Varför så mycker protein?

Sv: Varför så mycker protein?

Digestable och metabolisable, dvs. smältbar och omsättningsbar på svenska.

1 MJ DE = ca 0,86 MJ ME

1*5=5
0,86*6=5,16

Alltså är det inte så stor skillnad på rekommendationerna.
 
Sv: Varför så mycker protein?

majola skrev:
.

1 MJ DE = ca 0,86 MJ ME

1*5=5
0,86*6=5,16

Alltså är det inte så stor skillnad på rekommendationerna.

varför multiplicerar du med 5 på ena och 6 på andra?

Det här var ju intressant!! :)
 
Sv: Varför så mycker protein?

Därför att tyskarna vill ha en kvot på ca 5, och vi vill ha ca 6. Men mängden blir ungefär densamma om man ger 5 g smb rp per MJ DE som om man ger 6 g smb rp per MJ ME.
 
Sv: Varför så mycker protein?

Jaha där löste vi ett problem. Vad jag menade var att kvoten DE-DXP bör ligga runt 5. Alltså i svenska ögon runt 6.
Tyckte det var konstigt att åsikterna gick så långt isär. Uppgifterna var inte speciellt gamla. Det är dock rätt intressant att svenskarna gör allt för att få upp kvoten medans tyskarna kämpar för att få ner den. Okej, jag är medveten om att det är lite andra förutsättningar. Där nere slogs höt i slutet av maj om man hade tur annars tidigare. Sen andraskörd (bladrik) och ev tredjeskörd (extremt bladrik=mkt proteinrik)
Kvoten är sen svår att sänka (går med betfor, majs, olja och mkt halm.) Jag har aldrig skrivit att man skulle ge under denna kvot. Har man ett mkt proteinfattig hö skall man naturligtvis komplettera. Vad jag reagerar på är att många jag känner vräker i sina hästar lusern, breed etc utan att ha en aning om vad höet innehåller. Bor i skåne, kan tänka mig att vi är bättre lottade än andra längre upp i landet. Hästar som inte arbetas i en korrekt form får ingen snygg överlinje oavsett hur mkt protein man trycker i dem, vilket vissa tycks tro.
Vad anser ni om övriga kvoter då?
1. mål: 0.02 kg TS per kg kroppsvikt och dag=hästen är mätt. Sporthästar något lägre (0.017-0.018) för att behålla figuren.
2. 20-25% av totala mängden Ts per dag skall vara växttråd (XF) för att magen skall fungera.
3. Ca-P 1.5-2:1
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Av olika skäl kan min häst inte längre vara på bete. Hon går nu i en hage 24h, rids normalt och fodras 4 ggr/dag med ett hö som har vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 654
Senast: arabia
·
J
Foder & Strö Jag har en fundering kring kvoten mellan protein/energi. För vuxna hästar ska den ju vara runt 5,5-6 och unghästar något högre. Anta att...
Svar
2
· Visningar
1 105
Senast: Coffeaclub
·
Foder & Strö Har precis fått den kompletterande mineralanalysen och har suttit och räknat lite. Det jag har räknat på är vad jag givit innan jag hade...
Svar
9
· Visningar
1 169
Senast: HannaZ
·
Foder & Strö Har läst runt lite här på Bukefalos och känner att jag blir mer och mer förvirrad. Saken är den att jag nyss har skiljt sto och föl...
Svar
10
· Visningar
959
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp