Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

För att vardagen slutar funka (i endel familjer) om man inte håller ordning på sovtiderna.
Jag är enastående med tre barn. En i skola, en i dagis och en i gruppfamiljedaghem (små barn, han är snart tre).
Det funkar inte att lägga barnen olika tider, alltså måste jag lägga alla samtidigt.
Mitt problem är att jag jobbar till kl 20 två kvällar i veckan (har då kvällsvårdare till barnen). Jag kommer hem först ca 20.30, till trötta men uppspelta barn (mamma kommer, mamma kommer!!! :bump: :bump: :banana: :banana: ). Då tar det MINST en timme att få i alla kvällsmat, på med pyjamas, borsta tänder, läsa nattsaga. Nästa morgon har jag morgonpass, vilket iofs börjar först kl 9, men jag kan tala om att det är ett helsicke att få det att gå ihop, för barnen ska ju till tre olika ställen innan dess, två av dem är klädvägringsperiodare ( ;) ) och skolbarnet börjar kl 8.15 varje dag. Och då ska de ju alla orka vakna (inte så pop för det mesta), gå på toa, klä på sig, äta (de är INTE hungriga direkt de har vaknat), klä på utekläder efter väder, se till att alla prylar är med och så ska vi iväg. Sen får man räkna med trots (nej, jag vill inte gå ut genom den dörren, jag vill gå genom DEN dörren! *BÖÖÖÖL* osv), man får räkna med att man har glömt nåt och får gå tillbaka, man får räkna med att det kan ta extra tid på vårdställena osv.
Det blir inte så många timmar kvar att sova! Om jag skulle låta ungarna vara vakna tills de somnar skulle de sova typ 6 timmar. Vågar inte tänka på hur dagarna skulle se ut hos oss då. De är tunga nog redan. 2-åringen behöver 12-13 timmar, 5-åringen behöver ca 9 timmar och 7-åringen behöver ca 10-11 timmar sömn/natt. De har alltså individuellt sömnbehov. Det betyder att 5-åringen oftast är först uppe på morgonen, medan de andra gärna skulle dröna bra länge till.
Men i min livssituation är det absolut inte hållbart att lägga 5-åringen senare än de andra. Du kan ju tänka dig vad 7-åringen skulle tycka om det. :crazy: (För att inte tala om problemet vad jag ska göra av 5-åringen när jag lägger de andra... Om hon tittar på tv vill ju de andra titta, om hon spelar dator vill ju de andra spela osv osv)
Just nu försöker jag ändra arbetstid så att jag skulle sluta kl 19 de kvällar jag har kvällspass. Då skulle jag få ungarna i säng tidigare och våra vardagar skulle bli drägligare för oss allihopa.
Om TS fortfarande funderar kring samma frågeställningar kan du försöka komma hem till mig en vecka och låta ungarna vara vakna och sen föra dem till vården varje morgon. Du är så välkommen. :smirk:
/tanten
 
Senast ändrad:
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

Om dom går och lägger sig sent en dag - ja då blir det väll jobbigt på morgonen för ungarna är trötta - men då går dom ju och lägger sig tidigare kvällen efter eftersom dom är så trötta?
Ser att du redan fått en massa svar redan, men.. Riktigt så enkelt är det inte.:smirk:
 
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

Och jag antar att det är rätt skönt att få ha väldigt skönt att få den vuxentiden att kunna ägna sig åt sig själv och sin partner och att pyssla med saker hemma ostört ibland? Så vill jag också ha det om jag får barn någon gång (och ja, jag fattar att det inte funkar för alla). Min f d svåger är en av de få jag känner som har det så, flickorna går och lägger sig vid sju. Och om de vaknar tidigt så leker de på sitt rum tills resten av huset vaknar. Nice...

Det är superskönt och detta har vi haft som hög prioritet också. Min brors barn går aldrig och lägger sig utan kan vara vakna till både 24.00 och 01.00. Inte kul om man har besök och vill kunna sitta och prata lite ostört också.

Nackdelen är väl att mina barn görna vaknar vid 06.30 eller så men är det helg och vi inte behöver gå upp så leker de själva på rummet tills de bli hungriga vid 08.00 då komemr de och slår oss i huvdet och vrålar:"Äta mat nu!" :)
 
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

Min dotter är kvällsmänniska ända ut i fingerspetsarna.
Hennes inre klocka säger att det är lagom att sova runt elva-tolv på natten och då vakna upp 9 timmar senare.
På loven brukar hon få lägga sig lite mer som hon vill men skoldagar funkar det inte.
Hon blir väldigt jobbig med att göra överlag om hon sover alldeles för lite. Blir hon övertrött har hon ännu svårare att somna in och där med så är risken för en långvarig sömnstörning stor om inte vi vuxna griper in.
Så skulle min dotter sova när hon ville och när hennes kropp sa att det var dax när det är skola dagen efter skulle det helt enkelt gå åt skogen. Någon enstaka gång funkar det men inte en längre period.
Hon är förövrigt inte dom enda som är så i min släkt utan det är rätt vanligt med regäla kvällsugglor medans jag bara vet en som är en morgonlärka. Henne är inga som helst problem att lägga tidigt för hon är trött tidigt på kvällen.
Sedan kan man inte tvinga barn att sova lika lite som man kan tvinga ett barn att bajsa eller äta. Man kan däremot tvinga barnet att ligga i sin säng en viss tid. Vill/kan barnet verkligen inte sova så kommer det inte att somna även om den ligger i sängen.
Skulle jag lägga min dotter vid 8 på kvällen skulle jag behöva ta upp henne runt 5 på morgonen först. Annars somnar hon inte.
 
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

Vi har kört rätt rutinlöst och det har fungerat utmärkt för oss men alla barn och familjer är ju olika. För vissa barn är det nödvändigt med strikta rutiner och scheman för att livet ska fungera, vissa familjer måste se till att alla medlemmar i familjen håller samma rutiner för att familjeb ska fungera.
För oss har det varit självklart att inte lägga barnen före de är trötta (dömt att misslyckas) men vi har å andra sidan inte haft några speciella tider att passa så vi har anpassat oss helt efter barnen. Som tur är verkar de vara kvällssmänniskor precis som sina föräldrar så våra tider har stämt väldigt bra ihop.
Sista tiden har vi gått upp lite tidigare på morgnarna (då blir de självmant tröttare på kvällen) för att vänja in dem på "dagistid" så att övergången ska bli så smidig som möjligt.
När det gäller rutiner, vanor och flexibilitet finns det nog inga klara svar däremot är det nog bra att vara medveten om varför man gör något, är det för barnets skull, för föräldrarnas skull eller för hela familjens bästa?
 
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

Lycka till säger jag bara !

jag har en son som nu är 11 år och har en annan dygnsrytm (jag skulle gissa att hans inre klocka för dygn är inställd på sädår 28 timmar).

Han är INTE trött på kvällen och har aldrig varit. Om hans behov skulle få styra så skulle vi definitivt ha ett STORT problem med att skolan faktiskt börjar klockan 08:30.

Hur tänker ni, skall ni ändra på världen så att ert barn får styra eller ?
 
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

Läs boken. Den heter "Ditt kompetenta barn".

Jag har läst boken. Och anser ändå att jag måste bestämma över vissa saker där barnet inte reder ut det. Som min lilla som inte fixar sovandet själv. Den stora gör det.
 
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

Läs boken. Den heter "Ditt kompetenta barn".
Jag har oxå läst boken av Jesper Juul, och jag anser fortfarande att man till viss del måste styra sitt barn. Och han förespråkar inte heller att man ska släppa allt sitt ansvar för barnet... Man måste visa vägen ibland men vara lyhörd för sitt barn.
Rutiner är viktiga för alla och speciellt barn, så att införa en klar godnatt rutin hjälper till för att få barn sömninga. Sen kan man läsa av sitt barn så man kan börja rutinen tidigare om barnet är trött eller skjuta lite på det om barnet är långt ifrån klar för sömn.
 
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

Barn verkar dock fungera lite olika när det gäller sömnen. Jag känner barn som behöver "dämpas" sista timmen för att överhuvudtaget kunna få ro att somna medan andra barn (bl.a. mina egna) somnar extra gott efter att ha blivit ordentligt uppskojade och ha gapskrattat.
Man märker väl rätt snabbt vilken typ av barn det är och hur det ändrar sig över åldrarna.
 
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

Våra barn lägger sig vid halv åtta åtta tiden. Lite senare på helgerna. Varför? Jo dom är trötta efter en lång skoldag. Pojken har dessutom d.a.m.p och är helt slut efter en dag. Våra barn åker med skolbussen 07.15 och kommer hem kl 15. Då är dom tröta när kvällen kommer. Dom är 10 och 9 år. Jag behöver aldrig tjata eller tvinga dom.
 
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

Nu orkar/hinner jag förklara lite mer.:)

Jag har oxå läst boken av Jesper Juul, och jag anser fortfarande att man till viss del måste styra sitt barn. Och han förespråkar inte heller att man ska släppa allt sitt ansvar för barnet... Man måste visa vägen ibland men vara lyhörd för sitt barn.

Jag tycker inte heller att man ska släppa allt ansvar. Som jag skrev innan, tycker jag att man ska hjälpa sitt barn att komma till ro, men det måste anpassas efter barnets eget sovmönster och dygnsrytm.

En del familjer har stora problem med väckningen av barnen oxå. Juul skriver att barn kan ha en egen väckarklocka från tre, fyra års ålder och själva ta ansvar för att vakna och stiga upp. Det har jag aldrig ens tänkt på tidigare. Jag tror att många föräldrar tar på sig ett onödigt stort ansvar för sina barns läggning/uppstigning ända upp i tonåren. Då kan barnen kosta på sig att vara trötta, griniga och svårväckta, för det är ju någon annan som ser till att de kommer i tid i alla fall.

Barn i förskoleåldern är nog svårast, för de bryr sig kanske inte om de missar dagis, och de kan ju inte lämnas hemma ensamma. Men även de borde väl tycka att det är pinsamt att komma till dagis i pyjamas, eller?
 
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

Jag tycker det känns tryggt att lämna över till ett gäng ungar som har fått "betämma själv"...
Många av dagens ungdomar är så himla egocentriska att de inte ser andras behov. De har mycket lite empati o det är bara jag o jag o jag som gäller.

Att låta barnen själv bestämma kan vara bra till en gräns men till syvende o sist är det jag som är vuxen o faktiskt (eller förhoppningsvis) kan se konsekvenser av vissa handlingar. Det är jag som betämmer o sätter gränser! Barn vet inte vad som är rätt o fel det måste de lära sig!

Vad som är rätt för mig behöver inte vara rätt för dig, men vissa grejor måste man lära sig för att fungera i vårt samhälle.

Om man inte styr upp barnen när de är små hur ska du kunna ta kontrollen nör de är tonåringar? Eller man ska vara en käck o tillåtande förälder o säga att de är samhällets fel när det skiter sig...

Nä var inte så himla konflikträdda när det gäller era barn, sätt gränser o lär era barn att de visst är centrum i universum, men att man har ett ansvar, visar respekt o lite ödmjukhet mot andra o sig själv.

Jag börjar bli trött på andras ouppfostrade barn!:o
 
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

Håller med dig fullt ut.

En annan sak: man lär sig inte genom hela livet, vissa saker kan man inte lära in/om ifall man missat det före vissa viktiga tidpunkter. Tex om man inte fått lära sig rätt/fel/moral före 15-16 års ålder så kan man det inte sen, de dörrarna stängs för alltid i hjärnan. Det är bl.a. därför kriminalvården/rehabiliteringen inte fungerar!
 
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

Jag kan säga att väckningen är det minsta problemet... Däremot har vi tänkt ställa in en klocka för att Elin ska veta om det verkligen är dags att kliva upp. Annars kan hon glatt komma vid fem och tycka att det är dags för barnprogram och frukost... Och låter jag henne gå upp då så blir hon jättetrött på dagen, somnar till och vill sen inte gå och lägga sig i tid. Dvs den onda spiralen blir värre och värre, där måste jag som förälder gå in och säga att nu är det fortfarande natt, då somnar hon om, och på kvällen så är det dags att sova. Hon sover inte middag längre förutom i extremfall, dvs det har varit en väldigt sen kväll, hon är sjuk osv. Men det fick hon välja bort själv när hon var runt tre, hon talade helt enkelt om att hon inte ville vila utan läsa bok istället och det gick ju bra, under en övergångsperiod så gjorde hon lite olika dag från dag...

Och det märks att du inte har ett barn som älskar förskolan, det är kris och katastrof de dagar hon inte ska få gå dit... Så det är nog lättare med ett förskolebarn som trivs än med skolbarn...;)
 
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

Jag har inte läst boken, men jag måste nog tyvärr säga att det skulle inte fungera på min son. Han skulle med glädje ligga hemma i sängen tills klockan 12 och sen gå upp och dona runt. Skolan ? Vadå den är väl till för att man träffar kompisar - ungefär så - och det kan man ju göra när de kommer hem ifrån skolan. Väckarklocka har han sen många år tillbaka, men han vaknar inte av den.
 
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

Att låta barnet bestämma fungerar så länge man inte har några tider eller åtaganden som ställer krav på en hyfsat pigg unge och förälder.
 
Sv: Varför tvinga barnen att sova när dom inte vill?

En del familjer har stora problem med väckningen av barnen oxå. Juul skriver att barn kan ha en egen väckarklocka från tre, fyra års ålder och själva ta ansvar för att vakna och stiga upp.

Precis så är min stora, den som också lägger sig självmant när tröttheten sätter in (med undantag vi otroligt roliga dar förstås...). Vaknar av sig själv ofta precis före klockan ringer, och sån är jag med. Den lilla vaknar också av sig själv i lagom tid om det är så att vi är inne i rätt rutiner. De är färdigsovna helt enkelt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
2 950
Senast: Linn-Nora
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 451
Senast: Queen
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 443
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp