Vårföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ingen igångsättning än för mig! :banana:

Mirakulöst var mitt blodtryck nere på 130/85 idag vilket inte är nåt onormalt ens.

Fast när jag sa att jag fortfarande jobbar tittade hon på mig som att jag är dum i huvudet och frågade om jag "tänkt göra det tills värkarna börjar eller?"

- Ehh, ja, det hade ju varit praktiskt, tyckte jag.

Då tittade hon på mig som att jag var dum i huvudet igen och så sjukskrev hon mig.

Trist... :wtf:
Är det risk för havandeskapsförgiftning som du blev sjukskriven för?

Rent fysiskt hade jag kunnat fortsätta jobba heltid fram till förlossningen, men för min del var det jätteskönt att kunna börja varva ner, jobba lite grann (och få uppleva att jobbet klarar sig bra utan mig) och få styra min tid helt själv. Jag var hemma 2 veckor (varav 5 dagar var påskhelgen då vi var hemma båda två) innan förlossningen startade.

Hoppas att det kommer kännas ok med sjukskrivningen och vad skönt att du slapp igångsättning!
 
Hur klarar dina bröst att inte amma på hela natten? Jag tycker att mina blir sprängfyllda med mjölk om det går lite längre än vanligt mellan amningstillfällena.
Samma här, men trots amning på natten. Aj aj aj
Hur klarar dina bröst att inte amma på hela natten? Jag tycker att mina blir sprängfyllda med mjölk om det går lite längre än vanligt mellan amningstillfällena.
Samma här och då behöver det inte gå länge ens mellan tillfällena. Det är inte skönt.
 
Samma här, men trots amning på natten. Aj aj aj

Samma här och då behöver det inte gå länge ens mellan tillfällena. Det är inte skönt.
I natt prövade vi napp vilket innebar att H sov från halv två till halv sex då jag väckte honom eftersom mina bröst var så fulla med mjölk att de kändes stenhårda.

Någon som har tips på bra märke/modell på amningsBH? Jag köpte två enkla på HM och hade med till förlossningen. Gick upp två storlekar i både omkrets och kupa, men det räcker inte alls nu när mjölken runnit till.
 
Hur klarar dina bröst att inte amma på hela natten? Jag tycker att mina blir sprängfyllda med mjölk om det går lite längre än vanligt mellan amningstillfällena.

Fick början till mjölkstockning första veckan när hon chockade dom med att inte äta. Nu har dom vant sig. Dom är sprängfyllda men jag får inte ont iallafall så det går bra. Men det läcker och jag får ha många inlägg i bhn och/eller sånna små ikeahandduka :p
 
I natt prövade vi napp vilket innebar att H sov från halv två till halv sex då jag väckte honom eftersom mina bröst var så fulla med mjölk att de kändes stenhårda.

Någon som har tips på bra märke/modell på amningsBH? Jag köpte två enkla på HM och hade med till förlossningen. Gick upp två storlekar i både omkrets och kupa, men det räcker inte alls nu när mjölken runnit till.

Jag gillar faktiskt dom jag köpte från bonprix. Köpte dom när jag amma äldsta dottern och dom har hållt sig fina så jag har dom nu också.
 
Är det någon som handlat från bon prix och vet nåt om leveranstid/kvalitet?

Och angående storlek, är brösten såhär kring dag fem som de kommer vara ungefär eller blir de lite mindre igen?
 
Fick början till mjölkstockning första veckan när hon chockade dom med att inte äta. Nu har dom vant sig. Dom är sprängfyllda men jag får inte ont iallafall så det går bra. Men det läcker och jag får ha många inlägg i bhn och/eller sånna små ikeahandduka :p
Jag får inte heller direkt ont, mer än att det spänner. Jag får helt enkelt avvakta och se vad som funkar för oss (slipper väldigt gärna mjölkstockning).
 
God morgon! Här har det varit en natt med visserligen starkare men inte alls lika täta värkar. Lite skönt iofs eftersom jag kunnat sova en del, men samtidigt segt. Nu blir det att vänta på rond och besked om igångsättning.
 
lillen har hittills bara velat sova på mitt bröst, men inatt sov han fint på rygg mellan oss. Kunde tom flytta honom i sömnen utan protester!
/glad och hopfull mamma!
 
God morgon! Här har det varit en natt med visserligen starkare men inte alls lika täta värkar. Lite skönt iofs eftersom jag kunnat sova en del, men samtidigt segt. Nu blir det att vänta på rond och besked om igångsättning.
Ska tänka på dig idag och hoppas att allt går väl :).
 
God morgon, typ... Klåda i fötter och händer som hållit mig vaken stundtals i natt, gravidklåda?
Någon som har erfarenhet och förslag på hur man kan lindra? Ska ringa 1177 nu på morgonen, ska bara försöka sova lite till...

Kliar det i hela händerna och fötterna? Kan vara pga vätskeansamling, så drick mer vatten. :p Kliar det i handflatorna och under fotsulorna? Kan vara leverpåverkan, behöver inte vara allvarligt men det vet 1177. :)
 
Kliar det i hela händerna och fötterna? Kan vara pga vätskeansamling, så drick mer vatten. :p Kliar det i handflatorna och under fotsulorna? Kan vara leverpåverkan, behöver inte vara allvarligt men det vet 1177. :)
Pratat med förlossningen nu så det blir provtagning i nästa vecka. Så länge får jag väl prova att dricka vatten ;-)
 
God morgon, typ... Klåda i fötter och händer som hållit mig vaken stundtals i natt, gravidklåda?
Någon som har erfarenhet och förslag på hur man kan lindra? Ska ringa 1177 nu på morgonen, ska bara försöka sova lite till...

Tidigare i graviditeten kliade det på händerna och under fötterna. Mycket och konstant, mest på natten så kunde inte sova.
Fick kortisonkräm att smörja med då och det gick över, hade ingen leverpåverkan eller andra dåliga provsvar.
Så troligen var det något helt annat. (som jag fortfarande inte vet vad dock)

Jag hade en vetekudde som jag fryste som jag stoppade fötterna i vilket lindrade en del!
 
Ingen igångsättning än för mig! :banana:

Mirakulöst var mitt blodtryck nere på 130/85 idag vilket inte är nåt onormalt ens.

Fast när jag sa att jag fortfarande jobbar tittade hon på mig som att jag är dum i huvudet och frågade om jag "tänkt göra det tills värkarna börjar eller?"

- Ehh, ja, det hade ju varit praktiskt, tyckte jag.

Då tittade hon på mig som att jag var dum i huvudet igen och så sjukskrev hon mig.

Trist... :wtf:

Du måste inte gå hemma bara för att du har ett sjukskrivningstintyg.
 
Du är inte ensam om att börja fundera så här på sluttampen. Nu har jag tre dagar kvar till bf och glädjen och förväntan har ersatts av tvivel. Vad har vi gjort? Tänk om han inte är frisk. Tänk om något går fel vid födseln. Kommer vi kunna uppfostra honom rätt? Tänk om han blir mobbad i skolan? Tänk om han blir en mobbare? Var det här verkligen en bra ide? Vi hade det så bra innan, bara vi två. Kommer vi att förvandlas till trötta, irriterade småbarnsföräldrar som hålögt vandrar runt med oborstat hår i nerkräkta mysdressar och glömmer bort både oss själva och varandra och glida isär? Kommer min kropp att klara det här, blir den sig någonsin lik igen? Det värsta är de ytliga funderingarna, jag skäms.
Jag skulle ju aldrig ha barn, varför ändrade jag mig, var det verkligen ett bra beslut, jag är inget avelsmaterial det har jag aldrig tyckt så hur gick det här till?
Helst av allt har jag bara lust att ta på mig löparskorna och ge mig ut och springa och rensa hjärnan. Men inte ens det kan jag.
Mitt gamla invanda liv är oåterkalleligt förändrat. Jag tyckte om det livet, det liv jag skapat och vant mig vid de senaste 32 åren.
Det enda som ekar i mitt huvud just nu är omgivningens tidigare kommentarer, när jag varit otålig, om att "Vänta du bara, snart kommer du önska att du kunde stoppa tillbaka den så att du får lite lugn och ro igen..."

Och NU känner jag mig otacksam :(

Hmm, ja, det är bland annat den där tanken "vi hade det ju så bra!" som känns lite läskig. Fast å andra sidan ville vi ju ha något mer också. Jag tror att det kommer bli bra det här (och jag tror att det är vettigt att tvivla och fundera och älta lite för sig själv, sån är jag ju generellt som person så varför skulle jag funka annorlunda nu?)

Jag tycker att det är helt ok att fundera på ytliga saker också, själv obsessar jag lite över bristningar. Jag har inte fått några än, men jag går bara och väntar på de små jävlarna, min mamma ser ut som en zebra (eller gjorde, nu har de ju bleknat).

Känn inte att du är otacksam, jag tror inte att man ska jämföra sig med andra och deras situationer, det blir bara fel. Alla har sina kors att bära liksom. Min mamma sa hurtigt när jag klagade över att jag spytt varje dag i snart nio månader "Ja, men tänk på XX, som försökt få barn i så många år". Och ja det är ju sant, det måste vara jättejobbigt för dem och jag är glad att det gick så lätt för oss. Men mina funderingar, krämpor och orosmoln är ju fortfarande mina. Ibland lämnar jag mat på tallriken också. Trots att "barnen i Afrika" inte har nog att äta. Men det är ju bara så det är.
 
Idag har jag känt mig rätt less faktiskt. 8 dagar över nu. Hade lite förvärkar igår och lite mer idag. Idag har jag haft lite sammandragningar också vilket jag inte haft på någon månad så det känns som att det närmar sig lite grann fast ändå inte som att det kommer hända i morgon.
Har mest vilat de två senaste dagarna för jag varit så trött.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
395
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 836
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 987
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 198
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp