Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

Status
Stängd för vidare inlägg.

diabla

Trådstartare
Jag kollar på nått program på tv nu som handlar om bråkiga barn och föräldrar. Det som mamman har problem med är att ungarna inte vill gå och lägga sig och ligger och skriker och går upp ur sängen och springer omkiring.

Varför ska man tvinga barnen att sova om dom inte vill?

Om barnen är trötta så sover dom, eller är det nått jag missat?

Om man bara väntar ut att barnen blir trötta så somnar dom väll av sig själva helt enkelt? Jag förstår inte vad som är problemet?

Om dom går och lägger sig sent en dag - ja då blir det väll jobbigt på morgonen för ungarna är trötta - men då går dom ju och lägger sig tidigare kvällen efter eftersom dom är så trötta?

Eller? Har jag fel? Vad är det som jag inte har förståt?

Jag är inte mamma och vill inte bli det på ett jävla tag men detta var bara nått jag tänkte på och tänkte att ni mammor kanske kan svara på det!
 
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

Japp du har missat nåt! Livet är tyvärr inte så enkelt att barn sover när de är trötta och äter när de är hungriga.
 
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

varför inte?

när börjar man göra det da? vilken ålder? för det bråkar ju med barnen oavsett hur gamla dom är?
 
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

Jag tyckte som du. Innan jag fick mitt andra barn.

Går INTE och lägger sig själv. Vid trötthet spelar barnet upp sig själv för att inte somna. Är vaken tills jag går och lägger mig. Dyngtrött unge som bara sovit 8 timmar, tjurig och grinig. Slocknar på dan fast dagsömnen inte behövs längre egentligen. Håller sig vaken på kvällen igen. Sover alltså 9-10 tim/dygn mot de 12-13 som behövs. Lyckas man hålla borta dagsömnen så KAN det bli så att barnet somnar i soffan 17.45 helt slut, eller så är det övertrött och vidrigt pigg/bråkig/arg och vägrar sova ändå.

För att få ett drägligt liv för alla parter så är tvångsläggning ett måste. Efter några dar så vet barnet vad som gäller och springer inte upp så mycket. Men så faller jag i fällan att låta barnet vara vaket lite extra på helgen och så är vi tillbaka i skiten igen.

Stora barnet går själv och lägger sig i lagom tid och somnar gott utan att springa upp eller busa. Har alltid gjort.

Varför de inte äter när de är hungriga och sover när de är trötta? Tja, för att de inte känner igen signalerna. När min lilla är trött men inte vill sova (för det ÄR ju roligare att vara uppe) så är det mat som behövs tror den lilla busungen (precis som mamma... hmm). Är man för trött förväxlar man ofta det behovet med att man är hungrig.

Så länge man inte har tider att passa, som dagis osv, så spelar det ju ingen roll hur och när barnet sover. Men sen blir det jobbigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

Är de hur trötta som helst så somnar de under dagen, sen somnar de inte på kvällen, och så somar de under dagen...
 
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

Varför ska man tvinga barn till något över huvudtaget? :D Låt fullständing anarki råda bland våra små!
Skämt åsido, vissa barn känner inte av sin trötthet, blir fullständigt speedade o snurrar till sin dygnsrytm totalt.
Då måste man hjälpa dem att hitta tillbaka till sin rytm, så enkelt är det.
Sen har ju barn olika sömnbehov. Min stora tjej är supersur för att lillsyrran får vara uppe i stort sätt lika länge som hon får. Eller rättare sagt, varför måste hon lägga sig lika tidigt som lillsyrran! :devil: Men hon blir odräglig att få upp om inte hon får sina timmar, medans lilltjejen pallar vara uppe längre o ändå vara pigg dagen efter.

Så det är bara till att vara en trist förälder o stoppa i säng! (+ att det är jäkligt skönt att det är tyst i huset NÅNGÅNG under dygnet!:rofl: )
 
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

Ungar som är övertrötta kan bli så upsspelta att de inte somnar. Dessutom brukar de bli jättejobbiga, gnälliga och griniga.
.
 
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

Barn behöver både mat och sömn för att växa och utvecklas ordentligt dessutom. Barn med sömnbrist kan få bestående men, stressrelaterade sjukdomar och lär sig inget i skolan. De har helt enkelt inte förutsättningarna för att utvecklas och utbildas optimalt.
 
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

kl*

Jag skulle ha proppat ner barnet i sängen och gått där ifrån. Varför ska man dalta med det för? Till slut somnar barnet. Eller ännu bättre. Lämna barnet i en källare och gå där ifrån. Då är det mörkt och bra också..
 
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

kl*

Jag skulle ha proppat ner barnet i sängen och gått där ifrån. Varför ska man dalta med det för? Till slut somnar barnet. Eller ännu bättre. Lämna barnet i en källare och gå där ifrån. Då är det mörkt och bra också..

:eek: Detta var väl ett skämt?
 
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

Om man tvingar barnen att gå och lägga sig och man verkligen tar den fajten. Då kan man ha sådan tur som jag haft att barnen nu 5, 3½ och 2 år faktiskt är trötta och fattar det vid sänggående så de glatt hoppar i säng när man säger sängdax. De brukar dessutom skrika: "Ja sova, bra mamma". Och då går mina och lägger sig redan klockan 18.00.
 
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

Om jag inte tvingade min 5-åring att sova ibland skulle han sitta uppe till 22-23 och sen inte orka gå upp till dagis.
Dagen efter skulle han somna vid 17 och vakna vid 22.
Det skulle helt enkelt inte funka att ha det så.
Han ska lägga sig runt 20 tycker jag.
Ibland känner han inte alls för det fast han gått upp 6 på morgonen.
Han kan komma upp några ggr och säga att han är törstig eller så har han nåt superviktigt att berätta. Som aldrig är särskilt viktigt.
 
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

Om man tvingar barnen att gå och lägga sig och man verkligen tar den fajten. Då kan man ha sådan tur som jag haft att barnen nu 5, 3½ och 2 år faktiskt är trötta och fattar det vid sänggående så de glatt hoppar i säng när man säger sängdax. De brukar dessutom skrika: "Ja sova, bra mamma". Och då går mina och lägger sig redan klockan 18.00.

Och jag antar att det är rätt skönt att få ha väldigt skönt att få den vuxentiden att kunna ägna sig åt sig själv och sin partner och att pyssla med saker hemma ostört ibland? Så vill jag också ha det om jag får barn någon gång (och ja, jag fattar att det inte funkar för alla). Min f d svåger är en av de få jag känner som har det så, flickorna går och lägger sig vid sju. Och om de vaknar tidigt så leker de på sitt rum tills resten av huset vaknar. Nice...
 
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

Det finns en psykolog som heter Jester Juul som har ungefär samma synsätt som du verkar ha. Han menar att man inte ska mixtra med barnens behov. De ska få känna efter själva vad de vill äta, när de är trötta o s v.

Vi gillar hans synsätt. Vår son är visserligen bara sju månader än, men vi låter honom sova när han själv vill. Fast lite får vi hjälpa till, t ex genom att tyda hans signaler. Om han visar att han är trött ser vi till att han inte får en massa nya intryck, för då vill han ju vara med om det roliga och sen blir han övertrött.
 
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

Problemet är väl att alla bebisar och små barn inte alltid känner sina egna behov. Och om man hjälper dem med lite rutiner etc så blir det snabbt deras behov! Och de får en trygghet i att de vet att maten serveras ungefär varje tid, varje dag och att de slipper bli vrålhungriga innan någon fixar käk.

Tex har jag ganska fasta morgon och nattningstider för min son. Han vaknar vid 0630-0645. Han äter med jämna mellanrum (ca 3 h) under vakentiden, vilket blir 5 ggr (ca 0645, ca 1000, ca 1300, ca 1600, ca 1900) och lägger sig ca 1930. Jag började när han var drygt två månader och han har sovit hela natten hur bra som helst sedan dess. Och hans behov har blivit att äta ca var tredje timme och att sova sina tupplurar på dagen (vilket varierar lite numera, de var fastare innan när han var ännu mindre. Nu börjar han bli så stor att han inte har samma behov av totalmängd sömn dagtid).
 
Senast ändrad:
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

Jag trodde också att barn sover när de är trötta, simpelt tänkte jag innan jag blev mamma.

Sen dök bebisen upp och jag lärde mig att bebisar skriker när det är missnöjda. Det innefattar allt missnöje från "Jag är hungrig nuuuu", via "Jag har ont i magen" till "Jag är svintrött"


Så när hon var trött så somnade hon inte utan skrek istället för att det var så jobbigt att vara trött:angel:

Åtminstone funkade min tjej så!

Vi brkar invänta att hon verkar trött innan vi lägger henne på kvällen.
Det blir ändå rätt fasta tider, vid 7 får hon kvällsgröt, sen softar vi i TV-rummet med nedsläckt belysning tills hon verkar trött och då går sambon oftast ner med henne och läser en bok och sjunger tills hon somnar.

Innan åtta brukar hon sova, sen kvällsmyser jag och sambon lite i soffan oftast.
 
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

Det finns en psykolog som heter Jester Juul som har ungefär samma synsätt som du verkar ha. Han menar att man inte ska mixtra med barnens behov. De ska få känna efter själva vad de vill äta, när de är trötta o s v.

Vi gillar hans synsätt. Vår son är visserligen bara sju månader än, men vi låter honom sova när han själv vill. Fast lite får vi hjälpa till, t ex genom att tyda hans signaler. Om han visar att han är trött ser vi till att han inte får en massa nya intryck, för då vill han ju vara med om det roliga och sen blir han övertrött.

och det fungerar ju när man har en 7-månaders... men hur går det när barnet börjar dagis? om det får vara uppe precis hur länge det vill, måste väckas trött på morgonen - sover antingen för lite på dagis så det är jättetrött resten av dagen och somnar på vägen hem från dagis eller sover lääänge på dagis och är fortsatt pigg på kvällen... det fungerar inte i längden...

men det viktigaste är att hitta en rutin som fungerar för ER....
 
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

Dels är alla barn olika, dels är alla föräldrar olika. För oss är rutiner viktigt, Vikke somnar kl 21 varje natt och sover till 9 (utan att vakna däremellan). Det är iof ingenting vi "tvingat" fram genom någon skrikmetod, men vi känner oss trygga med rutiner och utan rutiner sover Vikke cirka tre timmar mindre per dygn och blir betydligt gnälligare. Man får se till sina egna prioriteringar och vara väldigt känslig för barnets signaler. Skriket är den allra sista signalen för någonting, att lyckats tillfredsställa barnets behov innan dess är mycket värt. Vissa bebisar och barn sover bra oavsett om de får "hjälp" eller inte, andra skulle hålla sig uppe i "evigheter" innan de somnade av ren och skär utmattning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
2 950
Senast: Linn-Nora
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 451
Senast: Queen
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 443
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp