Vårföräldrar 2013!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013!

Så jäkla tråkigt är det! Det är ju inte som att jg inte kan ta fram pengar om det behövs men varför ska JAG (eller du) betala för någon ANNANS klantigheter? Det är nog det som smärtar mest, särskilt när det handlar om såpass dyra grejer. Grejen är att skadan är så konstig. Bilen stod på gatan, spegeln var vriden mot sidorutan och dessutom sprucket i själva spegeln. Någon lär ju antingen haft sönder med vilja eller kört åt fel håll, annars kan jag inte fatta hur det gick till. Inga andra grejer är förstörda. Kanske borde sätta upp kameror på min stackars bil så jag får förklaringar till allt.

Jag är en sån som gärna har rent och snyggt men städar inte gärna. Därför är det ju smart att städa direkt när man grisar i stället för att hålla på att styra med det en gång i veckan. Nu får jag dock städa efter en till och motivationen dör snabbt. Jag har till och med satt en påminnelselapp på hans magiska skärbräda (sån man skjuter in under bänken. Man stökar ner den med massa äckel, skjuter in den så det inte syns och nästa gång man drar ut den så, trolleri, den är ren! Fast egentligen är det jag som varit framme) men det har hjälpt föga. Grisas det med kladdiga saker är det klart att det är förbättring men inte annars. Nu grisar jag också på den magiska brädan men jag skjuter inte in den förrän jag torkat av den så man inte kommer undan i alla fall :p

Jag ska lappa hela nya lyan med påminnelser och se om det går in något. Jag kommer säkert att få påminna ändå men hjälper det lite är det ju ändå en hjälp :)

Angående UL har jag inget särskilt problem som påverkar barnet, det är mer som rör mig så de ska göra en ny utredning i v. 32 på mina blodvärden eller vad det var. Ytterligare massa äckliga rör med blod så jag ska svimma, perfekt! ;) jag var vaken sist iofs men tanten som tog proverna blev väldigt pratsam på slutet så hon skulle se att jag var med. Och så skulle jag dricka vatten och ta god tid på mig att sätta mig upp osv.

Antalet UL kanske styrs mellan sjukhusen? Jag hör ju till Danderyd än så länge, kanske ändrar förlossningsklinik till karolinska när vi flyttar men bm på Danderyd gillar jag ju :) jag hade nämligen en ny kallelse dagen efter UL redan.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Ja det är så jäkla drygt med bilen. Känns ändå så konstigt att farmor ska betala det. Tror hon gjorde det för att det läckte på fb att jag började grina när jag såg den :o hon har ju inte jättemycket pengar, iofs har hon precis hämtat ut ett arv från gammelmorfar men ändå, hon kanske också behöver dem. Hon lät nästan lite ledsen och upprörd när jag tyckte att hon inte skulle betala först.

Kl

Enda fördelen med att åka buss är att bebisen sprattlar så jag känner när vi åker :p hon brukar röra sig en liten kort stund på kvällen samt när vi åker buss. Överlag verkar det vara en ganska stilla liten dam jag bär på. Kanske hon finner sig i att bo trångt?
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Hinner inte svara på allt, men vi valde att göra UL på karolinska för det passade bäst geografiskt till våra jobb men jag kommer föda på danderyd, det fick vi också välja. BM tyckte vi gjorde rätt som valde danderyd att föda på för karolinska har dragit ner på platser nu när de bygger om där. Jag kommer också få den där extra sprutan jag ska få på danderyd.

svarar vidare senare!
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Man kan ju höra med dem. Bor man i Solna känns det nog onödigt långt till Danderyd. De får göra plats åt mig helt enkelt. Förmodligen kommer vi att ha vovve hemma då med, om vi inte lämnar hem henne till mamma när det drar ihop sig. Har inte tänkt så långt än men det vore ju praktiskt att ha nära oavsett.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Pratat med läkare idag som skickar remiss för att röntga huvet på mig för att det är så ihållande smärtsamt... Han trodde väl också det var övergående men han ville kolla. Ska även testa att vara hemma från jobbet en vecka för att se vad som händer. Tråkigt bara då det här är sista veckan med min säsongare, får se om jag härdar ut denna veckan och stannar hemma nästa. Det är inte så att vi jobbar ihjäl oss direkt :rofl:
Ska ringa sjukgymnast imorgon som ska prova ut foglossningsbälte på mig.

Som om inte det här räckte så gör jag en jättevurpa i trappen imorse. Har tjatat på maken att vi MÅSTE få upp en ledstång i vår nyrenoverade hala trapp, men det blir ju inte av. Så imorse slinter jag, faller baklänges och slår i ryggen... Inte på topp idag :devil:
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Allmän fråga:
Har ni funderat på hur ni ska lägga upp föräldraledigheten?


Vi har tänkt att dela så lika som möjligt och försöka stanna hemma så länge som möjligt. Blir väl jag som börjar så jag får återhämta kroppen och försöka få ordning på amning och flaskmatning. Tanken är att kunna amma och pumpa ur och flaskmata samtidigt så även sambo får närheten och kontakten genom matning. Får se bara om bebis går med på det:D . Tänkte då börja med kanske fem månader hemma innan sambo tar över. Så tar han några månader och sedan jag igen och han igen... Får se vad arbetsgivaren säger om det också. Kanske blir jobbigt för dem att hitta ersättare för mig så ofta. Men vi vill gärna båda få del av när bebis är liten samt lite äldre.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Angående städning om ni skrivit om...

Städ problem finns här också. Men tvärt om. Här är det sambo som vill ha fint hela tiden och mår dåligt om det är stökigt. Själv ser jag inte smutsen förrän det är massor och då är det ju jätte jobbigt att ta tag i det :angel: .

Vi försöker dela upp hushållsarbetet rättvist men det är nog sambo som gör mest. Ingen av oss gillar städning och diskning men det är nog sambo som gör mest :o :o .

Dock tycker jag att han mycket väl borde kunna göra lite mer än mig. Han jobbar mindre än mig (jag jobbar något mer än heltid, orättvist att han ändå tjänar mer) , kommer hem tidigare och har inget stall som ska skötas efteråt. Mitt jobb är dessutom mer fysiskt och jag är ofta mycket trött i kroppen, får lätt ont i ben och fötter. Att då stå upp och städa och diska de få timmar jag får vara hemma innan jag måste sova är inte så lockande och oftast orkar jag inte alls. Vore lättare om allt gick att göra sittandes....

Men får ju dåligt samvete då sambo också är trött efter jobbet och dessutom inte mår bra av stök
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Ja, funkar det så är det ju trevligt :)
Vi har tänkt oss att jag är hemma på heltid ca 10 månader, till januari 2014 ca och sen delar vi så att jag jobbar 60% och sambon 40% till augusti. Vi hade liknande upplägg förra gången och trivdes väldigt bra med det :)

Vindvissla, jag kan markera på tfn och padda, men texten visas inte ändå.

Apollo och DS, här i Stockholm erbjuds man två UL, om man räknar KUB som UL vill säga, rutinmässigt. Fler UL görs bara om det finns anledning. Ang var man ska föda har jag närmast till Huddinge, men tänker inte föda där igen utan vill helst välja BB Stockholm i Danderyd tror jag, eller SÖS.

Hmm, ni har hunnit snacka så mycket sen jag kikade in sist så det känns som att jag hade tänkt skriva något mer, men det har jag glömt :p
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Varför. Du inte föda på Huddinge?

Tryck citatsvar så får du fram texten eller kopiera till anteckningar :idea:
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Vad konstigt, jag som trodde att jag var helt normal, precis som bebis :o Men men, säger de att jag ska dit så visst. Måste fråga om det där om jag kommer ihåg.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Garanterat något applemög ;)
Svart text är inga problem att kopiera alltså, men vit text syns inte även om den är markerad.

Apollo, citatsvar kan jag ju pröva, men att hålla på och kopiera till anteckningar på tfn blir för krångligt, då tycker jag folk kan skriva i grått istället, så kan de som vill hoppa över att läsa :p Annars läser jag svaren och fantiserar ihop vad som stod, jag ville mest skriva att jag inte ignorerar frågorna utan bara inte ser dem :)

Att jag inte vill föda på Huddinge har med att göra hur dåligt behandlade vi blev där efter förlossningen. Själva förlossningen var bra, men tiden efter innan vi fick komma till BB vilket var dryga 6 timmar för oss, var hemska. Sambon som är världens snällaste fick tillslut rya i och hota med att vi tar bebisen med oss hem och drar därifrån om inte jag fick gå på toaletten/mat och dusch snart. Jag hade ett bortdomnat ben så jag kunde inte ta mig 50 m till toaletten. Att en dörr öppnas och en kärring sticker in huvudet och väser "Vi har inte tid med er nu!" ska ingen med en förstfödd behöva uppleva. Det var 3 timmar efter förlossning (utan toabesök/dusch eller mätning och vägning av bebis) så det var inte som att vi hade ringt ner dem direkt.

DS jo, det var ju om din bil jag skulle skriva! Fy vad irriterande, vi fick vår bil duktigt påbackad för ett drygt år sedan på en parkering utan att någon lämnade en lapp utan de drog bara. Jäkla pack! Bilen hade blivit så hårt påkörd vid hjulhuset till framdäcket att den dels hoppat upp på trotoarkanten och så gick det inte att öppna förardörren.

Vilken vecka är du i när du ska på nästa UL, var det då du var i v 32? Kan inte det ha med dig att göra då? Hela Stockholms län har ju samma policy om vad de bekostar, så det är inte sjukhusindividuellt. Kan du inte fråga din BM? Att göra fler är kanske inte ovanligt, men krävs en orsak, stor som liten :)
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Det var visst om 13 veckor. Jag är i v.20 nu så v. 33 då. Jag måste försöka komma ihåg att fråga bm om det. Tycker att spec-mvc borde ha kallat mig annars?

Men JÖSSES vilken påbackning! :eek: DÅ är man förbaskad! Hur gick det då?

Vilket dåligt bemötande du fick på Huddinge. Vad pinsamt av dem. Anmäldes det? Så tråkigt att bli behandlad på ett sånt sätt när man ändå är ganska utsatt redan som man är. Det är faktiskt min stora skräck, man har ju läst så mycket om dåligt bemötande. Undrar om det finns någon man kan komtakta direkt när man är på plats så att beteendet ändras direkt...
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Ja, intressant iaf :)
BM kanske vill att det ska göras ett tillväxtUL eller nåt? Om det intevär BM som begärt borde hon iaf kunna se det i din journal. Det var inte du som hade låg moderkaka?

Vi fick ju polisanmäla smitning och parkeringsskada på bilen, sura pengar för vår del. Ska man se det positivt hade vi iaf precis börjat jobba heltid båda två efter föräldraledigheten.

Ja, det var verkligen skittrist och ganska påfrestande att bli så illa behandlad, man var ju rätt utpumpad både fysiskt och psykiskt efter. Det anmäldes inte men sambon hyvlade ju av kärringen ordentligt och när sedan ansvarig BM fattade att jag inte fått kissa (vilket är viktigt att kolla att det funkar efter EDA) och inte fått annat än mackan efter förlossningen att äta (hade inte ätit något på i princip hela förlossningen, hade då varit där i runt 14 timmar) så blev det en jäkla fart. Vår tanke var ju att det är inte konstigt att förlossningarna är överbelagda om man inte kommer därifrån och upp till BB. Jag tyckte att det var jättejobbigt att inte få duscha på så lång tid efter förlossningen, man är ju inte direkt fräsch efter.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Usch det låter inte alls skoj att bli så ignorerad efter förlossningen. Man vill ju faktiskt känna sig som världens mest speciella och alla får gärna berömma vilket vackert barn man fått också :)

Jag födde två första i närmsta staden men hade hört mycket dåligt om dem. Jag blev enbart positivt bemött och fick jättemycket hjälp med amningen. Hade lätt fött nästa där också men det blir lite långt :D
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Ja, nä, det har nog satt sina spår. Just med första kan jag känna att det var extra olyckligt, vi hade ingen bebiserfarenhet alls och visste väl att huvudet ska vara upp typ. Jag vill inte vara med om det igen.

Ja, haha, kan bli lite jobbigt långt att ta sig tillbaka när det är dags ;)
Spännande att det så snart är flytt!
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Det är inte jag som hade låg moderkaka. Inte vad hon sa i alla fall. Om hon upptäckte något på mig ellee bebis borde hon ju ha sagt det kan man ju tycka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 798
Senast: Nixehen
·
Gravid - 1år Har väntat ett tag på att det ska komma en sån här tråd men den dyker aldrig upp. Får helt enkelt göra en själv 😁 Jag är gravid i v 19...
88 89 90
Svar
1 794
· Visningar
125 158
Senast: Fille
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 791
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 761
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Provridning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp