inte inordnar sig eller håller "rätt" avstånd innan den är accepterad. OCh det "rätta" avståndet kan vara 50-100 meter.

När den mest ranghöga är med kan andra liksom på "uppdrag" jaga den som är lägre i rang. I en annan konstellation, där man tar ut den högste kanske den som jagat tidigare kan gå intill den lägre utan problem.

Oj, jag känner att det här blir svamligt eftersom ajg är lite stressad, vet inte om du förstår. MEn det går ut på att veta var man har alla i rlealtion till varandra för att förstå hur de reagerar i olika situationer.
En ranglåg häst är livrädd för att gå in på de högres område. OM det är ligghallen eller annat.
Vissa hästar kan stå stelfrusna och eller vara vrålhungriga men står den högste av 5, 10 eller 30 hsätar ivägen går den inte till maten/boxen, hellre dör den. OM du leder den kan den bli urstressad och så fort du då släpper kan den fara iväg i panik om det vill sig illa.

Allt är inte så tydligt, mycket sker utan att vi märker det alls för ordningen är fastställd (om de känner varandra) och då behöver de inte tjafsa om det så mycekt.

En skadad häst kan bli jagad, och jag har sett den vänliga flocken som trivdes så bra ihop, plötsligt jaga bort en kompis (och släkting) när hon kom för nära, då hon hade ett fult varigt sår som fick henne att gå illa och må dåligt. Plötsligt gällde avstånd. För att hon som sjuk var ett hot mot flocken och därför offrades till vilddjuren:crazy:
Återkommer gärna. Kom ihåg att det är egna studier och synpunkter, säkert finns de som tycker annorlunda.

Det jag menar är att lösdriften måste vara gjord utifrån sånt här så att det finns möjligheter för alla att få skydd utan att behöva stå inträngd med någon man inte törs sstå inträngfd med.
Kan jämföra med hundar, vår hund skule åka bil med sin ranghöga pappa (i burar intill varadnra) MEn vår lilla som nte fattade att gallret skyddar satt spikrak och helspänd hela tiden utan att våga titta på pappan eller röra sig (provocera.) Pappan såg lugn och snäll ut men skenet bedrar. Vår hudn var helt slut efter resan .

Senast ändrad av en moderator:

Det kan ju också ha varit så att den nu skadade hästen normalt går undan från den ranghöga på mycket små och fina signaler- denna gång gjorde hon inte det eftersom hon var skadad och hade ont villket den ranghögre tog som en utmaning och att det var dags att sätta henne på plats ordentligt.
Sen kan det ju vara så att även om hon är ranglåg har hon en viktig funktion i flocken varpå de saknar henne när hon inte är där.
Bara en tanke som kom när jag läste vad du skrev.

Tack igen. Du får saker att klarna, eller rättare sagt ger mig bekräftelse på mina egna funderingar. Jag förstår precis vad du menar.

Jag är fullt medveten om att en bra ledare mycket sällan visar tecken på aggressivitet eller bråk. Det har jag sätt så många gånger men är också en anledning till varför jag ibland blir lite konfunderad över hästar och deras positioner. När en häst får vem som helst att flytta sig från maten eller annat, men också är en mycket "bråkig" individ som är aggressiv mot andra hästar så som vi ser "aggressiv". Av detta har jag dragit slutsatsen att det antingen beror på att alla hästar ännu inte är helt trygga med flockmedlemmarnas alla positioner - att rangotrdningen fortfarande bearbetas och flyttas runt. Också att hästarna inte agerar riktigt så som vildhästar, med ett liv i frihet bakom sig, gör. För att de helt enkelt har andra erfarenheter/mindre erfarenheter. För även om de finns instinter så spelar erfarenheter roll för alla individer - det tror jag.

Min häst lägger dock sällan öronen bakåt för någon, och inte heller när han ber andra flytta sig. Sist gjorde han det dock.

Ingen av hästarna är rädda för ligghallen nu vad jag förstår. När jag är där och pysslar ibland så kan någon eller några komma förbi och titta vad jag gör, smaka på halmen och bara vara sociala. Kanske finns det något mer i det än jag kan se. De passerar den också när de ska in i andra hagen, vilket de gör på egen hand ibland.

Jag tycker att vi har ungefär samma tankar. Däremot vet jag inte om jag håller med formuleringen "livrädd för ledaren", men du menade kanske inte så som jag upplevde det. Såklart kan det vara så men jag har fått en annan syn på vad en ledare är och relationen till den. Jag tror att det handlar om förtroende och inte om rädsla. Men du får gärna förklara om du inte håller med.

Nu stänger de lokalen här så jag måste sluta. Tack igen för ett bra inlägg.

Hej!
Tack själv! Visst är det spännande att studera det här och försöka förstå hur de fungerar tillsammans, med kommunikation som vi inte ens uppfattar.
Med "livrädd" (larvigt uttryckt håller jag med om) så menar jag att de VET så himla väl själva vad som gäller ( när de är klara över sina roller med varandra) så att om vi tvingar dem till något som är onaturligt för dem, tex att ta ut en hink kraftfoder till en ranglåg och driva undan de andra för att den ska få äta, då blir den ranglåga stressad och mår inte bra. BNättre att ta ut den ur hagen, en bit bort och låta den äta. (Bara ett ganska enkelt exempel). De vet att de "gör fel" och stressas av det. Tex att hunden satt så nära sin pappa fast det inte alls var okej, det var vi som "tvingade" honom och han var rädd för straffet förstås, och förskte "inte synas" dvs inte möta pappans blick, inte låtsas se honom alls, trycka tätt intill bortre väggen i sin bur.

Samma med en valack hos en kompis, som var livrädd för hingsten.
Ägaren ställde valacekn i en box bredvid hingsten medan hon mockade sin hästs box och den kraken stod där och tryckte intill bortre väggen och sneglade (utan at titta rakt på) mot hingsten och såg ut som om han förskte säga "det är inte min idé jag vill inte vara här".

OCh jag håller med om att erfarenheter spelar roll. De kan ju ha varit väldigt utsatta och bär det med sig, vilket kan påverka lugnet i hela flocken ibland eftersom de andra kanske inte förstår beteendet.
Ang att de går undan för den aggressiva så har jag märkt att den riktigt ranghöga kan "tillåta" sig att inte gå in i strid för allt hela tiden, och låta någon annan "som vill upp" mucka utan bry sig. Men om det verkligen gäller och någon går för långt, så kan den riktigt ranghöga blixtsnabbt markera ordningen för den uppstudsiga för att sen lugnt vända ryggen till och beta vidare. De ställer sig över striderna inom flocken. OCh utmanas sällan.
Man kan ju bla se på hur en häst närmar sig de andra vilken rang den har i förhållande till den hästen.
Men ang ligghallen så menade jag från början att det är när man tvingar en ranglåg till något den egentligen "inte får" som det kan bli stress och problem (med skador som följd) Om de själva går frivilligt in så är det en annan sak, då bedömer de ju att det är ok (och vet att de har vägen fri att dra om det behövs)

Kul att diskutera, det blir långt ...... nu hinner jag inte heller mer!:smirk:

Nu förstår jag mycket bättre hur du menar. jag har inte riktigt tänkt så efter som att jag hela tiden strävar efter att vara den högsta av de högsta. Jag är fullt medveten om att ingen häst än ser mig som dess ledare, men på något sätt tror jag mig ändå har mer inflytande när jag går in i en flock med hästar jag känner väl. Det säger ju emot sig självt. Anledningen till mitt stora inflytande är nog snarare att de ser mig som ett rovdjur och inte en stark hästindivid. Samtidigt så är min häst väldigt trygg med mig och oavsätt vilka hästar han är med så vågar han göra som jag säger.

Detta började när jag just fått honom och han hamnade i en hage med en häst som rent av attackerade de hästar som blev hämtade samt människan. De andra löste detta genom att ta med spö varje gång de hämtade sin häst. Jag gick istället in och försökte kommunicera med hästen så att jag kunde respektera honom, och han mig. Om jag förstår honom och han mig så inger det också en undermedveten respekt. Min häst var nu redan rädd för att hämtas dock och han tyckte att det var väldigt obehagligt att gå med mig in. Men när han såg hur den här hästen respekterade mig och håll sig undan på mina signaler så kunde han lugna sig. Hästen försökte mycket sällan gå på oss efter det men när han ändå gjorde försök så rörde min häst inte ett öra, för att han visste att jag alltid hann gå imellan i tid. Nu kan man diskutera om detta var rätt eller fel av mig men det var mitt sätt att lösa problemet på bästa sätt för alla. Ingen av hästarna var synligt agressiva eller stressade och min häst ville nu följa med mig in. Kan tillägga att detta var en mycet ranglåg häst som haft beteendeproblem hela sitt liv - hans ägare köpte honom som föl och började syssla med "nh". Jag vet inte om det var det som var problemet.

Iaf så innebär detta att oavstt vad så kommer min häst när jag ber honom (om han vill förstås) och han äter lugnt fastän det ranghöga stoet står bredvid. Att mata i hagen går inte att göra enligt de andra h.ägarna, då hon tom sparkat efter dem när de givit någon häst kraft i hagen. Vet inte varför jag fick göra det så ostört. Däremot matar jag i regel inte hästen i hagen pga att det är dumt att sukta de andra och att jag samtidigt ändå alltid tar in honom varje dag.

Som sagt strävar jag ju, som andra, efter att vara den ledande individen för hästarna jag känner. Att de, när jag kommer dit, accepterar att jag tar kommandot och litar på mig. Men samtidigt kan man ju fundera över hurvida detta eg är möjligt. Och självklart är jag medveten om att även om det var det, kanske jag aldrig lyckas.

Du öppnade lite nya tankegångar för mig, jätteroligt! :)

tintilar skrev:
Nu förstår jag mycket bättre hur du menar. jag har inte riktigt tänkt så efter som att jag hela tiden strävar efter att vara den högsta av de högsta. Jag är fullt medveten om att ingen häst än ser mig som dess ledare, men på något sätt tror jag mig ändå har mer inflytande när jag går in i en flock med hästar jag känner väl. Det säger ju emot sig självt. Anledningen till mitt stora inflytande är nog snarare att de ser mig som ett rovdjur och inte en stark hästindivid. Samtidigt så är min häst väldigt trygg med mig och oavsätt vilka hästar han är med så vågar han göra som jag säger.

Detta började när jag just fått honom och han hamnade i en hage med en häst som rent av attackerade de hästar som blev hämtade samt människan. De andra löste detta genom att ta med spö varje gång de hämtade sin häst. Jag gick istället in och försökte kommunicera med hästen så att jag kunde respektera honom, och han mig. Om jag förstår honom och han mig så inger det också en undermedveten respekt. Min häst var nu redan rädd för att hämtas dock och han tyckte att det var väldigt obehagligt att gå med mig in. Men när han såg hur den här hästen respekterade mig och håll sig undan på mina signaler så kunde han lugna sig. Hästen försökte mycket sällan gå på oss efter det men när han ändå gjorde försök så rörde min häst inte ett öra, för att han visste att jag alltid hann gå imellan i tid. Nu kan man diskutera om detta var rätt eller fel av mig men det var mitt sätt att lösa problemet på bästa sätt för alla. Ingen av hästarna var synligt agressiva eller stressade och min häst ville nu följa med mig in. Kan tillägga att detta var en mycet ranglåg häst som haft beteendeproblem hela sitt liv - hans ägare köpte honom som föl och började syssla med "nh". Jag vet inte om det var det som var problemet.

Iaf så innebär detta att oavstt vad så kommer min häst när jag ber honom (om han vill förstås) och han äter lugnt fastän det ranghöga stoet står bredvid. Att mata i hagen går inte att göra enligt de andra h.ägarna, då hon tom sparkat efter dem när de givit någon häst kraft i hagen. Vet inte varför jag fick göra det så ostört. Däremot matar jag i regel inte hästen i hagen pga att det är dumt att sukta de andra och att jag samtidigt ändå alltid tar in honom varje dag.

Som sagt strävar jag ju, som andra, efter att vara den ledande individen för hästarna jag känner. Att de, när jag kommer dit, accepterar att jag tar kommandot och litar på mig. Men samtidigt kan man ju fundera över hurvida detta eg är möjligt. Och självklart är jag medveten om att även om det var det, kanske jag aldrig lyckas.

Du öppnade lite nya tankegångar för mig, jätteroligt! :)

Hej!
Ska försöka att inte bli så långrandig den här gången:o

Jo men precis! För din häst såg att du står över den andra i rang och då är det lugnt. Då är det helt okej i hans hästvärld att det du säger går före. Och även för den andra. Den ifrågasätter inte att du gör vad du vill och då kan den inte flyga på dins häst (fast den gärna skulle vilja)

Jag tror ju att genom att studera det här så blir man en bättre "hästmänniska" inte bara när man hanterar hästar en och en utan också flera tillsammans och det missar många tycker jag.
Sen tycker man sig ha förstått hur det fungerar och så plötsligt gör någon av dem något man inte fattar och så får man försöka ta reda på mer det finns NÄSTAN ALLTID en logisk förklaring ur hästperspektiv. Undantagen är ett par hästar jag träffat på som inte gått i hage med andra sen de var små, och i det ena fallet dog mamman och den föddes upp av människor helt och hållet. De har inte fattat nånting av de andras beteende och vet inte hur man gör, (som vissa människor som inte fattar sociala koder) men det brukar bli bättre efter en tid med andra, men kan vara tufft. Har träffat en valack som var galopphäst, (den vars mamma dog) och det tog mycket lång tid innan han lärde sig att förstå andra hästars signaler. Så visst har erfarenheterna också stor betydelse.

Jätterolig diskussion! Tack!

Senast ändrad av en moderator:

Jaha. Jag kan väl inte kalla mig expert men vem kan väl det. Jag hat haft häst i 20 år och alltid strävat efter att låta hästarna ha ett så naturligt beteende som möjligt. Så... Att en skadaad häst blev "Attackerad" förbryllar mig. Min erfarenhet är att en flock tar hand om varandra och "skyddar varandra". Har själv varit med om att min häst (som är och var väldigt ranglåg) gick med en folkilsken häst. Jag skulle ta in min häst och precis när vi stod vi grinde kom den ilskna hästen och försökte gå på mig. Min häst (tack och lov) gjorde allt för att gå i mellan så att jag han undan. Hon fick tyvärr ta emot ett par sparkar men tvekade inte för att skydda mig. Detta går väl emot min teori om hästars beteende men jag tror att den "folskinlska" hästen aldrig lärt sig att den har en lägre rang en människan och därför försökte gå på mig för att "testa" sin rang.

Har själv uppfostrar 2 föl och tagit just denna fight om att vi människor alltid står högre än människan- Tyvärr finns det männskor som behandlar hästar som just mäniskor och inte som hästar och då får vi dessa problem med sk folksilskna hästar.

Ja, det här är verkligen en intressant tråd. :)
Tack för att ni orkat skriva så långa inlägg om era funderingar.
Jätte roligt att läsa.
Det har kastat lite ljus på hästbeteende som jag tidigare funderat över. :bow:

Va skönt att den klarade sig iaf! :idea:

Det finns orsaker till allt - och alla hästens beteenden har en förklaring.

Ägaren till hästen som var skadad har tidigare också fått den tråkiga erfarenheten av att hitta en häst allvarligt skadad i hagen - med brutet ben där benpipan gick rakt ut ur benet. När hon fann hästen stod alla de andra kring honom (tror att det var en valack) med sänkta huvuden som om de försökte hjälpa/få upp honom - om jag förstått hennes beskrivning rätt.

Mao. så finns det saker som talar emot att de är "elaka" mot en skadad individ. Men vem vet hur omständigheterna såg ut ur hästarnas synvinkel och vad för livserfarenheter dessa hästar hade. De var dessutom inte utegående hästar utan installade vilket jag tror gör en viss skillnad.

Jag märker att det är stor skillnad på hästarnas beteende när de nu går ute dygnet runt. Denna förändring har jag inte lagt märke till vid sommarbetesperioder utan första gången nu när de gått på lösdrift ett antal månader (och de gick på bete några månader innan dessutom). De förflyttar sig annorlunda, är vaksamma på ett annat sätt och tyr sig mer till varandra. De kommunicerar oftare (för mitt öga synligt) med varandra.

Även vid de senaste ihopsläppet med nya hästar så märker jag stor skillnad mot hur de betedde sig de två gånger de första fyra hästarna släpptes ihop. Jag satt igår i säkert en halvtimme och bara antecknade deras beteenden - då det nyligen som sagt släppts in tre nya hästar. De är mycket tydligt hur de struktureras av den ranghöge och hur en del stöts ut ur flocken. Mobbing. Väldigt intressant.

Att hästar i vilt tillstånd jagar iväg en skadad individ är ingen nyhet för mig. Det är något jag hört förut och det finns dessutom en klar logik bakom. Däremot så kan jag också tänka mig att om nu det här stoet gick in i ligghallen medan det ranghöga stoet sa ifrån, så kan hon också ha försökt "uppfostra" henne efteråt och därför jagat henne trotts att hon var skadad. Däremot så tvivlar jag en aning på att det var så, men jag ska nog fråga hästägaren om de andra hästarna. Om de befann sig i närheten, verkade följa dem, etc.

Jag har också observerat det, efter att mimini gav mig teorin, igår när jag hämtade min häst - som för övrigt inte vill följa med in för tillfället - att den nu ledande hästen (vilket är mycket tydligt vem det är) la öronen bakåt när jag tvingade min häst att gå fastän han inte ville. Detta trotts att min häst för tillfället inte får vara helt med i gruppen för stona som tagit beslag på ledaren (som för övrigt är en valack). Denna ledaren har stor koll på vart alla hästar i hagen befinner sig. Jag kan ha misstagit mig men det var lite underhållande att han gjorde just så. Med det lämnade jag hästen kvar i hagen för att sen få mig en kall men intressant stund av observerande.

Jag utelämnar i stort sätt inga möjligheter och ställer mig inte för någon speciell åsikt. Däremot kan jag vara mer eller mindre skeptisk och därifrån utgår jag och försöker få svar på det som verkar tveksamt. Därför säger jag inte att någon här har fel utan jag uppskattar alla tankar och erfarenheter som jag får ta del av.

Låt inte tråden dö nu, SKRIV! ;)

Ja den här tråden gillar jag också, eftersom jag tykcer om att studera hästars beteende.
En sak som jag har funderat på apropå hur hästar beter sig i en flock, vad som är erfarenhet och vad som är instinkt osv: Jag har alltid haft en känsla av att vissa hästar (oavsett ras, även fullblod som avlats av människor i många hundra år) har en större grad av känsla för överlevnad och urinstinkter. Är det någon annan som har funderat på det?
Vissa hästar, (bla min gamla fullblodsvalack) skulle man kunna släppa i skogen på hösten och hämta in på våren och han skulle ha hittat sätt att tackla naturen och överleva. Det är jag helt säker på. Gammelstoet samma sak. Det är en kombination av egenskaper som vissa har.
Sen höjs det när de går mycket ihop som tinitlar skriver, det tror jag också.
Men vissa har det oavsett hur de lever, medan andra är väldigt mycket "tamdjur". Min känsla är att de inte skulle överleva en dag (eller natt)på "egen hand", utan en människas vårdande hand.
Dessa som ahr mer instinkter verkar också uppföra sig mer som man läser att vildhästar i flock uppför sig. De har alla beteenden och reaktioner som en vild häst skulle ha, tex mot andra hästar.
Har någon annan tänkt på det? Eller låter det bara skumt?

Just nu har vi fö en väldigt dominant valack i hagen som inte tål att man hämtar någon annan häst. Han går emellan med mycket dominant uppsyn (upprest hals, fast blick, öronen hårt ställda framåt) och då vågar inte ens min tjej som brukar komma springande komma ända fram till mej. Jag viftar iväg honom och då kommer hon smygande men alla har koll på var han är och vad han tycker. Han blir mycket irriterad på mej men törs inte göra annat än cirkla som en fluga för att hindra henne från att gå med mej.
När jag väl är framme vid henne och sätter på grimskaftet trycker hon huvudet mot mej som om hon tror att det skyddar henne.
Jag låter henne gå ut genom grinden medan jag håller undan honom och ajg märker hur lättad hon är när hon kommer utanför och jag har stängt. Så hon fattar att grinden är ett skydd!

Hon är själv kaxig annars, så jag är ovan att se henne så försiktig.
Valacken blir mycket irriterad när någon stör hans ordning genom att "stjäla" en häst. Det har gått så långt att så fort han ser mej kommer han störtande för att vara först och därmed hindra de andra från att komma fram och bli hämtade.

Ang det första i inlägget om instinkter tror jag dock att den valacken är en sån som skulle vara ehlt handfallen om han lämnades åt sig själv att försörja sig i naturen. Medan stoet och ett annat sto lugnt skulle strosa runt och äta av naturen och gå in under en gran när det regnade. Det hanldar om fullblod och halvblod i det här fallet.

Jag förstår vad du menar och håller med om att hästar förstås kan ha olika mycket vildhäst i sig. Vad det beror på är kanske oklart än men jag kan tänka mig att hästens personlighet spelar mycket in. Hästens sätt att uppfatta och reagera på saker från början lär honom ju hur världen fungerar.

Jag ser egentligen ganska sällan hästar agera som de "ska" enligt teorin. Därför har jag också varit väldigt öppen med dessa teorier och tagit dem med en nypa salt. Men när jag nu ser på våra hästar så är det så klockrent att man kunde tro att det var någon som lärt dem att agera som de gör för att övertyga mig.

Den här valacken som nu går med dom har bara varit valack i 10 månader och det är säkert därför hans karraktär är så attraktiv för de andra. Han har dock, pga av detta, inte gått med andra hästar under många år (han är nu 11) utan har stått själv i egen hage. Ändå agerar han precis som en häst gör enligt teorin och mycket mer logiskt än de andra hästarna gjort som gått med andra hästar i hela sina liv. Jag gissar att det kan ha att göra med att denna valack är så tydlig (kanske en bra ledarindivid), och att hästarna kanske tidigare inte har fått såna order som de får av honom, tidigare. Att han är den första riktiga ledarindivid de haft och accepterat, och därför har de här beteenderna inte visats tidigare från deras sida.

Det ger en också en tankeställare om hur mycket hästarna faktiskt har i sig och inte bara lär sig av varandra. Troligen har han dock gått med andra unghästar som liten men han har aldrig gått på lösdrift eller annat och han togs ganska tidigt med tanke på att han föddes på travstuteri och gick både monté och trav innan han pensionerades.

Redan från andra dagen har den här hingsten strukturerat upp hela flocken och han ser varända rörelse. När jag kom såg jag en av hästarna ligga ner i hagen vilket jag inte sätt en enda gång sen de släpptes ut - dessutom var det det ranghöga stoet jag pratat om. Hon låg lugnt intill valacken och det andra stoet som båda stod och såg sig omkring i godan ro.

Han sa tom åt det ena stoet när hon ville mota bort min häst från deras revir, och hon slutade genast så att min häst kunde komma till dem och hälsa.

Det är mycket tydligare att tolka den här flockens beteende än det varit tidigare. Kanske för att den nu har det som man utgår ifrån när man bedömmer en flocks beteende - en bra ledare. Men sen ska jag inte säga att det är så, det är bara en teori som allt annat. :cool:

Just sån var en fullblodsvalack vi hade (den som hade överlevt vintern i skogen om han tvingats). Han var en supertydlig ledare. kanske därför jag fick se så mycket av naturligt beteende som gjorde mej intresserad.
Han gjorde aldrig något för att bli ledare. Han bara var det. Iböand gjorde han (som var så snäll) saker jag blev chockad av. Tex:
En sommar kom ett nytt sto på bete som bott bara någon kilometer bort. Hon längtade hem till sin gamla flock och sprang som en dåre utmed staketet åt det hållet. Helt ointresserad av våra hästar.

Jag trodde att han skulle vara snäll och bjuda in henne, sto som hon var. Men han var elak:eek: Jagade henne bort från flcoken. Han jagade själv första gångerna. Sen tittade hanlugnt på medan de andra i flocken tog över jagandet och höll stoet borta. Jag tyckte så synd om henne:crazy: Mycket arg på valacekn. SKämdes över honom. :o
Men efter någon dag eller kanske två, började stoet undergivet komma närmare. ´Hon uppförde sig som om hon var brunstig på ett sätt. Kröp för valacken verkligen. Och då var allt okej. Plötsligt fick hon vara med. Ingen jagade henne längre.

Fick förklaringen att eftersom hon ville bort och nonchalerade våra hästar så hade hon inte visat att hon underordnade sig ledaren. Därför stöttes hon bort. "Kom igen är du är snäll" ungefär. Hon visste sen vad som krävdes för att bli acccepterad och gjorde det.

Då insåg jag (igen) vad lite jag förstår av beteenden och att man ofta lägger sig i på ett dumt sätt.

En annan gång kom han till en ny flock. De var mycket sammansvetsade. Han klev in och bara fanns där. Och plötsligt efter någon dag ser man att han ahr tagit över ledarskapet. Utan en enda synlig strid.
Men värre var att ett av stona inte repsekterade honom eller brydde sig. Hon saknade en häst som man fått ta bort hastigt och som hon levt med hela sitt liv. Hon stod ensam vid grinden coh ropade efter kompisen. Världesn snällaste goaste häst. Och henne jagade han på samma sätt. :eek: Hans nya drabanter gick emot sin gamala kamrat som de känt hela livet och jagade henne med liv och lust så fort hon kom nära. Tills hon kom krypande.....för att få vara med.
Det var samma sak´, insåg jag. Han krävde som ledare hennes uppmärksamhet och underordning. Hon var upptagen av annat och det tolererade han inte. Antagligen pga omsorg om flockens överlevnad, då måste alla lyssna på och respektera ledaren.

Jag har massor av såna exempel som man inte fattar som människa men som om man läser om vilda hästars beteenden får sin förklaring.

Och jag håller med om att en sån tydlig individ som har allt det väldigt naturligt lockar fram det hos andra, kanske gör det dem trygga?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 174
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma som jag aldrig ställts inför förut. Jag känner mig irriterad och förvirrad då det som är bäst för min häst...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 098
Senast: Marty
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar